Resolució de conflictes

Més de la meitat de les mediacions acaben amb un acord satisfactori

El Centre de Mediació ha iniciat prop de 3.000 sol·licituds de mediació aquest any, un 5,5% més que durant tot l’any 2020

Més de la meitat de les mediacions acaben amb un acord satisfactori
2
Es llegeix en minuts

El Govern de la Generalitat fomenta la mediació com a mètode de prevenció, gestió i resolució de conflictes. Es tracta d’un mecanisme que té un alt percentatge d’èxit i que pot evitar les conseqüències traumàtiques de passar pels tribunals. Aquest any 2021, el Centre de Mediació de Catalunya ha tramitat 2.932 mediacions, que suposa un 5,5 % més que el total de les iniciades durant l’any anterior (2.777). El 2020, el total de mediacions que van finalitzar amb un acord satisfactori per a les dues parts va ser del 53%.

Més ràpid i econòmic que anar al jutjat 

A la mediació, hi poden arribar tota mena de conflictes:  familiars –com ara separacions, divorcis, cura i atenció de la gent gran, adopcions o acolliments, designació de tutors, règim de visites, qüestions econòmiques derivades de la tutela, herències, pensió per aliments–; problemes entre veïns; diferències socials o culturals sorgides de la convivència ciutadana; conflictes relatius a lloguers o reclamacions de quantitat; i disputes en l’empresa familiar, entre fundacions o associacions, entre d’altres.

En l’àmbit de la família, per exemple, el procés per resoldre un cas per la via judicial es pot arribar a allargar fins a 2 anys -depenent de la congestió del jutjat- i a més s’ha de fer front als honoraris d’advocats i procuradors. En canvi, la mediació pot escurçar aquest procediment i resoldre’l en un termini que se situa a l’entorn dels quatre mesos, amb un màxim de sis sessions, i amb un cost de 40 euros per sessió i persona implicada.

Quan una persona té reconegut el dret a l’assistència jurídica gratuïta, l’Administració assumeix el cost de la mediació. Resoldre un conflicte mitjançant la mediació, per tant, és més ràpid, econòmic i té menys cost emocional que acudir al jutjat.

Més diàleg, menys togues

El mediador és un professional que treballa amb imparcialitat, neutralitat i confidencialitat. La seva feina és ajudar les parts en conflicte a trobar consensos i, per tant, afavorir un millor clima entre les persones en disputa. Això és especialment important en aquells supòsits en què hi ha menors involucrats, que poden patir les conseqüències dels enfrontaments judicials entre els seus pares.

També es tracta, per tant, de fomentar unes relacions familiars adequades després de situacions de crisi i vetllar per la protecció dels fills petits, preservant-los de la judicialització dels conflictes entre els adults.

Una nova norma per fomentar la cultura del diàleg

Notícies relacionades

Davant els avantatges d’aquest mètode i les dades que els corroboren, el Parlament de Catalunya va aprovar el juliol una llei impulsada pel Govern per fomentar la mediació davant la via judicial. Es tracta de la Llei 9/2020, que permet que els jutges puguin derivar les parts, obligatòriament, a ser informats del procediment de mediació en conflictes familiars, com separacions i custòdies de fills, abans d’anar a judici.

 Per a més informació, podeu consultar el web del Departament de Justícia.

Temes:

Generalitat