Venda ‘online’
Les empreses espanyoles s’aboquen als ‘marketplace’
Amazon concentra productes de 12.000 firmes i Aliexpress, de més de 8.000
El Corte Inglés o la FNAC són altres grans operadors d’internet que ofereixen el seu lloc web a botigues més petites
Els ‘marketplace’ o mercats globals a internet guanyen pes a Espanya. Els consumidors cada vegada gasten més a internet però concentren les seves compres en poques webs, i aquesta tendència ha obligat grans empreses del sector comercial a buscar fórmules per augmentar el seu pes al mercat. El fenomen, anomenat per alguns com ‘Amazondependència’, s’estén i s’amplia en cada conat de revolució consumista com el recent Black Friday o la campanya nadalenca. El canvi és radical en comparació amb anys anteriors. Les empreses de distribució i els fabricants, molts dels quals, amb les seves pròpies plataformes de venda, comencen a veure els grans ‘marketplace’ com aliats en les seves estratègies comercials i clau per al creixement futur. La idea de crear la seva pròpia web de venda cedeix pas a les estratègies basades en la presència en grans operadors d’internet. Amazon és el principal ‘marketplace’, però El Corte Inglés, Aliexpress o la FNAC, per exemple, entren de ple en aquest pòquer de grans mercats virtuals generalistes.
Amazon ha aconseguit superar les 12.000 empreses espanyoles que venen a la seva web, la majoria, pimes, amb unes exportacions de l’ordre dels 650 milions d’euros l’any passat, un 30% més que l’any anterior. S’espera que aquest any la quantitat de les exportacions augmenti. Les xifres que aporta el gegant del comerç electrònic són aclaparadores, amb més de 60 milions de productes venuts a l’any. La meitat de les empreses espanyoles a Amazon envien els productes a l’estranger.
Amazon assegura que més de 2.500 empreses espanyoles venen més de 100.000 euros anuals al portal, i més de 150 van superar el 2020 el milió d’euros de vendes. Catalunya és la comunitat autònoma amb més empreses presents a Amazon, més de 2.500, i són també les que més exporten (més de 150 milions el 2020).
En el cas d’Aliexpress, la firma assegura que en aquesta edició de l’11.11 o Dia del Solter, les empreses espanyoles van tenir uns 11.000 productes en oferta, l’11% més que l’any passat. Espanya ha sigut el segon mercat més important del món per a Aliexpress durant les tres últimes edicions del Dia del Solter», va reconèixer Estela Ye, directora executiva d’Aliexpress a Espanya, Itàlia i França. El gegant xinès Aliexpress reforça el creixement a Espanya més per la via dels venedors que d’impulsar les compres, a través d’acords amb empreses locals àvides de creixement internacional. L’estratègia d’Aliexpress es va iniciar ja fa uns quants anys i es mostra clau per accelerar aquest creixement. Més de 8.000 empreses espanyoles venen a través de la plataforma xinesa Aliexpress, el doble que abans de la pandèmia.
El Corte Inglés, estendard de la distribució a Espanya amb els seus grans magatzems, també ha presentat recentment la seva aposta per l’omnicanalitat completa i la mesura d’obrir la seva web als fabricants. La decisió respon als bons resultats de la divisió de ‘marketplace’ dels últims mesos, en què els nivells de rendibilitat van sorprendre la direcció de l’empresa espanyola.
Canvi en la competència
La competència entre les grans plataformes internacionals o ‘marketplace’ és creixent però desigual. El líder indiscutible és Amazon. És la botiga d’internet més gran a Espanya, segons dades de Netrica i Alexa divulgades per Eshow Magazine, i triplica els ingressos d’Aliexpress, segon de la llista. Completen la classificació El Corte Inglés, Carrefour i Mediamarkt. No obstant, segons el tipus de producte venut, s’incorporen al ‘top’ del comerç electrònic altres firmes amb portals de venda propis. És el cas de les firmes de distribució d’alimentació (Mercadona, Dia, Consum, Hipercor...), productes per a mascotes (Tiendanimal, Zooplus, Miscota, Kiwoko, Animalear), decoració (Ikea, Leroy Merlin, Conforama, Westwing, Bauhaus), esport (Decathlon, Adidas, Deporvillage, Nike, Forum Sport), electrònica (Mediamarkt, Microsoft, PcComponentes, Apple, FNAC), moda (Zalando, Zara, Privalia, Mango, Pull&Bear).
El Corte Inglés (ECI) ha vist en el concepte ‘marketplace’ una via de creixement clara per al futur. ECI va augmentar un 132% les vendes del seu ‘e-commerce’, fins a uns 1.800 milions d’euros, segons l’últim informe anual. De representar només un 5,8% de les vendes ‘retail’ del grup el 2019, ara el comerç electrònic va arribar al 17,3% de les vendes totals, en un any en què va registrar 760 milions de visites ‘online’. Com una altra dada positiva, la cistella ‘online’ és un 50% superior a la compra en botiga. L’originalment anomenat canal de productes ‘marketplace’ ha guanyat pes i ha arrossegat El Corte Inglés a l’estoc integrat i la recerca de l’omnicanalitat completa, que inclou un equip de 2.500 assessors telefònics del client. La venda ‘online’ assistida és un pas més en la venda a internet. L’engranatge d’ECI es complementa amb la potenciació del negoci logístic, font de més marges.
Canvi d’estratègies
El canvi d’estratègia d’El Corte Inglés revoluciona la primera divisió del sector de la distribució a Espanya i és un repte directe a la competència d’Amazon. El màxim responsable de l’àrea de comerç electrònic d’El Corte Inglés, Ricardo Goizueta, reconeix que la rendibilitat de cada venda al ‘marketplace’ i a internet «està per sobre del negoci físic» i que «més marques volen participar» a la web d’El Corte Inglés. Tenir grans magatzems s’ha convertit en un avantatge competitiu davant Amazon a l’oferir gran capil·laritat a tot el territori. En aquests productes ‘marketplace’, que no estan físicament a les botigues ni als magatzems d’ECI, el venedor i no El Corte Inglés és el responsable de les ofertes que puguin aparèixer, així com de donar la garantia legalment establerta. En conseqüència, els nivells de rendibilitat augmenten.
Gairebé dos de cada tres espanyols (64%) continuen preferint l’opció del ‘marketplace’, segons un estudi de la firma logística Packlink, i Espanya es manté molt per sota d’altres mercats, com l’italià (89%) o l’alemany (85%). Per Goizueta, «per ser referent has d’estar en la ment dels consumidors i al capdavant de la categoria de productes». En aquesta guerra comercial per entrar al ‘top 5’ dels rànquings estan actualment els grans grups de distribució.
Una estratègia similar respecte als ‘marketplace’ ha seguit la FNAC els últims anys. Ofereix a la seva plataforma de venda productes de tercers. Segons Moisés Orgaz, responsable de l’àrea ‘marketplace’ a Espanya, el canal «és rendible» i ha sabut oferir «una gamma ampliada de productes i categories amb uns 700 venedors externs, amb predominància del venedor nacional i europeu, amb un nivell de servei similar al de la FNAC, una cosa en què posem molt focus». La FnAC ha sabut transitar des de la venda de llibres fins a productes d’esport, amb molt bons resultats en els últims temps en la venda d’electrodomèstics.
Canvi de mentalitat
Segons l’opinió d’Orgaz, la irrupció del ‘marketplace’ suposa un canvi de mentalitat en les empreses i per al consumidor: «Tenim una oferta de productes més gran, el consumidor sap que està comprant a un tercer però que compta amb les garanties de compra i de servei de la FNAC, i augmenta la disponibilitat de productes fins a límits que logísticament seria difícil d’assumir per a qualsevol comerç».
Els ‘marketplace’, siguin d’Amazon, El Corte Inglés, Aliexpress o la FNAC, sense oblidar-ne d’altres d’especialitzats, són el catalitzador del creixement futur del comerç electrònic, obrint portes a tercers però paral·lelament restringint a pocs operadors la capacitat d’arribar als clients.
Aliexpress aspira a impulsar geomètricament el seu negoci a Espanya l’any vinent. Espanya és el tercer mercat en importància a escala mundial per al gegant xinès. Els venedors espanyols a Aliexpress ja són més de 8.000 empreses. La majoria de les seves exportacions es concentren a Europa, concretament en països com França, Itàlia, Alemanya, Polònia o Portugal, a més de Rússia.
Notícies relacionadesEls productes que es troben als magatzems a Espanya són cada vegada més estratègics per a Aliexpress, especialment en aquests moments de tensions en els transports internacionals i la fabricació asiàtica. Els magatzems locals són més utilitzats en productes d’alta demanda (novetats o articles més venuts).
La plataforma alemanya d’enviaments internacionals Seven Senders calcula que el 23% dels enviaments de comerços ‘online’ són internacionals a Europa. A Espanya, el percentatge es presumeix més alt, tot i que no n’existeixen dades fiables. Aliexpress té en Espanya el seu mercat europeu més rellevant. L’enviament transfronterer és cada vegada més usual, tot i que per a la majoria de consumidors el factor preu continua sent crucial, per això els costos d’enviament nuls són un element clau.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia