Futur biomètric

L’aeroport de Barcelona assaja un programa de reconeixement facial de passatgers

  • El Prat estrena un programa pilot per identificar els passatgers i autofacturar les maletes

  • El procediment estalviarà temps i permetrà embarcar sense necessitat de mostrar la documentació

2
Es llegeix en minuts
Ricardo Mir de Francia
Ricardo Mir de Francia

Periodista

ver +

L’aeroport de Barcelona posa a prova el futur. Aquest dimecres ha estrenat el seu primer sistema de reconeixement facial biomètric, que permetrà als passatgers que es registrin al programa facturar personalment les maletes, així com embarcar i superar els controls de seguretat sense necessitat de mostrar la documentació. El programa pilot s’exercitarà durant els pròxims sis mesos en els vols de Barcelona a Màlaga operats per Vueling, una de les rutes domèstiques més populars des del Prat. I serà estrictament voluntari. Un experiment ja provat parcialment en altres aeroports que, d’acord amb Aena, serà el primer a Europa que integra en un sol procediment biomètric tots els tràmits necessaris per pujar a l’avió.

«Aquest procediment permet estalviar temps. Fa el procés més àgil i fàcil perquè no has de presentar la documentació una vegada t’has registrat. També servirà per reduir la interacció humana en aquests temps de covid, cosa que podria ser important», explica Calum Laming, director de Client de Vueling. El vol de les 14.25 h a Màlaga ha sigut el primer a estrenar el sistema biomètric. Els passatgers que vulguin utilitzar-lo poden registrar-se en els dos quioscos instal·lats per Aena a la terminal 1. N’hi ha prou amb presentar el DNI o passaport, la targeta d’embarcament i mirar a la càmera durant uns segons perquè el sistema registri la fisonomia facial del passatger. El registre també es pot a través d’una aplicació mòbil, que es val d’una fotografia per arxivar els trets biomètrics.

Estalvi de temps en l’embarcament

Notícies relacionades

Aena ja havia posat en marxa assajos similars en vols d’Iberia des de Barajas i d’Air Europa amb sortida des de Menorca, però cap permet als passatgers autofacturar les maletes sense l’ajuda d’un agent. «El programa pilot de Menorca ha donat com a resultat una reducció significativa en els temps d’embarcament, entorn del 60%, de manera que esperem que l’estalvi sigui superior al Prat», va afirmar Amparo Brea, directora d’Innovació, Sostenibilitat i Experiència Client d’Aena.

Només falta veure quants passatgers abraçaran el nou sistema biomètric, que el gestor aeroportuari pretén introduir gradualment en les rutes nacionals amb més trànsit. El principal dilema a què s’enfronta el passatger té a veure amb la privacitat. Les seves dades biomètriques passaran a ser propietat d’Aena, que serà el seu únic custodi. Des de la companyia publicoprivada s’insisteix que s’utilitzaran únicament per a la identificació als aeroports i no se cediran a tercers ni s’utilitzaran per a finalitats comercials.