Inauguració a Martorell

Seat apressa el Govern perquè arrenqui el PERTE del cotxe elèctric

  • La companyia espanyola ha inaugurat a Martorell un centre de desenvolupament i investigació de bateries que donarà servei a totes les marques del grup Volkswagen.

  • Wayne Griffiths, president de la companyia, apressa l’executiu espanyol que posi en marxa el pla d’ajudes. «Nosaltres hem fet els deures, toca posar-se les piles».

Seat apressa el Govern perquè arrenqui el PERTE del cotxe elèctric
3
Es llegeix en minuts
Xavier Pérez
Xavier Pérez

Cap de redacció Motor

Especialista en Periodista de motor centrat en el sector de l'automòbil i la motocicleta, així com en totes les árees d'economía relacionades amb la industria de l'automoció, la movilitat sostenible i l'electrifcació.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Seat ha inaugurat avui a Martorell el Test Center Energy (TCE), el centre d’investigació i desenvolupament de bateries, amb el qual dona un pas de rosca més al Govern espanyol perquè arrenqui el PERTE d’automoció, un pla al qual la Comissió Europea ja va donar llum verda dijous passat i del qual depèn que el grup Volkswagen adjudiqui definitivament la producció a la planta catalana i a la de Landaben (Navarra) dels futurs models elèctrics compactes del consorci automobilístic. La pilota està, més que mai, en el camp de l’executiu espanyol que avui ha sigut representat per la ministra de Ciència i Innovació, Diana Morant.

Des del Govern assenyalen que l’activació del PERTE es portarà a terme en els pròxims dies, però des de la marca espanyola han demanat més celeritat en aquesta posada en marxa ja que en depèn el futur industrial de la companyia. En l’acte inaugural Wayne Griffiths, president de Seat S.A. (Format per les marques Cupra i Seat), ha manifestat que l’empresa vol ser un exemple de transformació com a país.

Griffiths afirma que: «Tenim l’oportunitat i la responsabilitat de canviar per complet la nostra indústria. I ara necessitem comptar amb els fons per fer realitat aquests projectes. Esperem que el Govern publiqui el PERTE perquè més retards en la convocatòria seria crític per a projectes rellevants del Future Fast Forward (el pla de futur electrificat del Seat i el grup Volkswagen). S’ha de posar les piles. Nosaltres hem fet els deures». En el rerefons hi ha el tema de la instal·lació d’una planta de bateries a Espanya. Griffiths ha assenyalat que «només s’instal·larà a Espanya si els incentius del PERTE ho permeten», per la qual cosa considera que «és massa aviat avui per parlar d’on s’instal·larà aquesta fàbrica de bateries».

La ministra Diana Morant ha reiterat que el pla s’aprovarà «en els pròxims dies», evitant donar més pistes, cosa que no agrada al sector. La posada en marxa ha de ser molt meticulosa, segons reconeixen fonts pròximes, ja que legalment no pot tenir cap fissura legal. És el primer pla d’aquest tipus que Brussel·les aprova i de com s’executi dependran la resta de plans d’ajuda que es demanin des d’altres països europeus. La ministra ha destacat que amb laboratoris com aquest el talent farà possible nous sistemes d’energia per a una nova mobilitat sostenible i connectada: «Amb iniciatives pioneres es contribueix que el món camini cap a la neutralitat climàtica i un model econòmic més competitiu i just». No es va mullar més.

El conseller d’Emprea i Treball, Roger Torrent, també ha assistit a la inauguració i en el seu parlament ha agraït a l’automobilística que continuï confiant en Catalunya per als seus projectes empresarials, argumentant que aquí compten amb professionals qualificats amb experiència i voluntat d’adaptar-se a aquest procés de transició i «amb un govern disposat a col·laborar amb el que sigui possible per facilitar-lo».

Un centre pioner

La nova instal·lació del Test Center Energy, ubicada als voltants del Centre Tècnic de la fàbrica de Martorell, compta amb 1.500 metres quadrats i ha sigut aixecat en a penes un any i mig amb un cost d’una mica més de set milions d’euros. Es tracta del primer centre que s’obre a Europa fora dels que el grup té a Alemanya, i completa la xarxa de desenvolupament juntament amb els existents als Estats Units i la Xina.

Notícies relacionades

El nou centre compta amb diversos espais d’assaig per a la validació de mòduls de cel·les, bateries de mitja i alta tensió, així com diferents carregadors utilitzats en tota la gamma de vehicles electrificats. També disposa de diverses cambres climàtiques que permeten realitzar proves amb les bateries i mòduls sota condicions tèrmiques extremes (de -25 fins a 55 graus de temperatura), simulant així els diferents entorns en els quals es pot trobar un automòbil durant el seu cicle de vida.

El TCE té una potència instal·lada d’1,3 megawatts (la necessària per a unes 350 vivendes amb tots els electrodomèstics en funcionament), compta amb 25 empleats i disposa d’una capacitat per fer anualment fins a 6.000 anàlisis completes de validació de les funcions relacionades amb el sistema d’alt voltatge. les bateries se sotmeten a una mitjana de 17.500 hores de proves per garantir el rendiment durant tot el seu cicle de vida. Els responsables del centre insisteixen en la importància d’aquestes proves i coincideixen a assenyalar que una part clau serà el treball per al reciclatge de les bateries i els seus materials.

Temes:

Seat