L’opinió d’abrdn Research Institute

Els plans d’infraestructures i despesa social de Biden, sota pressió el 2022

Els plans d’infraestructures i despesa social de Biden, sota pressió el 2022

Alex Wong (Europa Press)

3
Es llegeix en minuts

El partit demòcrata del president Joe Biden va aconseguir el lideratge de la Casa Blanca, la Cambra de Representants i el Senat per una escassa majoria, per la qual cosa mantenir els índexs d’aprovació en positiu i la balança de poder al seu favor sempre seria un repte.

La seva presidència mai ha sigut fàcil. Des de la presa de possessió la seva popularitat ha caigut en picat i entre els demòcrates existeixen lluites internes entorn de les seves propostes principals d’infraestructures i despesa social. Gairebé es podria dir que està atrapat en un «bucle de fatalitat» de males situacions i contratemps. A més, els Estats Units s’enfronten a la pujada dels preus dels combustibles i els votants en senten l’impacte.

Durant els dos primers anys d’un mandat presidencial és quan s’ha de fer la major part del treball, de cara a les eleccions de meitat de mandat, en què sol guanyar l’oposició. El 2022, la majoria demòcrata a la Cambra de Representants està en perill. Una redistribució dels districtes i una majoria de només cinc escons haurien de situar els republicans en una posició forta per aconseguir la majoria. La majoria demòcrata en el Senat també està en perill, atès l’actual repartiment al 50%. Si els demòcrates perden la majoria a la Cambra de Representants o en el Senat l’aprovació de lleis demòcrates de gran calat serà molt més difícil. Així que el moment de Biden per actuar és ara.

Per això és encara més important que els demòcrates s’uneixin i aconsegueixin fer alguna cosa en matèria d’infraestructures amb prou temps perquè es posi en pràctica abans de les eleccions legislatives. Finalment la Cambra de Representants va aprovar el projecte de llei d’infraestructures, que suposarà uns 550.000 milions de dòlars de nova despesa.

La líder de la Cambra de Representants, Nancy Pelosi, esperava aprovar alhora l’acord bipartit i la proposta de la Cambra de Representants per al projecte de llei ‘Build Back Better’, que inclou un impuls significatiu a la despesa social. No obstant, aquell dia es va produir el rebuig dels moderats, que volien veure les estimacions de costos de l’Oficina de Pressupost del Congrés. Finalment, després de la publicació de les estimacions, el projecte va ser aprovat, per la qual cosa ara la pilota és a la teulada del Senat. Tot i que sovint es parla d’un projecte de llei d’1,75 bilions de dòlars, les estimacions sobre la seva mida total varien i arriben als 2,4 bilions.

Els elements de despesa social del projecte de llei suposarien una millora de les prestacions, com l’atenció infantil gratuïta abans de la llar d’infants i l’ampliació de la cobertura de Medicare. Si el projecte de llei s’aprova, l’equip de Biden espera que els índexs d’aprovació del president augmentin.

Si els demòcrates perden la majoria en les eleccions de meitat de mandat, és probable que Biden centri la seva atenció en assumptes de política exterior i comerç. No obstant, s’haurà d’enfrontar als assumptes comercials de la Xina abans de les eleccions, ja que l’acord comercial «Fase U» firmat per l’administració Trump venç al febrer.

Notícies relacionades

La Xina ha incomplert els seus objectius d’importació de productes nord-americans, i hi ha hagut pocs canvis en la política industrial nacional. No obstant, en les últimes setmanes s’ha produït una certa descongelació de les relacions després del comunicat conjunt de la Xina i els EUA a la COP26, que ha suscitat l’esperança que l’acabament de l’acord de la «Fase U» pugui suposar una oportunitat per entaular noves converses i fins i tot alguna reducció marginal dels aranzels. No obstant, no és una certesa i és probable que depengui dels càlculs polítics interns del moment.

Sembla probable que Biden i el seu equip continuïn aixecant barreres a la inversió i a l’ús de la tecnologia entre els EUA i la Xina, a més de treballar amb els socis comercials per abordar els problemes comuns. Un exemple són les discussions actuals dels EUA i la UE sobre com abordar el «dúmping de l’acer» per part de la Xina en les seves indústries nacionals. No esperem que el govern de Biden suavitzi significativament les barreres comercials amb la Xina, tot i que el to de les converses s’hagi suavitzat.