Turisme

Airbnb paga a Espanya només 870.000 euros d’impost de societats en 10 anys

El gegant ‘online’ traspassa a Irlanda tots els ingressos del seu negoci de comissionista pel lloguer de pisos turístics i a Espanya només funciona com una agència de màrqueting

La filial espanyola, amb seu a Barcelona, funciona com una mera agència de publicitat

Airbnb paga a Espanya només 870.000 euros d’impost de societats en 10 anys
5
Es llegeix en minuts

El model de negoci d’Airbnb, el gegant mundial del lloguer turístic, es basa a cobrar comissions tant als amos dels pisos turístics com als viatgers per posar-los en contacte i fer la intermediació de l’arrendament a través de la seva plataforma ‘online’. Espanya és des de fa anys un dels seus grans mercats del grup –ara alentit per l’impacte de la pandèmia en el turisme–, però els ingressos milionaris pel cobrament d’aquestes comissions no es queden a Espanya i de cara a Hisenda aquest negoci no existeix.

Airbnb centralitza tots aquests ingressos per comissions a la seva matriu central per a Europa, amb seu a Irlanda, un país que ofereix avantatges fiscals per a les multinacionals. El grup només té a Espanya una filial que s’encarrega de fer tasques de màrqueting i publicitat per a la seva matriu irlandesa i per a la corporació global, amb seu als Estats Units. Una estratègia fiscal i operativa que és plenament legal, però que fa que el pagament d’impostos d’Airbnb a Espanya sigui molt reduït malgrat el gran pes que el mercat espanyol té en el seu negoci.

La filial espanyola, Airbnb Marketing Services SL, amb seu a Barcelona, no té a efectes fiscals cap activitat relacionada amb el lloguer turístic i funciona com una mera agència de publicitat. Per això, malgrat l’enorme activitat durant els anys del ‘boom’ del turisme a Espanya, els ingressos de la filial espanyola es redueixen als serveis facturats a altres societats del grup, els beneficis reconeguts són reduïts i el pagament d’impostos és igual de modest.

Des de la seva constitució a mitjans del 2011 i fins al tancament del 2020, Airbnb Marketing Services només ha pagat 870.319 euros en concepte d’impost de societats i ha declarat un benefici net acumulat de 2,2 milions d’euros en aquesta dècada, segons els comptes dipositats per la companyia durant aquests 10 anys al Registre Mercantil.

Pagar els impostos que toquen

«Airbnb paga tots els impostos a què està subjecta als llocs on opera. Airbnb Marketing Services SL proporciona serveis de suport comercial i de màrqueting i paga tots els impostos aplicables a Espanya», explica un portaveu de la companyia a ‘El Periódico de España’.

Els governs nacionals de la Unió Europea van acordar l’any passat ampliar la directiva comunitària de cooperació fiscal entre països per incloure a les plataformes digitals a partir del 2023. La nova norma pretén millorar a partir de l’any vinent l’intercanvi d’informació entre els estats membres per identificar el negoci que té a cada país la plataforma i poder adoptar les mesures fiscals oportunes. En paral·lel, la Comissió Europea ha mostrat la seva intenció d’impulsar l’aplicació de l’acord de l’OCDE d’imposar un tipus mínim del 15% de l’impost de societats a les multinacionals. Airbnb ha mostrat públicament el seu suport a les dues mesures.

«El model d’Airbnb és únic i permet que moltes persones obtinguin ingressos addicionals, amb un impacte directe en les economies familiars i locals. La gran majoria dels ingressos generats a la plataforma es queden a la mateixa comunitat i estan subjectes a impostos locals», esgrimeixen des de la companyia. L’argument és que els ingressos d’Airbnb via comissió se centralitzen en un altre país (fins a un màxim del 18% de l’import del lloguer), però el 82% restant que queda en mans dels amos dels pisos sí que tributa a Espanya.

Segons es recull expressament en la memòria de comptes financers, l’objecte social d’Airbnb Marketing Services «es limita a prestar serveis de màrqueting i d’objectius de mercat i per la present és contractat per Airbnb Ireland UC per prestar els esmentats serveis». De fet, la filial espanyola està catalogada amb el codi 7311 de la classificació nacional d’activitats econòmiques (CNAE), reservat per a les agències de publicitat.

Bonificació de 12 milions

El 2020, últim exercici amb comptes disponibles al Registre Mercantil, la filial espanyola d’Airbnb va obtenir un benefici net de 914.120 euros, gairebé el triple que l’any anterior. La companyia va declarar uns ingressos de 19,8 milions d’euros, creixent gairebé en la mateixa proporció que els guanys, 2,6 vegades més que l’any anterior. L’aportació directa de la filial local d’Airbnb a les arques públiques espanyoles el 2020 en concepte d’impost de societats va ser de 302.113 euros, la més elevada des de la seva creació i també gairebé el triple que el 2019.

El fort increment de tots els seus registres financers és conseqüència directa de la bonificació milionària abonada a empleats i exempleats de la filial espanyola utilitzant-la com a mera intermediària per a l’abonament. En els comptes del 2020 es reflecteix el pagament d’una retribució de 12,3 milions mitjançant la conversió en accions de stock options (opcions sobre accions) que la companyia ha anat repartint durant anys a la seva plantilla i que es va executar després de la sortida a borsa als Estats Units de la matriu global Airbnb Inc., el 9 de desembre del 2020.

Notícies relacionades

Aquests 12,3 milions d’euros és el valor que tenien les accions repartides quan es va produir el debut borsari, quan els títols van arrencar a un preu de 68 dòlars. Els beneficiaris de la bonificació no van ser només els 37 empleats que de mitjana la companyia espanyola va tenir en plantilla el 2020, sinó tots els treballadors de la filial que en els anys previs també van rebre stock options com a part del seu pla d’incentius. La companyia no revela el nombre exacte de beneficiaris.

Com a conseqüència d’aquesta retribució en espècie extraordinària, els costos de personal d’Airbnb Marketing Services es van quadruplicar, passant de 4,29 milions d’euros el 2019 a un total de 17,17 milions. No obstant, la bonificació és alhora cost de personal i també ingressos per la companyia (per això el fort increment de la facturació anual), perquè la filial espanyola va refacturar aquests 12,3 milions a Airbnb Ireland perquè sumís el cost i, a més, va aplicar un marge per la gestió.