AUTOMOCIÓ
Les vendes globals de vehicles endollables pugen un 108%
L’any passat es van registrar 6,75 milions d’unitats de vehicles endollables, el 71% de les quals van ser 100% elèctrics i l’altre 29%, híbrids endollables.
Tesla va ser la marca més venuda i el Model 3 el seu cotxe més demandat i la segona berlina de mida mitjana més matriculada del món, només darrere del Toyota Camry.
L’any passat, segons EV-Volumes, es van matricular un total de 6,75 milions d’unitats de vehicles endollables, comptant 100% elèctrics i híbrids endollables i turismes i vehicles comercials lleugers. Aquesta xifra suposa un increment del 108% respecte al 2020 i una quota sobre el mercat global del 8,3%, millorant des del 4,2% de l’any anterior. En total, el 71% de les unitats venudes van ser vehicles elèctrics i el 29% van ser híbrids endollables.
Així, el mercat d’endollables es va tornar a disparar després de dos anys de creixement contingut per culpa de canvis regulatoris en mercats importants com el xinès i la covid-19, de manera que va pujar un 42% el 2020 i un 9% el 2019. Prèviament, des del 2012 sempre s’havia millorat en més d’un 50% excepte el 2016, quan va ser un 46%. Des d’EV-Volumes esperen que aquest any la tendència de creixement important segueixi, tot i que destaquen que la xifra del 2021 es deu als baixos volums de vendes del 2020, per la qual cosa la del 2022 serà més modesta. Segons les seves estimacions, aquest any s’arribaran a les 9,5 milions d’unitats, tot i que en podrien ser més si se soluciona la crisi de proveïment de xips i altres components.
Amb més pes al mercat
La important pujada dels cotxes endollables el 2021 contrasta amb la tímida millora del mercat total, que amb prou feines es va recuperar un 4,6% respecte al 2020. Aquestes condicions van permetre que la quota de mercat d’aquest tipus de vehicles es doblés i arribés al 8,3%. En aquest sentit, Europa va ser la regió amb una quota de mercat més gran, ja que va pujar des del 10% del 2020 fins a un 17% l’any passat, amb un màxim del 26% al desembre, quan el Tesla Model 3 es va convertir en el cotxe més venut del continent. Els mercats europeus s’han vist impulsats per l’estricta normativa d’emissions, que obliga les marques a confiar en híbrids endollables i elèctrics per reduir-ne la mitjana d’emissions.
La resta de regions es van quedar molt lluny d’Europa quant a quota, tot i que en volums totals la Xina continua sent el mercat principal per a aquest tipus de vehicles. El gegant asiàtic va firmar una quota del 13,3% amb un total de 3,39 milions d’unitats venudes. El segon mercat mundial va ser Alemanya, amb 690.000 unitats. Paral·lelament, el mercat nord-americà (Canadà i Estats Units) va tancar el 2021 amb una quota d’endollables del 5,5%, una millora des del 2,3% del 2020. Segons EV-Volumes, a la resta de mercats analitzats, 70 en total, els endollables van arribar només a un 1,5% de quota.
Espanya va ser el dotzè mercat principal per a vehicles endollables, amb 70.000 unitats per darrere del belga, amb 71.000 unitats, el neerlandès, amb 98.000 unitats, i el coreà, amb 115.000 unitats. El podi global, després de la Xina i Alemanya, el van completar els Estats Units amb 668.000 unitats.
Els cotxes més venuts
Tesla es va convertir en el principal fabricant de vehicles endollables del món amb un total de 936.000 entregues, 436.000 més que l’any anterior. La firma nord-americana va col·locar el Model 3 com l’endollable més venut i com la segona berlina de mida mitjana més venuda del món, comptant tots els tipus de propulsió, amb 501.000 unitats, un vehicle només superat pel Toyota Camry.
El Model 3 no va ser l’únic Tesla en el ‘top’ 10 d’endollables més venuts. El Model Y, el SUV més assequible de la marca va ser el tercer model més matriculat del món, amb 411.000 unitats, malgrat que les seves entregues no s’inicien a Europa fins a l’agost. Entre els dos vehicles de Tesla es va col·locar el Wuling Mini EV, amb 424.000 unitats.
Notícies relacionadesDesprés dels tres primers, només el Volkswagen ID. 4 i el Renault Zoe van plantar cara a les marques xineses. L’alemany va ser el quart endollable més venut amb 122.000 unitats, mentre que el francès va ser el novè amb 77.000, va caure des de les 102.000 del 2021. La resta de vehicles més populars corresponen a marques xineses com BYD, que va col·locar el Qin Plus PHEV (112.000), el Han BEV (87.000) i el Song Pro PHEV (79.000) a la llista, o Li Xiang, que va registrar 90.000 vendes del seu primer cotxe, el One.
Per marques, totes les firmes del món excepte l’Aliança Renault-Nissan-Mitsubishi (+16%) i Tata-Jaguar Land Rover (+38%), van millorar per sobre del 50%. Al podi de més venuts, Tesla ho va fer en un 87%, el Grup Volkswagen en un 80% i BYD en un 225%. Van destacar la pujada del 142% de General Motors i el 217% de Ford, que va veure com el Mustang Mach-E entrava al mercat amb molt bon peu.
- Dos clubs de BCN repeteixen al top 10 mundial del 2024
- Tres hores que van canviar el Barça
- El jesuïta Peris, davant el jutge per la denúncia d’un abús no prescrit
- Dos milions de catalans es beneficiaran de la llei de salut bucodental
- El Govern agilitzarà els 10 tràmits ‘online’ més utilitzats per a la sol·licitud d’ajudes
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia