Expansió logística

Amazon impulsa el seu caos ordenat

La multinacional nord-americana pateix la saturació de les plantes logístiques en moments de ruptura de subministraments per a d’altres i obre cada vegada més magatzems a Espanya

Amazon impulsa el seu caos ordenat
5
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

L’alça del comerç electrònic i els serveis del núvol estan impulsant els beneficis d’Amazon. Mentre altres tecnològiques comencen a patir les seves apostes pel metavers i les estratègies basades en la rendibilitat de l’eteri, Amazon conjuga a la perfecció allò digital i allò terrenal. Nascuda com a botiga, transformada com a magatzem i centre de dades, el gegant del comerç electrònic necessita incrementar la mida de les seves plataformes logístiques. Les botigues automàtiques es dibuixen en el seu futur i, sobretot, l’ús d’informació privilegiada dels hàbits de consum dels seus clients. 

La companyia va duplicar els seus beneficis a nivell mundial en l’últim trimestre (fins a la barbaritat de 12.500 milions d’euros). En el conjunt de l’any l’omnipresent firma fundada per Jeff Bezos va guanyar 29.100 milions d’euros, un 56% més que el 2020. Amb aquest matalàs financer incomparable, que ni la crisi internacional de les cadenes de subministrament ni la covid ha amenaçat, les diferents filials d’Amazon al món continuen consolidant la seva posició en la vida quotidiana dels consumidors. 

Una visita realitzada recentment a les instal·lacions logístiques d’Amazon al polígon Mas Blau del Prat mostra els signes d’aquest creixement accelerat i exemplifica les urgents necessitats de creixement de la firma a Espanya. La planta del Prat és un magatzem de distribució a altres punts de repartiment i magatzems repartits a Catalunya i altres zones. No distribueix directament els consumidors. Però la saturació de l’espai existent és evident. Es tracta d’una instal·lació que concentra entorn de 60.000 prestatgeries automatitzades plenes de productes. És el que els tècnics d’Amazon van batejar al seu dia com el «caos ordenat».

De llibres a petits electrodomèstics, electrònica o una gorreta de nen, tot està a la mateixa prestatgeria robotitzada, com a producte identificat telemàticament per poder ser recuperat quan qualsevol consumidor el compri des de casa seva amb el mòbil, ordinador o tauleta. 

Un total de 4.700 robots (versió industrial de la Roomba domèstica) es distribueixen en aquests 60.000 metres quadrats de magatzem movent les prestatgeries entre la zona d’entrada de mercaderies i la de sortida cap a altres magatzems. 

La planta futurista de fa alguns anys s’ha transformat en un centre logisticopostal d’alta densitat, una mica embotida i amb una plantilla de més de 3.000 treballadors a les seves instal·lacions. Quatre plantes amb capacitat per a 35 milions d’unitats de productes disposats per a la seva distribució. 

És aquest magatzem un exemple d’aquesta potència empresarial, incomparable amb el comerç tradicional, però també aliat inestimable per a qualsevol botiga o empresa disposada a ampliar les seves possibilitats per captar clients en qualsevol lloc. 

Però amb aquest nivell de saturació d’activitat del que és un dels magatzems més grans a Europa d’Amazon, no és estrany que la multinacional nord-americana s’hagi embarcat en noves obertures, la més sonada, la prevista aquest any a Girona. El nou centre logístic a El Far d’Empordà serà el primer de la companyia a la província. Amazon explica amb múltiples centres d’operacions a Catalunya: tres centres logístics –el Prat, Martorelles i Castellbisbal– un centre de distribució a Barberà del Vallès, set estacions logístiques –ubicades a Rubí, Montcada i Reixac, Mollet del Vallès, Parets, Tarragona i dos a Barcelona– i un centre urbà, ubicat a Barcelona.

N’hi ha més en cartera, però la multinacional es controla des de Seattle i mai anuncia futuribles, en una directriu que rares vegades és transgredida. Amazon ja compta amb més d’una quarantena de centres d’operacions arreu d’Espanya. Les inversions acumulades a Espanya per part d’Amazon des del 2011 ascendeixen a més de 7.000 milions (amb més de 18.000 empleats al tancament del 2021). 

Amazon Prime

Ressona aquests dies la possibilitat que Amazon elevi el preu del servei Prime, que assegura escurçar els terminis d’entrega de productes a més de donar servei de televisió en línia. La pujada es confirma per al mercat nord-americà a partir del 18 de febrer. La pujada, del 17%, de 12,99 dòlars a 14,99 dòlars mensuals (139 dòlars anuals), és la primera que es fa des del 2018. Allà, l’enviament és gratuït amb una comanda de més de 25 dòlars. A Espanya, Prime és un filó per a Amazon. No donen dades, tot i que reconeixen que el 70% de les comandes que reben s’entreguen l’endemà. Una pujada del servei Prime a Espanya finançaria l’expansió de manera encara més fàcil. 

Davant aquest servei Prime generalitzat, la competència té una batalla complexa només respaldable per una imatge de marca diferenciada. Aquest és el camí escollit per El Corte Inglés amb l’obertura de la cadena a l’omnicanalitat i a l’integrar a la seva oferta més del que cap als seus magatzems físics. 

Intel·ligència artificial

Però no s’ha d’enganyar i la clau del monstre Amazon no s’ha de circumscriure només a la seva potència comercial o logística. Amazon és un complex ecosistema en el qual els serveis digitals guanyen pes. Resulta diferencial el coneixement extrem del consumidor i de les grans tendències que té Amazon mitjançant aplicacions d’intel·ligència artificial. Serà difícil en el futur saber en el compte de pèrdues i guanys què aporta cada activitat del grup al balanç, què és rendible o què és només una peça més de l’engranatge Amazon. El coneixement dels hàbits dels milions de clients d’Amazon i els més de 2.000 milions d’operacions cada mes al món li atorguen una posició privilegiada a l’hora de rendibilitzar les seves estratègies i obre la porta a la venda dels seus propis productes amb avantatge davant qualsevol. 

Les vendes netes d’Amazon el 2021 van sumar 413.898 milions d’euros, un 21,7% per sobre dels ingressos de l’any precedent, incloent-hi un creixement del 12% en les vendes de productes, fins a 213.006 milions d’euros. Per la seva banda, el negoci de serveis va facturar 200.891 milions d’euros, un 34% més. 

Amazon Web Services

Notícies relacionades

La facturació d’Amazon Web Services (AWS) va experimentar un increment interanual del 37%, fins a 54.798 milions d’euros. El 2022, Amazon Web Services (AWS) obrirà una nova regió d’infraestructura a Espanya per impulsar la transformació digital de les empreses i organitzacions espanyoles i recolzar el creixement econòmic del país. Situada a l’Aragó, la nova Regió d’AWS Europa (Espanya) representa una inversió de 2.500 milions d’euros i la generació estimada de 1.300 nous llocs de treball en els pròxims 10 anys. 

Globalment, mentre els beneficis van augmentar en l’últim trimestre el 9,4%, els beneficis ho van fer en un 98,3%. L’empresa s’apresta per trencar el 2022 la barrera de 500.000 milions de dòlars en vendes. I la seva privilegiada posició serà difícil de trencar, perquè es basa tant en el beneplàcit del client com en l’aliança amb els proveïdors empreses que descobreixen en el ‘marketplace’ la manera d’aconseguir nous clients. Expansió imparable.

Temes:

Amazon