Bretxa de gènere

Inclusió femenina, el repte pendent del Mobile World Congress

  • Un 35% dels ponents del congrés seran dones, molt lluny de la paritat i reflex d’una indústria molt masculinitzada que acumula escàndols masclistes

Primer día del MWC21 Mobile World Congress En la foto ambiente en el stand Huawei

Primer día del MWC21 Mobile World Congress En la foto ambiente en el stand Huawei / FERRAN NADEU (EPC)

3
Es llegeix en minuts
Carles Planas Bou
Carles Planas Bou

Periodista

Especialista en tecnologia i el seu impacte sociopolític.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Aquesta setmana vinent, el Mobile World Congress (MWC) torna a Barcelona i l’Hospitalet de Llobregat amb la promesa de començar a recuperar la normalitat prepandèmica. No obstant, i més enllà del que es refereix a xifres d’assistents i impacte econòmic, abans de la irrupció del coronavirus la normalitat al sector tecnològic arrossegava un gran problema: la falta d’inclusió de les dones.

A l’edició que arrenca dilluns, el congrés tecnològic reunirà més de 1.000 ponents de més de 150 països, dels quals tan sols el 35% seran dones, encara molt lluny de la paritat de gènere. Encara que pugui no semblar-lo, aquesta xifra és un petit avenç. El 2019, l’any previ a la crisi sanitària, només un 23% dels assistents van ser dones, una xifra que el 2014 no arribava ni al 10%. La falta de presència femenina a les principals xerrades de la fira contrastava amb uns pavellons comercials plens d’hostesses per atendre els congressistes.

La important disparitat de gènere i la poca representació femenina és un repte de què el Mobile és conscient. «Encara ens queda un llarg camí per recórrer», explicava l’any passat a aquest diari John Hoffman, director executiu de GSMA, organitzadora de l’esdeveniment.

Un sector molt masculinitzat

Aquest repte no és tan sols per al MWC, sinó per a tota la indústria tecnològica. I és que el congrés que acull la capital catalana arrossega una problemàtica estructural d’un sector eminentment masculí. Pensa en grans empreses de telecomunicacions, telefonia mòbil, xarxes socials o altres àmbits tecnològics. ¿Et ve el nom d’alguna presidenta o directora executiva al capdavant? El problema no és teu.

Als Estats Units, potència tecnològica, les dones suposen actualment tan sols el 26,7% dels treballadors del sector. Aquestes xifres encara són lluny de la paritat, però també és cert que en els últims anys s’ha caminat cap a una inclusió més gran. L’any passat, la proporció de dones en càrrecs directius en empreses tecnològiques va arribar al 10,9%, un augment de gairebé el 4% que fa pensar que aquest progrés pot normalitzar-se. Aquesta bretxa de gènere també es nota a Espanya, on les dones suposen un 23% de les persones que treballen en companyies de tecnologia i telecomunicacions mentre que un 11,5% de càrrecs de lideratge.

Notícies relacionades

Per acabar-ho d’adobar, la tradicional masculinització del sector ha portat a múltiples casos d’escàndols per assetjament sexual i tracte denigrant en aquests entorns de treball. Una investigació sobre el sexisme en la indústria publicada el 2020 assenyalava que fins i tot un 40% de les dones havien viscut situacions de fustigació laboral. En els últims anys s’han destapat denúncies de dones en grans companyies com Google o el gegant dels videojocs Activision Blizzard (recentment adquirit per Microsoft) que van des de les actituds masclistes a fins i tot violacions. Això ha fet que, als EUA, les dones optin molt més que els homes a deixar els seus llocs de treball.

Per mirar de pal·liar aquesta problemàtica que arrossega des de fa anys el sector, el Mobile ha ampliat el seu programa d’inclusió, ara sota el nom Diversity4Tech, que advoca per una representativitat més gran de les dones en l’àmbit digital. Les conseqüències d’ampliar aquesta bretxa no són només socials. La Fundació World Wide Web va assenyalar que la falta de paritat dificulta el creixement econòmic i va calcular que el 2020 va suposar la pèrdua de fins a 126.000 milions de dòlars en el PIB de 32 països.