Cita mundial

El Mobile encarrila BCN cap a l’era postcovid

El congrés, que suposa el 25% del negoci de la Fira, espera rebre fins a 60.000 visitants, gairebé el doble que l’any passat

La presència internacional augmentarà, però encara es deixen notar les restriccions a la Xina i al Japó, que solen tenir delegacions molt nombroses

El Mobile encarrila BCN cap a l’era postcovid

Joan Cortadellas

5
Es llegeix en minuts
Agustí Sala
Agustí Sala

Redactor en cap d'Economia

Especialista en Economia

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El Mobile World Congress (MWC), que comença dilluns i s’acabarà dijous, aspira a encarrilar Barcelona cap a la nova era postcovid. Tot i que neixen nous focus d’incertesa com l’atac a Ucraïna, que ha fet que l’organització, la GSMA, hagi eliminat el pavelló de Rússia, a Fira de Barcelona esperen que el congrés dels mòbils, el més important del món, suposi l’inici d’un exercici que catapulti cap a la normalitat.

Un total de 10.000 habitacions reservades, entre hotels i apartaments, taules agafades en restaurants i un tragí constant de monovolums negres per traslladar directius i executius del sector contribuiran a augmentar l’activitat a la capital catalana després de molts mesos d’aturada en l’hostaleria i altres sectors. L’organització, la GSMA, espera rebre entre 40.000 i 60.000 visitants, el doble que l’any passat. El MWC, des de la primera edició a Barcelona el 2006, ha contribuït a construir un ecosistema de negocis de base tecnològica que avui és referent. Hi ha contribuït el saló 4YFN, que se celebra alhora que el Mobile i que aquest any celebra la seva vuitena edició.

L’edició d’aquest any, després de la cancel·lació de la cita de 2020 per l’esclat de la pandèmia i el canvi de data el 2021 cap a l’estiu amb un saló més modest, és l’edició que aspira a ser el punt de referència cap a la recuperació. De fet, segons fonts de la Fira, pot començar un cercle virtuós en què la celebració d’una fira impulsi la de la següent. El contrari del que passava des de 2020, quan s’encadenaven les cancel·lacions.

La quarta part del negoci

L’edició que comença dilluns ocuparà set dels vuit pavellons del recinte de Gran Via. El nombre de visitants encara estarà lluny del rècord del 2019, amb un total de 110.000, però si les previsions no es torcen la tendència serà a l’alça, ja que els organitzadors asseguren que ja han reservat espais per a l’edició del 2023. S’estima que aquesta edició aportarà a Barcelona uns 240 milions d’euros i uns 6.700 llocs de treball a temps parcial. Es preveu que hi participin 1.500 empreses. Tot i que hi haurà més presència internacional que l’any passat, les restriccions a Àsia (la Xina i el Japó), delegacions nombroses abans de la pandèmia, es deixaran notar.

El 25% del negoci

Aquest congrés suposarà un 25% dels ingressos de la Fira, una quota que s’ha anat reduint des del 40% inicial per la incorporació de nous salons i activitats. Però el més destacat és l’impacte econòmic que suposa per a la ciutat i el seu entorn, especialment per a activitats afectades per la pandèmia, com l’hostaleria i la restauració, entre d’altres. De fet, el MWC serveix perquè hotels que estaven tancats decideixin obrir les portes.

El director general de la Fira de Barcelona, Constantí Serrallonga, destaca en declaracions a EL PERIÓDICO que a part de les seves dimensions i característiques, el MWC 2022 «és el primer gran esdeveniment de l’any, un congrés internacional que ha de servir per iniciar l’etapa de recuperació definitiva de la normalitat en l’activitat firal». Arrencar l’any amb un MWC Barcelona exitós serà una empenta per a la resta d’esdeveniments previstos en el calendari firal».

El primer gran que va cancel·lar i el primer que obrirà

Segons Serrallonga, «estem davant d’una de les edicions més especials i esperades del MWC. «És l’edició del retorn progressiu a la normalitat, la confiança de les empreses, professionals i ciutadans, que convertirà de nou Barcelona en capital mundial tecnològica i marcarà un punt d’inflexió a nivell internacional. El MWC va ser el primer gran esdeveniment que es va cancel·lar quan va arribar la pandèmia i és el primer d’aquest any en el calendari de la Fira».

Aquest any, amb la incorporació del centre de convencions (CCIB) a la Fira, es preveu la celebració de més de 130 salons i congressos. Després d’un 2021 en el qual va facturar amb prou feines 60 milions, la meitat del que va pressupostar, la Fira espera superar aquest exercici els 170 milions. «Fira de Barcelona es juga una bona part de l’exercici en el primer semestre», asseguren fonts de l’entitat. No només se celebraran congressos que ja estaven previstos, sinó també altres que es van haver de posposar. Un exemple és Alimentaria & Hostelco, que se celebra a l’abril i és un dels més importants, però també s’estrenarà el del marisc i el peix, Seafood, arrabassat a Brussel·les i també a l’abril, i l’ISE, el saló més gran del sector audiovisual del món, que abans se celebrava a Amsterdam i que va posposar la seva primera edició normalitzada per al maig, entre d’altres. 

L’any passat, l’impacte de la crisi sanitària va forçar baixes presencials de gegants del sector. Aquest any serà diferent i només van anunciar que no hi assistirien Sony, que no s’hi presenta des de 2019, i Lenovo. La GSMA afirma que el congrés reunirà 1.000 ponents i que el 95% hi participaran de manera presencial. També hi assistiran grans companyies tecnològiques de 150 països com Google, Meta, Verizon, Microsoft, IBM, Telefónica, Nokia, ZTE, HP, Huawei i Amazon Web Services.

Notícies relacionades

Segons la GSMA, el Mobile ha tingut un impacte econòmic per a la capital catalana d’uns 5.300 milions d’euros des de 2006 i ha generat uns 141.000 llocs de treball a temps parcial. La GSMA, que va allargar el contracte que compromet la celebració del Mobile a Barcelona fins a 2024, un any més per compensar l’anul·lació de 2020, no vol revelar encara si existeixen negociacions per a més pròrrogues.

Fonts coneixedores de la qüestió afirmen que la negociació es reprendrà quan s’hagi celebrat l’edició d’aquest any. El compromís amb el MWC està fixat fins a 2024 a través de la fundació Mobile World Capital, a la qual l’administració central, l’autonòmica i la local aporten 15 milions anuals (cinc cada una), dels quals gairebé 10 milions van a l’organització del saló arran del denominat ‘Host city parties agreement’. Una de les novetats d’aquest any és que el president de Telefónica, José María Álvarez-Pallete, s’estrena com a president de la GSMA.