Canvis per llei
Catalunya vol un percentatge mínim de producte de km 0 en la contractació pública
Els aliments locals suposen ja gairebé la meitat de la cistella de la compra a Catalunya, segons un estudi de Prodeca
Els productes locals suposen gairebé la meitat del cistell. És una de les conclusions d’un estudi fet per Prodeca, promotora dels aliments catalans, dut a terme a finals de l’any passat, en el marc del Pacte Nacional per l’Alimentació. Malgrat la constatació del pes que els productes de proximitat en les compres d’alimentació quotidianes, 7 de cada 10 consumidors associen encara l’atribut de proximitat al de ‘proximitat’ i no al de ‘qualitat’. Per al director general d’Empreses Agroalimentàries, Qualitat i Gastronomia, Joan Gòdia, les dades d’aquest estudi han de servir per dibuixar les estratègies de desenvolupament del sector alimentari, tant per a l’Administració com per a les empreses, «en el marc de la bioeconomia circular i més nivells d’autoproveïment». Segons Gòdia, el Govern estudia «establir un percentatge de productes locals mínim en la distribució i la restauració». Aquest objectiu es canalitzaria a través del disseny d’una llei de contractació pública alimentària, en què s’establiria aquest percentatge d’oferta mínima de producte local i que s’estendria especialment als serveis de restauració d’escoles o establiments públics relacionats amb serveis de restauració, en el que Prodeca anomena «treballar el canal». Aquest percentatge seria de l’ordre del 25%, i podria convertir-se una referència per al sector de la distribució en general, obert sempre a potenciar el producte km 0 als seus lineals. Aquesta llei podria estar llesta a finals d’aquest any. També es treballa en col·laboració amb l’Ajuntament de Barcelona per buscar canals d’aplicació d’aquest recolzament al producte local o de proximitat.
El concepte de proximitat o km0 s’associa a ‘local’ (en un 63% de les respostes), mentre que només el 8% considera el local com a ‘català’. El volum més gran de productes ‘locals’ al cistell es correspon amb consumidors de més edat. Així, el 53% del cistell és d’aquest tipus de productes per als majors de 55 anys, del 48,9% per als majors de 45 anys, mentre que se situa entorn del 40% en el cas dels consumidors d’entre 25 i 45 anys.
Més de la meitat del volum total mensual consumit de cava, fruites, hortalisses i carns fresques correspon a producte local en el cistell dels consumidors catalans. Quan es pregunta als consumidors les raons per comprar productes locals, crida l’atenció que és l’aspecte econòmic, afavorir l’economia local i recolzar els petits productors, l’element fonamental de la seva decisió de compra. La ‘solidaritat’ local és més valorada que altres factors associats directament al producte com la frescor, la qualitat o la confiança. Els autors de l’estudi consideren que aquestes propietats del producte són inherents, i per tant «el consumidor dona més rellevància al valor emocional lligat al territori».
Creixement previst
El creixement del producte local al cistell sembla indiscutible. Les cadenes de distribució en general consideren que el producte local augmentarà un 13,4% en els pròxims tres anys en les vendes, tot i que reconeixen que el fre per a aquest creixement és la dificultat d’aprovisionament, fonamentalment per la manca de canals en línia per fer comandes, a més del fet que s’apliquen preus més alts malgrat els teòrics menors costos de transport. La facturació dels productors amb segell ‘venda de proximitat’ s’estima en uns 1.470 milions d’euros a Catalunya, cosa que representa el 3,85% del volum de negoci del total del sector agroalimentari. Representa el 8,9% del total de la despesa del consumidor català en alimentació i begudes. Els productors amb segell de proximitat preveuen un increment de les vendes d’aproximadament el 15%. Un 49% pensa que les vendes augmentaran, i calculen un 38% d’increment mitjà. Fruites, hortalisses i multiproducte són les categories amb més creixement previst.
Limitacions
Notícies relacionadesNou de cada 10 consumidors veu imprescindible comptar amb productes locals al cistell. Malgrat això, la valoració mitjana d’aquests productes se situa en 6,6 punts sobre 10, i és una mica superior a Girona (7). Fruites i hortalisses són els productes en què l’associació a l’aspecte local és més important per al consumidor. També augmenta aquesta vinculació en categories de productes com ara els formatges, els lactis i els ous, per als embotits i els elaborats. Les causes que limiten el creixement del producte local al cistell són bàsicament el preu més alt i la falta d’establiments de venda. Respecte a estudis anteriors, s’ha reduït el pes del preu com a fre per a la compra i ha augmentat el del desconeixement dels avantatges d’aquest tipus de producte.
Prioritat pels supermercats
En qualsevol cas, els consumidors prefereixen la compra del producte local en botigues físiques. Per al director gerent de Prodeca, Ramon Sentmartí, «la gran distribució ha expressat clarament que la venda de productes locals és prioritària per a ells, i està associada a la recerca de millor servei i qualitat de producte». És una tendència clara en aquest sentit que les firmes de distribució busquin la diferenciació del producte a través de la vinculació amb l’aspecte local. És destacable que la venda de productes locals s’associa clarament a la venda en botigues tradicionals i no a la compra per internet. El supermercat és el típic canal de compra dels productes. Només el 19% dels consumidors consultats van reconèixer que compren productes locals a través d’internet. Segons les dades de l’estudi, gairebé 8 de cada 10 productes que compra la distribució minorista són locals. Carn i embotits són els productes que més compra la distribució (40%), seguit del vi i cava (20%) i multiproducte (19%). En el cas dels distribuïdors, el concepte local s’associa a termes de distància.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.