Subministraments

¿Com està afectant l’aturada de transportistes? Les 5 claus de la protesta

4
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Els transportistes estan cridats a parar per cinquè dia consecutiu per protestar contra l’encariment dels preus del combustible. Les protestes parteixen sense el suport de les patronals ni les organitzacions empresarials, estan tenint un efecte desigual sobre el territori i el seu impacte sobre les cadenes de subministraments comença a notar-se després de tres jornades de conflicte. Aquestes són les claus de com està transcorrent i quines afectacions té per al consumidor l’aturada de transportistes.

1

¿On es concentren les protestes i els talls de carretera?

Les protestes s’estan concentrant a les zones portuàries dels principals punts logístics del país. A Catalunya és habitual que els protestants es concentrin a la Zona Franca, tot i que també a Tarragona. Altres molls rellevants quant a tràfic de mercaderies, com Màlaga, Santiago o Bilbao, són escenari habitual de les protestes. Segons les patronals de supermercats, la seva logística està especialment tocada a Andalusia i Galícia. I els accessos dels mercats majoristes, com Mercabarna o Mercamadrid, o centres logístics del comerç electrònic, com Amazon a San Fernando de Henares (Madrid) també han sigut lloc aquests dies de piquets. Les fronteres, de moment i ateses les forces dels convocants, no han sigut objecte de protestes i la circulació per aquestes opera amb normalitat.

2

¿Fins quan estan convocats?

L’aturada ha sigut convocada com a indefinida i la Plataforma per a la Defensa del Sector de Transport de Mercaderies per Carretera Nacional i Internacional afirma que «no s’aixecarà mentre no rebi per arribar als acords necessaris». De moment el Govern central no ha reconegut la plataforma com a interlocutor vàlid –els ha titllat de «radicals» i «violents»– i aquesta setmana amb qui s’ha reunit és amb el Comitè Nacional del Transport per Carretera (CNTC), la plataforma legalment representativa del sector. Si bé al no ser una vaga sinó més aviat un tancament empresarial, l’aturada no està regida per una convocatòria legalment reconeguda i ni les organitzacions del sector ni l’Administració estan donant xifres de seguiment. La Plataforma afirma que «el percentatge de seguiment és total entre els petits transportistes».

3

¿Hi ha risc de desproveïment?

No, «de moment», segons coincideixen les diferents fonts consultades com Transcalit, Pimec, AGTC o Mercabarna. Tot i que els problemes de subministraments ja paren o amenacen de parar aquells sectors alimentaris altament peribles. Catalunya està patint una afectació sensiblement inferior a la d’altres zones d’Espanya. El cinquè dia de l’aturada de transportistes les reserves acumulades prèviament pels majoristes comencen a ressentir-se’n i hi ha una manifesta preocupació entre les organitzacions empresarials estatals que si les aturades s’allarguen més dies hi pot haver afectacions més greus. Des de les patronals dels supermercats han alertat que la distribució assumeix un sobrecost de 130 milions d’euros per cada dia d’aturades i que les pèrdues després de cinc dies de protestes arriben als 600 milions.

«El desproveïment serà inevitable i immediat», alerten els convocants. La gran patronal CEOE va alertar en un comunicat el dimecres que detecta «greus perjudicis a la cadena de subministraments» fruit de les protestes i els talls de carretera en sectors com la indústria, el comerç i el sector agroalimentari. A les zones del sud d’Espanya i a l’altiplà és on s’estan concentrat les afectacions més grans, mentre a Catalunya la incidència és més limitada.

4

¿Quins productes s’estan veient ja afectats?

A Barcelona Mercabarna assenyala que els primers afectats poden ser els productes frescos, concretament els vegetals. Sense arribar al punt del desproveïment, sí que hi pot haver problemes de subministraments puntuals per comprar pebrots, les albergínies, el carbassó i les maduixes. Això ve especialment marcat pels talls de carretera al sud del país i els majoristes ja estan recorrent a mercats alternatius, com Portugal o França.

Un altre dels productes que als mercats municipals de Barcelona estan començant a trobar a faltar són els mariscos –principalment musclos– i peixos, pel doble efecte de l’aturada, com perquè molts pescadors no han sortit a pescar en els últims dies per la meteorologia i l’encariment del combustible. Especialment el peix blau, com sardines, verat i seitó.

I a partir dels pròxims dies hi ha risc que els productes lactis es vegin afectats, ja que aquesta indústria ha anunciat que paralitza la seva activitat des d’aquest dijous per la incidència de les aturades. No obstant, fonts d’Asaja expliquen que els seus ramaders a Catalunya no estan notant problemes de transport i els camions recullen i distribueixen la llet sense grans incidents. També des del camp Unió de Pagesos afirma que no estan notant problemes de subministraments de pinso dels animals per a les seves granges, així com tampoc per al transport de producte des d’aquestes als mercats. Les organitzacions empresarials consultades no assenyalen en concret més productes, tot i que reconeixen que hi pot haver retards en els enviaments i tràfec generalitzat de mercaderies.

5

¿Qui i per què convoca les aturades?

La protesta ha sigut convocat per la Plataforma per a la Defensa del Sector de Transport de Mercaderies per Carretera Nacional i Internacional, que diu representar els autònoms, les petites i mitjanes empreses que suposen el 85% del sector. No és una representativitat mesurada, ja que la plataforma que coordina les aturades no es va presentar a les últimes eleccions patronals i no té representativitat legal. De fet, totes les patronals i organitzacions empresarials del sector reneguen de les protestes i critiquen el procedir dels manifestants, malgrat compartir la seva exigència al Govern perquè rebaixi el cost dels carburants.