Alarma de fabricants i distribució

Indústria alimentària: «L’aturada del transport ha causat una situació pitjor que durant la pandèmia»

2
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

Fabricants i distribuïdors han exigit aquest dimecres concretar ja les ajudes al transport i que es posi fi immediatament a les protestes. «La situació actual per a la indústria alimentària és més complicada ara que en els pitjors moments de la pandèmia», ha assegurat Mauricio García de Quevedo, director general de la Federació d’Indústries d’Alimentació i Begudes (FIAB). José María Bonmatí, director general d’Aecoc, que agrupa més de 30.000 empreses agroalimentàries i del sector de la distribució, ha instat a buscar una «solució urgent» a l’aturada del transport ja que «cada dia augmenten els costos del conflicte». Segons la seva opinió és necessària la desconvocatòria de les accions que impedeixen la lliure circulació de mercaderies i que el Govern materialitzi de manera immediata l’acordat a la taula de negociació.

Notícies relacionades

Per a les associacions empresarials integrades a Aecoc, després de restablir la normalitat en el transport és necessari abordar una reforma del sistema de fixació de preus de l’energia i la seva fiscalitat. Les pressions de la indústria i la distribució han tingut efecte aquest dimecres i el Govern ha decidit avançar a demà dijous la reunió amb els transportistes. Bonmatí ha criticat que en aquesta taula negociadora no estigui representada la indústria i la distribució: «Els que paguem la factura de les protestes no estem a la taula negociadora i tampoc els que han convocat les aturades», ha destacat Bonmatí.

Segons l’opinió de Felipe Medina, secretari general de la patronal de supermercats Asedas, les pèrdues econòmiques per a la distribució ascendeixen a uns 130 milions d’euros diaris, tot i que els costos són molt més grans si es tenen en compte múltiples costos ocults que assumeixen les empreses i no es visualitzen. Són aquests costos tant logístics com de captació de nous proveïdors. Aquests costos seran traslladats als preus, precisament en uns moments d’elevada inflació. Segons l’opinió de Bonmatí, aquests costos afegits s’estan absorbint i serà necessari recompondre la cadena de subministrament després de les interrupcions sofertes. Agustín Herrero, director general de Cooperatives Agroalimentàries, ha remarcat les dificultats de les explotacions ramaderes que necessiten funcionar cada dia i les cadenes d’aprovisionament de les quals s’estan veient sotmeses a «amenaces per part dels transportistes a l’atur i els piquets». Herrero ha alertat dels problemes mediambientals que pot generar eliminar el producte que no es pot vendre, així com per a les exportacions de productes agrícoles. «És necessària una solució urgent que hauria d’haver-se pres ja» en un context en el qual «no totes les formes de protesta són legítimes», ha opinat Aurelio del Pino, president de l’Associació de Cadenes Espanyoles de Supermercats (ACES). Javier Millán-Astray, vicepresident executiu de la patronal de grans superfícies Anged ha instat «a la responsabilitat» dels transportistes en una crisi insostenible.