Conflicte

¿Per què és la vaga del transport? Aquestes són les reivindicacions dels camioners

El control del preu del combustible no és l’única reclamació dels transportistes

¿Per què és la vaga del transport? Aquestes són les reivindicacions dels camioners

David Castro

1
Es llegeix en minuts
El Periódico

La vaga del transport, convocada per la Plataforma per a la Defensa del Sector del Transport de Mercaderies per Carretera, compleix dues setmanes i res apunta que es resolgui a curt termini. La situació de subministrament als supermercats es comença a ressentir de la falta de subministraments i de l’acaparament dels clients pel temor dels efectes de la vaga. Molts sectors productius, com el dels lactis i la cervesa, han alertat que es veuran obligats a cessar o interrompre la seva activitat si continua la protesta dels transportistes, que també afecta el sector pesquer i l’agrícola.

En aquesta segona setmana s’han anat afegint a les aturades més entitats que agrupen bona part dels transportistes, com és el cas de la Federació Nacional d’Associacions de Transport (Fenadismer).

¿Què demanen?

Els transportistes denuncien que el 90% de les empreses mitjanes i petites del sector pateixen una situació de «fallida total» i unes condicions laborals molt precàries. Per això, a més del control dels preus dels carburants, presenten aquestes reivindicacions:

  • Prohibició de la contractació de serveis de transport de mercaderia per sota dels costos d’explotació.

  • El pagament dels seus serveis en 30 dies com a màxim.

  • Prohibir la càrrega i descàrrega per part dels conductors i autònoms

  • El límit d’un contractista en la intermediació del contracte de transport.

L’última proposta del Govern

Notícies relacionades

L’última proposta del Govern consisteix a oferir als transportistes 500 milions d’euros en ajudes, tot i que la Plataforma del Transport també ha rebutjat l’acord amb les associacions majoritàries. En aquest acord s’estableix que la reducció del preu dels carburants s’aplicarà a partir de l’1 d’abril, quan entrarà en vigor el reial decret llei.

Tot i que la quantia específica es concretarà després de la reunió del Consell Europeu dels dies 24 i 25 de març per assegurar que el conjunt de mesures del pla respongui de manera coherent als objectius plantejats. A més, l’Executiu s’ha compromès a avançar l’aprovació de la devolució mensual del combustible professional en lloc de trimestral com s’està fent actualment, anant més enllà dels compromisos assumits en els acords de desembre de 2021.