Resultats financers
Seat 2015-2021: dels rècords a (de nou) les pèrdues
Els beneficis de la companyia han caigut una altra vegada, com va passar el 2020 per la pandèmia, després d’haver viscut des del 2015 els últims cinc millors anys de la seva història.
Els resultats de Seat han tornat a ser negatius aquest any. Deixant el pandèmic 2020 a banda, el passat exercici va suposar la tornada als números vermells per a la companyia. Amb unes pèrdues operatives de 233 milions de euros (un 43% menys que l’any anterior), la companyia afronta un 2022 en què la incertesa de la crisi dels microxips i ara la guerra d’Ucraïna fan entreveure revolts també en aquest exercici.
Seat va començar la seva singladura ascendent el 2105 quan va presentar beneficis (6 milions d’euros) per primera vegada des del 2008. El 2016 es van enlairar. Aquell any va suposar la consolidació de la companyia tant al mercat com en el si del Grup Volkswagen. «Seat continuarà sorprenent» afirmava Luca de Meo en la presentació de resultats. Amb una gamma relativament petita (Seat Mii, Seat Ibiza, Seat León, Seat Toledo Seat Ateca i Seat Alhambra), les vendes es van situar en 408.703 vehicles. Els ingressos per vendes van representar 8.597,6 milions d’euros i els beneficis es van col·locar en 903 milions d’euros, mentre que la xifra de benefici després d’impostos va créixer fins als 232 milions d’euros.
La fàbrica de Martorell va produir 449.063 vehicles, dels quals 313.847 van ser Seat i la resta, Audi. La plantilla va augmentar fins a 13.968 treballadors. Les inversions van créixer un 17,8% amb 652,6 milions d’euros.
Força en el Grup VW
Seat apostava ja el 2017 per una gamma que apuntava a l’urbà, a la mobilitat, al familiar i a l’emocional. De la mà de Luca de Meo com a president de la companyia i amb Francisco García Sanz com a president del consell d’administració, la marca es va basar en el seu pla ‘Moving Forward’ per presentar uns resultats que van ser de rècord. «Seat està ja en una altra dimensió, tant al mercat com dins del Grup Volkswagen», destacava De Meo en el seu discurs.
Amb 14.100 empleats en la companyia (la xifra havia augmentat cada any des dels 11.458 el 2103), Seat va fabricar 479.443 vehicles (un 15% més que el 2016) en cinc plantes (Martorell, Mlada Boleslav, Bratislava, Kvasiny i Palmela). La planta de Martorell va fabricar 341.210 d’aquests cotxes. Les seves vendes van arribar als 9.551 milions d’euros (xifra rècord en els últims 16 anys), amb un benefici de 281 milions d’euros. Cupra era incipient com a submarca de versions especials (comptava amb l’Ibiza i el León) i va vendre 10.229 cotxes
La gamma estava formada pel Seat Mii, el Seat Ibiza, el Seat León, el Seat Toledo, el Seat Alhambra, el Seat Ateca i el Seat Arona. Només l’Ibiza, l’Arona i el León es produïen a Espanya (a més de l’Audi Q3 i l’arrencada de l’Audi A1).
La parella Diess-De Meo
El 2018, amb Luca de Meo pilotant la nau, però ja amb Herbert Diess com a president del consell d’administració, la companyia (amb Cupra acabada d’estrenar l’any anterior com a marca i amb versions de l’Ateca i el León com a primers models) va créixer en uns 500 empleats i va aportar un nou rècord productiu i de beneficis.
El volum de negoci va créixer fins als 10.200 milions d’euros amb unes vendes de 517.600 vehicles, dels quals 14.352 ja van ser de Cupra, que van reportar gairebé 1.000 milions d’euros a la companyia. Les inversions van créixer dels 720,6 milions el 2017 als 890,6 milions aquell any. El benefici es va elevar als 294,2 milions d’euros, amb un benefici operatiu de 223,3 milions. La gamma es va ampliar amb l’arribada del Seat Tarraco (produït a Wolfsburg) i van aparèixer els primers patinets en l’aposta de mobilitat de la companyia.
A Martorell s’hi van fabricar 474.300 cotxes (390.699 cotxes de Seat i 83.601 models d’Audi), amb un increment total de la producció del 10,2% respecte al 2017, fins als 596.181 cotxes. La plantilla de la companyia la formaven 14.627 treballadors.
El millor de la història
El 2019 la companyia va tocar el cel. Amb 14.663 empleats, l’empresa espanyola va aconseguir els seus millors resultats per quart any consecutiu, amb un benefici operatiu de 345,6 milions d’euros. Es van invertir 908,2 milions d’euros. Seat va produir a tot el món 592.019 vehicles. La fàbrica de Martorell va acoblar 500.005 vehicles en total, 418.718 cotxes de Seat i 81.287 models d’Audi A1. Les vendes van ascendir fins als 574.078 vehicles, cosa que va suposar uns ingressos d’11.157,3 milions d’euros.
Va ser l’herència que va deixar Luca de Meo. L’italià va abandonar el Grup Volkswagen i els resultats els va presentar Carsten Isensee, que va actuar com a president interí. Herbert Diess es mantenia com a president del Consell d’Administració. La força de Cupra es va anar incrementant, i en l’escena de mobilitat va aparèixer en concepte Minimó (un quadricicle) i es va posar en marxa la primera idea del ‘sharing’ amb la seva primera moto elèctrica (fabricada per Silence).
La pandèmia i la caiguda
La pandèmia colpejaria amb força el sector de l’automòbil el 2020, amb gairebé tres mesos de tancament als concessionaris. Els resultats no podien fer res més que ressentir-se notablement. Les pèrdues van arribar a la companyia després de cinc anys exitosos. Seat SA va acreditar unes pèrdues de 339 milions d’euros, 194 milions d’euros després d’impostos.
Amb una plantilla que va créixer fins a 14.751 empleats, les vendes es van situar en 427.035 unitats (399.645 de Seat i la resta de Cupra), que van suposar uns ingressos de 8.784 milions d’euros (xifres similars a les del 2016) amb una producció a Martorell que va descendir fins als 350.085 vehicles. La producció total de la companyia es va situar en 468.805 vehicles.
Notícies relacionadesLes inversions es van mantenir en 820,5 milions d’euros, embrancada com estava la companyia en l’electrificació de Martorell i la seva preparació per a l’arribada del vehicle elèctric. L’estrena de la nova generació del Seat León es va veure enterbolida per la pandèmia. La gamma va créixer en la companyia amb Cupra en clar ascens (amb 27.390 unitats venudes), reforçada per l’estrena del Cupra Formentor. La divisió de mobilitat SeatMO va viure un increment del volum de negoci amb nous serveis de subscripció.
La debacle del 2020 només va ser el preludi del que acabaria passant el 2021. Amb un mercat en retrocés, els efectes visibles de la pandèmia, els confinaments, i especialment la falta de subministraments (semiconductors) acabaria per crear la tempesta perfecta que desembocaria en els pobres resultats (lògics) presentats avui a Casa Seat de Barcelona.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Club d’Estil de EL PERIÓDICO 10 trucs infal·libles de la guru de l’ordre Alicia Iglesias per triomfar amb el canvi d’armari
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Bakú aconsegueix 300.000 milions a l’any per als països del sud global
- Gavi, un any després
- El Barça acaba trasbalsat