Del 4 al 7 d’abril
Alimentaria reafirma l’activitat firal per a la recuperació
La direcció de Fira de Barcelona ressalta l’aposta internacional, que s’aproxima als nivells prepandèmia malgrat el context advers
La fira Alimentaria reafirma la sensació que l’activitat firal torna als nivells prepandèmia i que les empreses estan desitjoses de restablir les relacions presencials amb clients i proveïdors. La fira més gran del sector d’alimentació d’Espanya, que se celebrarà a Barcelona entre el 4 i el 7 d’abril, és la punta de llança d’un conjunt de salons del sector alimentari (compte amb la Seafood Expo) que consoliden Barcelona com a referència europea. En l’edició 2022, la direcció de Fira ressalta especialment l’èxit internacional de la convocatòria, que atraurà unes 400 empreses de 52 països en uns moments d’especial complexitat, com a conseqüència de la pandèmia i la guerra d’Ucraïna. Malgrat això, el gran motor del sector de l’alimentació espanyol és l’exportació, amb un creixement del 12,5% l’any passat, fins als 33.945 milions d’euros. Han confirmat la seva assistència a la fira més de 3.000 empreses, que ocuparan la pràctica totalitat del recinte de Gran Via i el de Montjuïc, un total de 85.000 metres quadrats.
Impacte econòmic
Segons el director d’Alimentaria, Antoni Valls, el saló preveu aplegar uns 100.000 assistents, amb un impacte econòmic per a la ciutat d’uns 180 milions d’euros i la creació d’entre 8.000 i 10.000 llocs de treball temporals. L’organització calcula que es donaran cita almenys 1.400 firmes compradores de 68 països, que han emparaulat ja entorn de 12.500 reunions de negocis. Per al director general de la Federació Espanyola d’Indústries d’Alimentació i Begudes (FIAB), Mauricio García de Quevedo, Alimentaria arriba en moments complexos després d’una llarga pandèmia i una guerra, però que aquest moment ressalta encara més el paper de sector estratègic de l’alimentació en la recerca d’una imprescindible sobirania alimentària.
La vaga del transport ha impulsat també les empreses de distribució a diversificar els proveïdors, així que una fira és un escenari idoni per obrir relacions amb clients i subministradors. García ha advocat per reforçar les relacions publicoprivades en el sector de l’alimentació, reforçar les ajudes a la inversió en el sector i ajornar totes aquelles mesures que llasten els beneficis del sector (objectius mediambientals, per exemple). Les empreses alimentàries han potenciat especialment en els últims anys les seves exportacions, passant de destinar el 90% dels productes a la UE a només el 60%, amb més pes de les vendes a Àsia, Llatinoamèrica i als EUA. Almenys 13.000 empreses, moltes de les quals pimes, són exportadores regulars de productes alimentaris.
Llançament de productes
Notícies relacionadesSobre la fira Alimentaria d’aquest any destaca també el pes de la indústria càrnia, amb uns 14.000 metres quadrats de superfície ocupada i presència de les principals firmes del sector. És Alimentària una d’aquestes fires presencials a la vella usança, en les quals la innovació té especial rellevància. Innovació, gastronomia i internacionalització són eixos clars d’Alimentaria, junt amb una completa oferta de xerrades i conferències, component bàsic de les trobades empresarials de més calat. Els llançaments més sorprenents s’anuncien ja, especialment entorn de la proteïna vegetal. Des d’un xoriço elaborat amb carbassa (‘calabizo’) fins a la tonyina de soja i llegums, ous vegetals a base de cigrons, carn picada de llegums, croquetes veganes, etcètera. Però també s’esperen novetats interessants en conserves, formatges, alimentació envasada de tot tipus, aliments ecològics, Halal, probiòtics, xips de cecina i truites en llauna.
A la fira també participa Hostelco, la trobada de material per a l’hostaleria. Rafael Olmos, president d’Hostelco, considera que el saló «serà més rellevant que mai per a un sector que ha iniciat la recuperació. Les activitats programades seran el millor aparador de les últimes tendències en tècniques, productes i equipament de la mà dels xefs més prestigiosos». Unes 600 empreses del sector de l’hostaleria participen a Hostelco.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.