Els vots de cada patronal

Claus per entendre la complexa representativitat del transport

Claus per entendre la complexa representativitat del transport

Carlos Luján / Europa Press

2
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

El sector del transport està marcat per una extraordinària complexitat interna i lluites intestines entre desenes d’organitzacions patronals. És el sector del transport una piràmide en la qual els assalariats són els menys i els empresaris majoria. D’aquests, els petits empresaris autònoms suposen un 70%, però el 98% de la flota de camions a Espanya és autònoma. De mitjana, cada empresari té dos camions.

El 10% dels camioners són assalariats, amb un conveni a Barcelona, per exemple, que fixa un sou d’uns 1.700 euros al mes per estar fora de casa bona part de la seva vida. I el conveni és encara pitjor en altres províncies (un 30% menys a Girona). Els autònoms treballen per a empreses logístiques o carregadors, especialment en el cas de transport internacional. Tots els contractes nacionals o internacionals els gestionen una desena de grans operadors logístics que operen a Europa. 

A Espanya hi ha més de 100.000 empreses de transport, però una vintena controlen el 90% de la facturació del sector. Però un sol camió travessat en una autopista genera un caos, per la qual cosa una organització com la Plataforma Nacional per a la Defensa del Sector del Transport de Mercaderies per Carretera Nacional i Internacional, que ha convocat les aturades dels últims 15 dies, ha sigut capaç de posar contra les cordes el sector alimentari, per exemple. És una incògnita el grau de representativitat en el sector d’aquesta organització, però queda clar que no pot participar en cap negociació davant el Govern llevat de fer-ho a través de cap altra organització d’autònoms (com per exemple, Fenadismer). Al marge dels recolzaments rebuts per VOX, la Plataforma Nacional no pot participar en el Comitè Nacional del Transport per Carretera (CNTC), que és el de representació del sector davant el Govern, segons estableix el Reial Decret que marca les normes bàsiques d’aquest instrument i les associacions integrants.

La direcció general de Transport Terrestre supervisa el grau de representació de les associacions que integren el Comitè. I aquesta representació depèn també de l’àmbit d’activitat concret, per la qual cosa es creen òrgans de representació en transport de viatgers (autobús interurbà, urbà, turismes, vehicles amb conductor, ambulàncies, agències de viatges...) i de mercaderies.

En mercaderies, hi ha quatre seccions bàsiques de representació del sector: Nacional, Internacional, operadors i centres de transports i logística. La representació del sector està protagonitzada per la Confederació Espanyola de Transports de Mercaderies (CETM), Fenadismer, Uno, Astic, Fetransa, Feintra, Atfrie, FVET, Acte, Anatrans, Feteia-Oltra i Fitrans. Són un complex elenc d’associacions que ha pogut demostrar la seva representativitat empresarial, però n’hi ha moltes altres de no representades. En concret, aquests són els percentatges de participació en cada secció i els vots que representen:

Transport públic nacional de mercaderies

Cetm 54 vots

Fenadismer 26 vots

Fetransa 9 vots

Astic 7 vots

Feintra 4 vots

Transport públic internacional de mercaderies

Cetm 48 vots

Fenadismer 17 vots

Astic 13 vots

Atfrie 10 vots

Fvet 6 vots

Fetransa 5 vots

Operadors de transport de mercaderies

Cetm 44 vots

Uno 15 vots

Feteia-Oltra 11 vots

Astic 9 vots

Anatrans 8 vots

Fenadismer 7 vots

Fitrans 5 vots

Centres de Transport i Logística de mercaderies

Notícies relacionades

Acte 91 vots

Fenadismer 9 vots