Crisi econòmica
Els experts avisen de pujades de fins al 28% en els productes bàsics que disparen la pobresa
La crisi energètica, la guerra a Ucraïna o l’aturada recent dels transportistes provoquen un augment dels preus dels aliments i els consumidors alerten de les conseqüències greus de l’espiral alcista
La dada d’inflació del mes de març que va fer pública l’Institut Nacional d’Estadística (INE) dimecres passat va confirmar el que els consumidors ja sabien: els preus de pràcticament tots els productes de primera necessitat han pujat considerablement. Un 9,8%, nivell que no es registrava des del 1985. Però productes bàsics de la cistella de la compra arriben a nivells del 28% i experts valencians consultats adverteixen de la pèrdua del poder adquisitiu de les famílies i, per tant, de l’empobriment.
I és només el principi, perquè, segons les principals associacions de consumidors valencianes, s’espera que continuï l’ascens. Cal tenir en compte que aquesta dada recull els 21 primers dies de març i no té en compte les aturades en el transport, que han provocat un augment encara més marcat dels preus.
La inflació desbocada o la pujada del preu de l’energia han tingut el seu reflex en les xifres de la cistella de la compra, que reflecteixen el que el consumidor pateix cada vegada que va al supermercat: ha pujat tot.
Segons les dades de l’INE, la llum ha pujat un 44% en un any, i el gas, un 26,9%, i irremeiablement aquests dos factors, junt amb l’alça dels preus dels carburants, llasten el cost de la producció de les empreses i de la distribució de mercaderies.
El resultat es veu a les etiquetes dels mercats i supermercats, on avui és difícil trobar algun producte que no hagi patit algun tipus de variació. Alguns van pujar tant de preu el mes passat que ara han baixat alguns cèntims, cosa que demostra la situació d’inestabilitat econòmica, la tendència de la qual és clarament a l’alça.
Notícies relacionadesL’alimentació s’ha encarit un 26% l’últim any, un augment de preus desigual entre productes. Els experts insten els consumidors a conèixer quins productes han experimentat pujades més fortes i, si és possible, evitar-los, trobar substitutius o, almenys, fer una comparativa ràpida entre diferents marques i diferents establiments a l’hora de comprar. Aquests dies, l’oli està un 28% més car que fa un any; el pa, un 7%; la llet, un 9%; els ous, un 6,6%, i el cafè, un 7,6%, de mitjana. Hi ha una dada que reflecteix la situació: fer aquest any torradetes (les ‘torrijas’ en castellà), unes postres típiques de Setmana Santa, serà un 17% més car.
Els grups familiars que més estan patint la pujada de preus són aquells en els quals hi ha algun nadó. Tot i que pot semblar sorprenent, els aliments per a nens són els que més han pujat de preu, ja que s’han disparat per sobre del 5% en l’últim mes. Únicament han baixat de preu aquest mes els peixos frescos i la carn d’oví, però no perquè s’hagin situat en un preu raonable, sinó perquè en mesos anteriors havien protagonitzat pujades espectaculars.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.