Acord municipal
Treball estreny llaços amb la Guàrdia Urbana per reforçar la inspecció laboral
El nou protocol contempla que el cos policial doni avís si detecta frau en la contractació, l’afiliació o els horaris de qualsevol empresa

Si durant la seva patrulla un equip de la Guàrdia Urbana troba el cambrer d’un bar de Barcelona treballant fora del seu horari, podrà avisar Inspecció de Treball perquè estudiï si s’ha comès una infracció de la normativa laboral. També podrà fer-ho si descobreix treballant un estranger no autoritzat per fer-ho o si té indicis que un comerç no treballa en condicions de salubritat. L’Ajuntament de Barcelona i la Generalitat de Catalunya han firmat aquest dimarts un protocol de cooperació que implica que la policia municipal alertarà el cos inspector de qualsevol frau laboral que detecti durant la seva pràctica professional.
Es tracta d’una «eina de coordinació» que tant estableix un canal directe de comunicació, com planteja actuacions conjuntes que aprofitin els coneixements especialitzats de les dues parts. La idea, segons han explicat les parts implicades en l’acord, és que Treball pugui aprofitar les capacitats i coneixement de la ciutat dels 3.500 agents de la Guàrdia Urbana perquè es compleixin les normes laborals a Barcelona.
Aquest protocol, ha sintetitzat el secretari de Treball de la Generalitat de Catalunya, Enric Vinaixa, «emfatitza posant blanc sobre negre actuacions per a la defensa laboral». Aquestes actuacions, ha afegit, ja es coordinaven des de feia temps però s’estructuren i reforcen arran d’aquesta aliança.
«No s’havia produït un compromís per escrit de l’administració de l’ajuntament de fer efectius els drets laborals», ha completat el primer tinent d’alcaldia i president de Barcelona Activa, Jaume Collboni, que ha confessat així mateix que els sindicats havien demanat diverses vegades que aquest organisme fes realitat el que el Govern central va aprovar al febrer. Aquest acord de col·laboració, ha afirmat el polític, «permetrà augmentar la protecció dels treballadors i treballadores», així com «vetllar per la correcta aplicació de la reforma laboral» i garantir que cap companyia faci de l’incompliment d’aquesta normativa un avantatge competitiu.
Reforma laboral
Notícies relacionadesAquest nou marc legal redueix, entre altres coses, els supòsits que permeten a una empresa contractar temporalment (elimina el contracte d’obra i servei, per exemple) i obliga que els treballadors d’empreses subcontractades operin sota les condicions que estableixi el conveni col·lectiu del sector del qual procedeixin, no aquell de la indústria que els contracta.
«Ens hem de felicitar per haver-nos dotat d’un instrument de coordinació que ens permeti treballar amb millor agilitat i eficiència davant els drets i la seguretat de les persones vinculades a una activitat laboral», afegeix el tinent d’alcaldia de Prevenció i Seguretat, Albert Batlle. «Aquest protocol permetrà una millor coordinació entre la Guàrdia Urbana i Inspecció de Treball, una planificació més precisa de les intervencions conjuntes i la tramitació més àgil de les actes», conclou.
- Successos Els Mossos investiguen una baralla entre un home i el coronel Pedro Baños mentre firmava llibres per Sant Jordi
- Accident Un funeral multitudinari acomiada la família Escobar-Camprubí
- Novetat Cercle blau a Whatsapp de Meta AI: com treure'l del telèfon
- Sant Jordi 2025, la festa del 23 d'abril Cercas, Bosch i Dueñas coronen un Sant Jordi miraculós i pletòric
- Ciutat vella Els comerciants del Raval reivindiquen la presència de ‘skaters’
- En delictes de furts lleus El fiscal superior de Catalunya planteja recuperar l’arrest de 30 dies per multireincidència
- Guerra a Ucraïna Brussel·les defensa la integritat territorial d’Ucraïna davant la proposta de pau de Trump
- ALERTA DELS METGES Més del 90% dels nens d’entre 4 i 10 anys supera el límit d’exposició a les pantalles: «És molt perillós»
- Futbol Declaracions oficials de One Box i del Barça sobre l'"inacceptable" fallada en l'enviament de les entrades de la Final de la Copa
- Les principals cases d’apostes ja tenen un candidat favorit per ser el nou Papa