Problemes a la Zona Franca
La reindustrialització de Nissan torna a retardar-se fins a finals de juliol
El fabricant nipó accepta llogar-li directament part dels seus terrenys a Silence per evitar que aquesta marxi fora de Catalunya

El procés de reindustrialització de Nissan torna a retardar-se fins a finals de juliol –com a molt aviat– no estarà decidit com quedaran repartits els terrenys que ocupava el fabricant automobilístic. La reunió feta aquest divendres entre l’empresa, els sindicats i l’Administració no va aconseguir tancar cap de les carpetes pendents. El procés per definir les bases del concurs mitjançant el qual es buscarà un llogater que gestioni els terrenys no està liquidat, segons expliquen fonts coneixedores de la reunió. I l’espai de Silence tampoc està concretat, per més que Nissan hauria mostrat el seu compromís de llogar-li directament una parcel·la per accelerar la seva instal·lació i evitar que decideixi implantar-se en un altre territori, segons havia amenaçat el fabricant de motocicletes elèctriques.
Si l’objectiu de la reunió passada –feta el 14 de març– era tenir tancades les bases del concurs per buscar el gestor dels terrenys, l’esmentat objectiu s’ha incomplert. En la cita d’aquest divendres, que ha començat cap a les quatre de la tarda i s’ha allargat fins a gairebé les nou, han aterrat els advocats del Consorci de la Zona Franca (el bufet Roca Junyent) per mirar de cosir jurídicament la composició del trencaclosques. La primera meta és tancar el concurs perquè surti un llogater i que aquest subllogui després els terrenys als diferents projectes que durant els últims mesos s’han anat presentant.
La pretensió és cosir un vestit a mida perquè QEV i el seu ‘hub’ de l’electromobilitat tinguin assegurada una parcel·la majoritària com a sotsarrendadors dins de la Zona Franca i els terrenys de Montcada i Reixac. El problema, segons apunten fonts coneixedores del procés, és que jurídicament és una cosa complicada davant el risc de potencials impugnacions judicials per part d’altres interessats en aquests terrenys. I aquesta és una línia vermella dels sindicats, que han premut des del primer moment perquè dins del procés batejat com a ‘reindustrialització’ hi hagi un projecte industrial i no es reparteixin tots els terrenys entre el sector logístic. Molt més poderós aquest a nivell de capital i influència.
La via concurs retarda l’operació
Els nous terminis previstos són els següents. Dimarts de la setmana que ve els representants de Silence mantindran una reunió amb la comissió de reindustrialització per deixar tancat el lloguer dels seus terrenys. És una línia vermella de Silence quedar-se fora del procés de concurs per a així poder començar al més aviat possible la seva activitat. Sinó ja han amenaçat amb marxar i fins i tot emportar-se la seva inversió fora de Catalunya. Per al Ministeri d’Indústria retenir Silence ha sigut una prioritat des del principi i els sindicats han manifestat aquest divendres la seva predisposició per tancar un acord satisfactori per a totes les parts.
I una setmana després –és a dir, una quinzena des d’aquest divendres– la comissió de reindustrialització tornarà a reunir-se amb l’objectiu aquesta vegada de tancar les bases del concurs mitjançant el qual arrendar els terrenys a un gestor. Llavors s’obriria un termini d’un mes perquè aquells interessats presentin les seves candidatures. Després d’aquell mes, es tancaria un termini i s’obriria un altre termini d’un altre mes perquè la comissió de reindustrialització –formada per Nissan, sindicats, Ministeri d’Indústria, Generalitat de Catalunya i Consorci de la Zona Franca de Barcelona– decideixi quin dels projectes compleix amb els requisits per arrendar els terrenys.
I una vegada tancat aquesta fase, aquest llogater seria l’encarregat de sotsarrendar els 517.000 metres quadrats que deixa Nissan als diferents projectes, industrials –com QEV– i logístics.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Sergio Peris-Mencheta, actor i director: "Des de la malaltia, la meva imaginació s’ha alliberat"
- Habitatge El milionari José Elías opina sobre comprar o llogar el 2025: "Si guanyes 2.000 euros al mes..."
- 1.080 vivendes i un gran parc Una inversió milionària i el futur Clínic rellancen el sector Can Rigalt al nord de l’Hospitalet
- Consum Bon Preu accelera la seva expansió i obrirà 12 nous súpers aquest any
- Atac a Berlín Ferit greu un turista espanyol apunyalat prop del monument de l’Holocaust
- Jaume Duch: "Soc moderadament optimista amb el català a la UE"
- Jaume Duch: "Segons quin sigui el futur d’Ucraïna, sabrem quin serà el futur de la UE"
- Reunió amb la gerència Compte enrere per al desallotjament de la residència Tàber: les famílies denuncien falta d’informació i ajuda amb els trasllats
- Iniciativa de la Generalitat Tensió i protestes a la Comunitat Valenciana per la consulta sobre la llengua vehicular a les aules
- Eleccions al COMB L’equip de Jaume Padrós continuarà presidint el Col·legi de Metges de Barcelona