El paper de la marca espanyola

Herbert Diess diu que hi ha futur per a Seat i elogia el Govern espanyol pel PERTE

El president del consorci automobilístic admet la necessitat d’aconseguir rendiment amb la companyia i que per això prioritza Cupra

herbert-diess-volkswagen

herbert-diess-volkswagen

6
Es llegeix en minuts
Xavier Pérez
Xavier Pérez

Cap de redacció Motor

Especialista en Periodista de motor centrat en el sector de l'automòbil i la motocicleta, així com en totes les árees d'economía relacionades amb la industria de l'automoció, la movilitat sostenible i l'electrifcació.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El president del Grup Volkswagen segueix amb la seva croada per collar el Govern de Pedro Sánchez perquè respongui de forma favorable a la proposta del consorci alemany, Seat i 62 empreses més com a candidats a rebre part dels fons europeus Next Generation en l’àmbit del PERTE. Un cop presentada la candidatura fa una setmana, Herbert Diess es va tornar a dirigir al Govern amb bones paraules perquè acceleri la decisió, que inclou les ajudes per construir la ja famosa planta de bateries a Sagunt, entre altres projectes vinculats al vehicle elèctric.

Després de fer servir Twitter per enaltir la tasca de Pedro Sánchez, el ‘capo’ del grup automobilístic, va acudir a Linkedin (la seva xarxa social preferida) per tornar a elogiar el Govern espanyol i donar una mica de carinyo a Seat després dels rumors, no exempts d’evidències, que apunten a una lenta dissolució de la marca amb l’horitzó del 2029. Òbviament Seat no es destrueix, és com l’energia, es transforma, i Cupra forma part d’aquesta transformació com a punta de llança d’una companyia que centrarà els seus esforços en la rendibilitat dels seus models i en la fabricació de vehicles elèctrics petits per a les marques del grup Volkswagen, Skoda i Cupra.

En el seu missatge a Linkedin, Herbert Diess, ha volgut recalcar que «Cupra no reemplaçarà Seat, només ajudarà que sigui més rendible». Això no treu que la proposta de futur de producte per a la marca espanyola no estigui massa definit. Més enllà del ‘restyling’ (rentat de cara) del Seat León l’any vinent no hi ha nous models en l’horitzó. La data de caducitat de la gamma espanyola és el 2029, que és quan s’aturarà la producció dels Seat Ibiza, Seat Arona i Seat León. El Seat Tarraco ho farà ben aviat i el Seat Ateca (tots dos es fan fora d’Espanya) estarà subjecte a les decisions del grup respecte al segment, tot i que l’electrificació segurament serà la seva tomba tal com el coneixem ara. Mantindran el Cupra Formentor (que evolucionarà). La decisió d’on s’acoblarà i amb quina tecnologia encara no s’ha donat a conèixer.

La crisi dels microxips

Per a Herbert Diess l’aposta per Cupra i la rendibilitat és un fet. Actualment la crisi de microxips ha accelerat la transició de Seat S.A. «Amb el subministrament limitat de semiconductors, sens dubte prioritzem la producció del Cupra perquè doni més marge sobre alguns models d’accés de Seat», explica Diess. A més, l’arribada de l’electrificació també ha castigat Seat. «Per electrificar (Seat com a companyia) donem prioritat als models Cupra, que donen més marge o fins i tot estem llançant nous models únicament sota aquesta marca, que econòmicament té molt sentit», i afegeix, «també els nostres distribuïdors s’estan beneficiant d’aquesta configuració».

Fa temps que el màxim responsable del consorci automobilístic (el segon del món quant a vendes de vehicles amb 4,5 milions d’unitats el 2021, per darrere Toyota) posa èmfasi en Cupra. No obstant, el 2020, quan EL PERIÓDICO el va entrevistar en exclusiva al Fòrum de Davos, parlava que «Seat suposa una referència per al grup Volkswagen», tot i que avançava ja aquesta transformació de la companyia buscant la complicitat de la plantilla: «Tenim plena confiança en la planta de Martorell i la seva plantilla. Formen part important del grup i continuarem treballant en la nostra estratègia, incloent la de Cupra. Jo sempre veia Cupra i Seat com una unitat, i penso que promocionant Cupra fem créixer Seat. No es poden separar. No és una o l’altra». Tot i que sembla que el moment de la majoria d’edat de Cupra ha arribat després de la pandèmia i amb l’electrificació.

En aquest sentit Diess afirma que «la marca principal Seat és més forta que mai: els últims anys hem invertit més que mai a Seat, i amb l’Ibiza, l’Arona, l’Ateca, el León, el León Sportstourer i el Tarracco tenim la cartera de productes més sòlida i àmplia del món en dècades, probablement més que mai», una visió exacta fins avui però que no té futur com apuntava Matías Carnero, president del comitè d’empresa de Seat a EL PERIÓDICO fa unes setmanes: «Es dona la circumstància que en la presentació de resultats de la companyia el 23 de març passat a Barcelona, la referència a Seat va ser mínima. Cupra i la planta de bateries van monopolitzar l’acte... en què inicialment no es va comptar massa amb els representants de Seat.

Inversió a Seat

Diess manté la confiança en Seat (i encara més en Cupra) i Wayne Griffiths. «Hem invertit més de 8.000 milions d’euros en aquest programa (el de Seat), una cosa única al llarg dels anys. Esperem un èxit continu amb aquesta gamma de models i actualitzacions per venir durant molts anys (tot i que de moment el sostre està en el 2029). I estic segur que Wayne està fent tot el possible per vendre tants Seat i Cupra com sigui possible perquè Seat sigui rendible al més aviat possible: ja és hora», exclama Diess a la seva xarxa social preferida.

En el pla de la companyia, o sigui la fàbrica de Martorell, Diess assenyala que «la fabricació per a la resta de marques a més, hauria de permetre Seat ser encara més rendible i hauria d’ajudar a crear i salvar llocs de treball», una pedreta llançada als sindicats que continuen negociant el conveni amb jubilacions anticipades sobre la taula (es parla de 1.100 però seran moltes més). De moment, la fabricació en el futur serà per als petits elèctrics de Cupra, Skoda i Volkswagen, mentre que els SUV petits es faran a Landaben... per a les mateixes marques. Altre cop, sense rastre de Seat.

Notícies relacionades

Diess posa el focus en aquesta plataforma elèctrica petita per ‘salvar’ Seat (companyia): «Això representa moltes oportunitats: liderar el disseny i la producció de Skoda i Volkswagen en la nova plataforma petita BEV per fer que els cotxes elèctrics siguin assequibles per a molta gent, coordinar les activitats del grup a la península Ibèrica i liderar l’electrificació d’Espanya, per impulsar Europa... a més de tenir èxit amb les seves pròpies marques Seat i Cupra», una arenga a les tropes tot i que poc concreta per a Seat. 

Espanya, potència industrial

I mentre fa passar amb raons la marca espanyola, aprofita per ‘ensabonar’ el projecte del PERTE i la fortalesa industrial d’Espanya. «¡Espanya serà el segon centre europeu de producció de vehicles elèctrics de Volkswagen després d’Alemanya! El grup Volkswagen està invertint 7.000 milions d’euros a Espanya, amb una inversió total de 10.000 milions d’euros que inclou 62 empreses en el programa espanyol PERTE, una cosa que representa la inversió industrial més gran que Espanya hagi rebut mai. Per a Volkswagen i Seat S.A. això significa: una nova Gigafàbrica de bateries a Sagunt, a prop de València, proveïda amb energies renovables, i l’electrificació de les nostres plantes a Martorell i Pamplona. A partir del 2025 es fabricaran a Espanya diversos cotxes elèctrics petits de Volkswagen, Cupra i Skoda».