Polèmica per la inversió estatal

Calvet: «Catalunya no té totes les palanques per donar prosperitat a la societat»

El president de Port de Barcelona considera adequada l’execució pressupostària del 51% de la infraestructura el 2021

Calvet: «Catalunya no té totes les palanques per donar prosperitat a la societat»

Joan Cortadellas

4
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

El president de Port de Bacelona, Damià Calvet, promociona aquests dies al Saló Internacional de la Logística (SIL) els havers i projectes de la institució que presideix. Davant la difusió de les dades que apunten a l’escassa execució de la inversió pública de l’Estat a Catalunya explica el seu punt de vista sobre la situació de la infraestructura que presideix.

¿Quines són les raons del dèficit en l’execució de les inversions públiques a Catalunya?

Pel que fa al port de Barcelona, el sistema de treball és molt rígid. Hem d’apuntar les inversions que volem fer en el pla d’empresa, que és el que determina si podem o no licitar, que significa iniciar el procediment per executar les obres. En el pla d’empresa, que és anual, ho apuntem absolutament tot. Les obres d’infraestructures en un port com el de Barcelona són molt complexes. En ocasions calen anys per a l’elaboració del projecte o per al mateix procés de licitació i adjudicació. Però si no ho apuntéssim tot, no podríem ni licitar. Per això hi ha anys en què ens situem en percentatges d’execució d’un 70% o 80%, i en altres anys ens quedem en percentatges d’execució inferiors. L’any 2021, Port de Barcelona va arribar a un percentatge d’execució pressupostària del 51%, però el donem per bo, ja que no hi va haver cap procediment que s’hagi paralitzat. El que no aconseguim executar aquest any ho inclourem en el pla d’empresa de l’any 2022 i ho executarem llavors en el màxim percentatge possible. Seguim amb l’agenda estratègica d’inversions del port de Barcelona.

¿El grau d’execució de les inversions el 2021 és normal?

Uns anys és més alt i d’altres és més baix. El que determina el que acabem executant, cosa que surt en les memòries anuals, és el que està pressupostat, que és també el que posem en el pla d’empresa. És un document anual que presentem davant Ports de l’Estat. Per una qüestió administrativa, el que no està en el pla d’empresa no es pot licitar. Nosaltres, amb un cert excés de zel, en ocasions pressupostem obres que sabem que potser no es podran abordar el mateix any, que formen part d’una agenda estratègica plurianual. Per això hi ha anys en què l’execució pressupostària és d’un 80% i altres anys és del 51%.

¿Quan aquesta situació es pot considerar greu?

Si aquest 51% d’execució pressupostària respongués a una paralització de l’agenda estratègica estaríem davant un fet greu i davant el qual hauríem d’alertar la comunitat portuària. Però no està passant. Estem complint amb l’agenda estratègica amb tota normalitat. 

¿Què es pot fer per accelerar l’execució pressupostària?

Els procediments administratius, de redacció de projectes, d’obtenció de permisos, de licitació i d’adjudicació s’han allargat molt en els últims anys fruit de l’increment de les mesures de control per part de l’Administració pública. Són imprescindibles aquests controls. Podem intentar agilitzar, ser el més eficients possibles, però en ocasions no hi arribem a temps. Si es compleix l’agenda estratègica no hem d’estar preocupats pel percentatge d’execució del 51% del 2021.

¿La inversió als ports catalans es comptabilitza a través de Ports de l’Estat?

Les inversions de Ports de l’Estat a Catalunya són les inversions de Port de Barcelona i Port de Tarragona. No hi ha una inversió directa de Ports de l’Estat a Catalunya. Les inversions executades pels ports estan en el 59%, en el cas de Port de Barcelona estem entorn de la mitjana amb aquest 51%.  

A nivell global d’Espanya, sorprèn que el grau d’execució pressupostària general de Catalunya sigui del 35% i que en el cas de Madrid sigui del 189%...

Fins ara només parlava del cas del Port de Barcelona. En el cas de les inversions de l’Estat, en projectes que estan redactats i tramitats per l’Estat, no per les Comunitats Autònomes, es demostra que hi ha una concentració d’inversió, fins i tot per sobre del pressupostat, en determinades autonomies en detriment, entre d’altres, de Catalunya. I això l’economia catalana no s’ho mereix. 

¿A què es deu aquesta situació?

Són projectes de l’Estat. Per tant, són projectats, redactats, tramitats, licitats i executats per l’Estat i, per tant, caldria preguntar-ho al Ministeri de Transports, que és bàsicament el que aglutina els retards. 

Notícies relacionades

¿És injust el que diuen alguns que és Catalunya la que ha frenat les inversions? 

No em consta que Catalunya hagi bloquejat la inversió viària o ferroviària. Per tant, que no s’hagi executat fins ara respon a la burocràcia de l’Estat i que a Catalunya l’economia no té totes les palanques que necessita per poder donar tota la prosperitat a la societat.