Turisme

Els hotelers anticipen la fallida del turisme de l’Imserso després de la decisió del Govern de no apujar els preus el 2023

La patronal lamenta que el ministeri «menysprea, ignora i condemna a la ruïna el sector»

Els hotelers anticipen la fallida del turisme de l’Imserso després de la decisió del Govern de no apujar els preus el 2023
3
Es llegeix en minuts

Indignat i perplex. Així afirma sentir-se el sector hoteler del País Valencià davant l’anunci realitzat aquest dimecres per la Ministra de Drets Socials, Ione Belarra, de prorrogar el programa de vacances de Gent Gran de l’Imserso  descartant per complet una revisió a l’alça dels preus del programa de turisme de l’Imserso. Actualment, els establiments hotelers adherits a aquest programa cobren 22 euros per persona i dia, un preu asseguren irrisori, sobretot amb l’augment global de costos del 25% que asseguren han patit en els últims mesos. Per això, els hotelers reclamen que se’ls pagui 33 euros per persona i dia per poder fer front a aquest augment de les despeses.

Segons l’opinió del president d’Hosbec, Toni Mayor, «no existeixen qualificatius al diccionari per catalogar la postura de l’Imserso i del ministeri, que menysprea, ignora i condemna a la ruïna els hotelers que han treballat durant més de 40 anys en el que era un exitós programa de vacances que tanta felicitat ha repartit entre els espanyols més grans i tan bons resultats econòmics ha suposat per a les arques públiques».

«És inaudit, afegeix, que de nou se sotmeti el sector turístic a la categoria de pària o de la més absoluta marginació». Recorda el representant dels hotelers que els costos en el sector no han parat d’augmentar i posa com a exemple el cost laboral, «amb un 4,5% d’increments de salaris firmats la setmana passada». També el cost d’alimentació i begudes que afirma ha crescut un 20% i el cost energètic amb una pujada del 150%.

Per això, augura, l’Imserso tindrà cada dia més dificultats a trobar allotjaments per als més de 800.000 usuaris del programa i perjudicarà greument tant els avis com els treballadors que haurien d’haver mantingut la seva ocupació en actiu.

Aquesta associació ja va comunicar als responsables del programa el mes de gener passat la necessitat urgent de posar en marxa un nou plec davant la situació econòmica que ja s’entreveia. «La resposta ha sigut sempre la mateixa, això és, cap».

Després de conèixer que el programa de turisme es queda congelat, el sector hoteler «només pot demanar la immediata dimissió de la ministra i el relleu en les seves responsabilitats perquè no és cap èxit, sinó la ruïna per a molts empresaris després de dos anys de sofriment sense precedents».

Recorda Hosbec que el preu fixat per l’Imserso i els adjudicataris obliga els hotels espanyols, la majoria de quatre estrelles, a treballar a un preu net de 22 € per persona i dia, un pressupost econòmic en el que s’inclou, allotjament, pensió completa amb vi i aigua inclòs, wifi gratis, calefacció i aire condicionat i tots els serveis d’un hotel de la seva categoria. «Ni tan sols el plec preveu l’actualització d’aportacions, tant de l’Estat com de l’usuari a l’IPC, per la qual cosa la congelació anunciada té un efecte devastador en la indústria turística», adverteix Mayor.

Recorda l’empresari que l’Estat guanya cada any diners amb el programa de l’Imserso. «Per cada euro que inverteix (aproximadament uns 63 milions d’euros per temporada) recapta, entre cotitzacions socials, prestacions d’atur que deixa de pagar i els impostos, uns 110 milions d’euros». En aquest sentit, «no existeix cap argument per negar l’actualització econòmica del programa Imserso. Els mateixos usuaris, la gent gran, han manifestat la seva voluntat de contribuir ambmés aportació per garantir els paràmetres de qualitat i serveis que corresponen a la indústria hotelera espanyola».

Notícies relacionades

Mayor aprofundeix que la discriminació és més que evident. «Un usuari que viatgi des de Bilbao fins a Mallorca, paga 10 0€ més que un usuari que viatgi des de Bilbao fins a Benidorm, tenint el mateix esquema d’ús: transport amb avió, trànsfer des de l’aeroport i allotjament a l’hotel assignat. Ningú ha sigut capaç d’explicar aquestes diferències i per què es produeixen».

Recorda el president d’Hosbec que si la pandèmia ha ensenyat alguna cosa als empresaris hotelers «és que ja tenen clar quin és el cost d’estar tancats i poden calcular quin escenari de pèrdues és menys perjudicial per als seus interessos».

Temes:

Turisme