HAURÀ DE PAGAR 62.330 EUROS

Un mecànic d’Aranjuez guanya un judici a Tesla per vendre-li un cotxe trencat: «Elon Musk passa de tot»

Un mecànic d’Aranjuez guanya un judici a Tesla per vendre-li un cotxe trencat: «Elon Musk passa de tot»
5
Es llegeix en minuts
Analía Plaza

Ángel Gaitán, amo del taller de cotxes GT Automoción a Aranjuez (Madrid), ha guanyat un judici Tesla per vendre-li un cotxe ple de defectes. Concretament, un Model 3, que a Espanya es ven a partir de 52.000 euros.

El desperfecte més important era un punt de soldadura desenganxat, que la companyia proposava segellar de nou. S’afegeix a altres incidències com una picada al plafó interior del motor, el desajust del capó i un eixugaparabrises desgastat.

La sentència, dictada al jutjat de primera instància núm. 2 de Fuenlabrada el mes de març passat i a la qual ha tingut accés aquest diari, condemna Tesla Spain (la filial de la multinacional al nostre país) a pagar a Gaitán 62.330 euros. Contra la sentència es pot interposar un recurs.

Tesla no ha respost a diverses sol·licituds d’informació d’aquest diari. Segons informa el demandant, l’empresa ha sol·licitat una ampliació del termini per revisar els vídeos del judici i recórrer.

No hi ha casos similars a Espanya –almenys, que s’hagin donat a conèixer o que apareguin a la base de dades de sentències del Consell General del Poder Judicial–, però sí a la Xina (en un Tesla de segona mà amb defectes d’estructura) i els Estats Units (una parella de Chicago va voler demandar Tesla per vendre-li un cotxe trencat però la companyia havia inclòs una clàusula d’arbitratge al contracte, cosa que els va deixar desprotegits).

Gaitán, que a més de mecànic és pèrit judicial d’automoció, va comprar el seu Tesla l’agost del 2020.

«Jo era la persona més fanàtica de la marca. Els utilitzava des del 2013, portant els cotxes de Suïssa. Hi havia molts problemes però se’ls perdonava, perquè era el primer elèctric i en feien unitats limitades», relata. «Quan va començar a fabricar en massa, que ja compres un cotxe de fabricació europea perfectament regulat, ens vam adonar que seguien els problemes».

El mecànic va pagar 72.000 euros pel seu vehicle, dels quals 7.000 corresponien al ‘software’ de conducció. «L’endemà de comprar-lo vaig veure els defectes i vaig tornar la comanda del ‘software’», continua. És a dir, va pagar 65.000 euros que l’empresa haurà de reintegrar gairebé en la seva totalitat.

«El cotxe venia amb la carrosseria mal soldada. Em van dir que era un problema tonto i que se l’emportés. Tenia l’opció de tornar-lo a través d’internet en quinze dies, però va estar al seu taller més temps i se’m va passar el termini. Em van donar l’opció de soldar-lo i els vaig dir que no permetria això en un cotxe nou», relata. «Al no oferir més solucions, vaig decidir denunciar».

«Es van riure de mi»

Gaitán és, a més de mecànic i pèrit, famós a la xarxa social de vídeos curts TikTok, on acumula prop d’un milió de seguidors, i a YouTube, on supera els 100.000.

Així que, a més de denunciar al jutjat, ha fet públic tot el procés.

Malgrat això, la resposta de Tesla ha consistit a ignorar-lo.

«Els meus primers vídeos a TikTok no van ser sobre Tesla. Vaig tenir un accident laboral, m’avorria i el canal va començar a funcionar. Els vaig començar a mostrar públicament un any després de la denúncia», explica. «Els vaig dir: com no em doneu una solució, ho publico. I es van riure de mi. Estan per sobre del bé i del mal. Elon Musk és l’home més ric del món i Espanya és un país que no el preocupa. És un artista. Els és igual tot. Aquesta és la desena entrevista que faig sobre el tema i no han donat explicacions a ningú».

Tesla té diverses botigues a Espanya i un centre de reparacions al nord de Madrid. Un dels principals obstacles que va trobar Gaitán va ser la deficient atenció al client de l’empresa.

«A Espanya no hi ha servei al qual trucar. Tenen botigues, però el compres per internet, i després pots anar al service, que és com el taller. Jo ho he tramitat tot per Holanda», afegeix. La matriu europea de l’empresa és en aquest país.

Així, i gràcies a la repercussió que han tingut les seves denúncies a les xarxes, Gaitán s’ha convertit en el mecànic de referència per a clients de Tesla que tenen problemes amb el seu cotxe.

«Cada setmana venen clients de tot Espanya amb problemes de soldadures, múltiples defectes d’acabat, bateries que es trenquen... Jo els faig l’informe del problema i els oriento sobre com iniciar la reclamació. Algunes fallades són greus i caríssimes de reparar», remata.

Tesla no considera un cotxe de 60.000 euros alta gamma

Un dels arguments de Tesla que més va sorprendre tant Gaitán com la jutge va ser no considerar un vehicle de més de 60.000 euros gamma alta.

Per a Gaitán, és inacceptable que amb aquest preu porti defectes de fàbrica.

La sentència apunta que «ens trobem amb un vehicle nou d’elevat preu, tot i que la part demandada no l’inclogui en la categoria d’alta gamma, que des del moment de la seva entrega presentava deficiències reconegudes per la venedora [...] Tot i que la pericial insisteixi que els defectes apreciats no comprometen la integritat estructural ni la seguretat del vehicle, queda acreditat que el vehicle no reuneix els estàndards de qualitat que s’esperen d’una marca de prestigi com Tesla».

«Encara poden vendre molt tot i que enganyin la gent»

Ángel Gaitán, mecànic

Notícies relacionades

El mecànic reconeix que, malgrat totes les amargors, manté les seves accions a Tesla perquè creu que encara pot guanyar molts diners amb elles.

«Tinc moltes accions. Les vaig comprar a menys de 60 dòlars i n’han arribat a valer 1.200 [ara mateix estan a uns 700 dòlars]. Crec que la marca ha de guanyar molts diners encara, però això no treu que si un usuari té un problema, et diuen que és normal i que el cotxe no és d’alta gamma, s’hagi de reclamar», conclou. «Veig que, tot i que continuïn enganyant la gent, tenen possibilitats de fer bons números. El públic en general no coneix aquests racons. Tot i que ara és quan la resta de marques treuen cotxes elèctrics. Probablement aquest sigui l’últim any que aguanti les accions».