Per la cancel·lació de vols
Els passatgers afectats per la vaga de Ryanair tindran dret a una compensació d’almenys 250 euros
La companyia podria reduir aquestes compensacions en un 50% en el cas que ofereixi un transport alternatiu al passatger
zentauroepp40218154 a ryanair aeroplane prepares to land at dublin airport in du180705125727 /
Els passatgers afectats per la convocatòria de vaga per als tripulants de cabina de passatgers (TCP) de Ryanair per als dies els dies 24, 25, 26 i 30 de juny i 1 i 2 de juliol tenen dret a compensacions d’almenys 250 euros i a la devolució de l’import del bitllet i de les despeses que puguin tenir com a conseqüència de la cancel·lació del vol.
Així ho assenyala Facua-Consumidors en Acció, davant la convocatòria de vaga anunciada aquest dilluns pels sindicats Sitcpla i USO, una situació que s’espera que provoqui que alguns vols de la companyia es vegin afectats aquells dies.
Facua recorda als usuaris que el Reglament Europeu 261/2004 estableix una sèrie de compensacions en cas de cancel·lació dels vols. Així, l’article 7 de la normativa recull que els passatgers rebran «una compensació per valor de 250 euros per a vols de fins a 1.500 quilòmetres, 400 euros per als intracomunitaris de més de 1.500 quilòmetres i per a tots els altres entre 1.500 i 3.500, i 600 euros per a la resta de vols».
L’associació també recorda a l’aerolínia que una sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) de l’abril del 2018 va determinar que una vaga de treballadors no es considera dins del concepte «circumstàncies extraordinàries» –que eximeix d’entregar les quantitats–, per tant, la companyia tampoc pot negar-se a les compensacions que se li exigeixin.
Com a excepcions, l’aerolínia no ha d’entregar aquestes compensacions si informa els usuaris de la cancel·lació «almenys amb dues setmanes d’antelació respecte a l’hora de sortida prevista» o «se’ls informa de la cancel·lació amb una antelació d’entre dues setmanes i set dies respecte a l’hora de sortida prevista i se’ls ofereix un transport alternatiu que els permeti sortir amb no més de dues hores d’antelació respecte a l’hora de sortida prevista i arribar al seu destí final amb menys de quatre hores de retard respecte a l’hora d’arribada prevista».
Tampoc si se’ls comunica «amb menys de set dies d’antelació respecte a l’hora de sortida prevista i se’ls ofereix agafar un altre vol que els permeti sortir amb no més d’una hora d’antelació respecte a l’hora de sortida prevista i arribar al seu destí final amb menys de dues hores de retard respecte a l’hora d’arribada prevista».
D’acord amb l’article 7, la companyia podria reduir aquestes compensacions en un 50% en el cas que ofereixi un transport alternatiu al passatger amb una diferència d’hora d’arribada respecte a la del vol inicial «que no sigui superior a dues hores, per a tots els vols de 1.500 quilòmetres o menys»; «que no sigui superior a tres hores, per a tots els vols intracomunitaris de més de 1.500 quilòmetres i per a tots els altres vols d’entre 1.500 i 3.500 quilòmetres», o «que no sigui superior a quatre hores» per a la resta de vols.
El TJUE, a més, va dictaminar en una altra sentència del maig del 2017 que el dret a rebre aquestes compensacions es fa extensible a aquells casos en què el vol no sigui cancel·lat, però pateixi un retard superior a les tres hores d’arribada al destí final.
DRET A REEMBORSAMENT
En qualsevol cas, Facua també assenyala que els afectats per les possibles cancel·lacions sempre tindran dret al reemborsament íntegre del bitllet «en set dies», o a un transport alternatiu fins al destí final, segons el que es disposa a l’article 8 del Reglament 261/2004.
A més, els usuaris també podran reclamar qualsevol altre tipus de danys, amb independència de la seva naturalesa, que hagin pogut patir com a conseqüència de la cancel·lació, com hotels, viatges organitzats, vols de connexió, i fins i tot danys morals per haver perdut les vacances o una part, entre altres possibles supòsits.
Si la cancel·lació passés pròxima a l’horari de sortida del vol, l’associació recorda que l’article 9 de la normativa europea obliga les aerolínies a oferir als passatgers afectats «menjar i refrescos suficients», allotjament en un hotel si fos necessari i trasllat des de l’aeroport fins a l’hotel.
INCOMPLIMENT DE NORMATIVA LABORAL
La vaga ha sigut convocada per exigir que l’aerolínia reprengui les negociacions per aconseguir «tancar un conveni i unes condicions de treball dignes per a tota la plantilla», segons les organitzacions sindicals.
Els sindicats convocants mantenen i critiquen que l’aerolínia continua sense acollir-se a la legislació laboral espanyola. En concret, remarquen que continuen sense tenir 22 dies laborals de vacances a l’any ni 14 dies festius nacionals.
Notícies relacionadesTambé consideren que s’obstaculitza l’accés als drets de reducció de jornada per guàrdia legal o cures de familiars, concreció i reducció de jornada, i els treballadors continuen sense rebre la nòmina en el model legal ni en castellà.
Els sindicats també critiquen que la companyia no respecta la normativa en prevenció de riscos laborals ni proporciona aigua als TCP en el seu lloc de treball, sinó que els dona «una ampolla emplenable» a les oficines de la companyia als aeroports, en ocasions a una distància de fins a 25 minuts de la porta d’embarcament.
- Champions League Kika enlluerna en un Barça màgic
- Barcelona, protagonista Submer obre la nova era dels centres de dades
- El problema de l’habitatge El lloguer de temporada creix el doble de ràpid a Barcelona que a Madrid
- Urbanisme La nova ronda de Sant Antoni provoca embussos d’autobusos
- NENS TUTELATS El Govern va adjudicar cent milions a dit en centres de menors del 2016 al 2020