Recuperació

El Govern central anticipa un ‘boom’ de turistes a l’estiu malgrat el cop de la inflació

Augura un «estiu com els d’abans» recuperant gairebé el 90% dels turistes internacionals i amb més turistes nacionals que abans de la pandèmia | L’Executiu descarrega de culpa el turisme d’alimentar la tensió inflacionista i remarca que les empreses del sector només traslladen l’alça dels costos com la resta d’indústries

El Govern central anticipa un ‘boom’ de turistes a l’estiu malgrat el cop de la inflació

Epi_rc_es

3
Es llegeix en minuts

El Govern central dona per fet un estiu amb una demanda disparada per al negoci turístic a Espanya. Les previsions que maneja l’Executiu passen per una temporada alta amb una fortíssima recuperació de les arribades de turistes internacionals sense arribar (per poc) als nivells prepandèmia i amb el negoci vinculat als clients nacionals superant les cotes de l’estiu del 2019 precovid. «Viurem un estiu com els d’abans», sentencia el secretari d’Estat de Turisme, Fernando Valdés.

L’any passat, encara en ple sotsobre per les successives onades de coronavirus, el sector turístic es va recolzar en la fortalesa de la demanda dels clients espanyols per llançar la seva recuperació, però ara es troba també amb una millora substancial del negoci vinculat als turistes estrangers per impulsar l’activitat després del final de les restriccions i dels controls dels viatges entre països.

L’Executiu augura la recuperació del 89% dels turistes internacionals que es van registrar el 2019 abans de la pandèmia, en què es va arribar a màxims històrics, basant-se en les reserves de bitllets d’avió confirmats pel juliol i l’agost (més del 80% dels viatgers internacionals arriben a Espanya per via aèria). A més, les compres de bitllets aeris per a vols domèstics anticipen també un creixement del 3% dels viatgers nacionals respecte als nivells prepandèmia en plena temporada alta.

«L’aposta del turista nacional una vegada més per destinacions domèstiques, unida a la tornada del visitant internacional, garantirà que aquest 2022 sí que visquem un estiu com els d’abans», ha remarcat el secretari d’Estat en una trobada amb la premsa. «Les ganes de viatjar a Espanya aquest estiu es mantenen immutables, cosa que demostra la resiliència del model de turisme del nostre país fins i tot en l’actual context d’alça dels preus».

I és que les estimacions del Ministeri d’Indústria, Comerç i Turisme i del grup Forwardkeys, el seu proveïdor de dades d’intel·ligència turística, no detecten que la inflació desbocada (amb una alça del 10,2% el juny, la seva taxa més gran des de 1985) estigui tenint impacte en el consum previst dels turistes i tampoc dona per fet que l’hagi de tenir en els mesos posteriors a la temporada d'estiu. «La inflació de moment no està desactivant la demanda. Les dades no apunten a impacte de la inflació», ha apuntat Valdés.

Al caliu de la reactivació, aerolínies i hotels estan aconseguint pujar les seves tarifes per sobre dels nivells prepandèmia en ple boom de la demanda de turistes i empesos també per l’alça dels costos provocada per l’escalada de la inflació. El Govern central, en qualsevol cas, veu la pujada de preus de les empreses turístiques com a conseqüència i no com a causa de la tensió inflacionista. «La responsabilitat no és del turisme, és de la crisi energètica, que està provocant pujades de preus a tota la cadena de valor i en totes les indústries. El turisme és només n’és una», ha excusat el secretari d’Estat.

¿Efecte xampany?

Notícies relacionades

El sector turístic dona per fet un estiu de rècord, però no amaga el seu temor que es produeixi el denominat ‘efecte xampany’: un ‘boom’ de consum en temporada alta animat per les ganes de viatjar després de la pandèmia, però que acaba diluint-se poc després per esgotament i pels dubtes sobre la situació econòmica general.

Des d’Exceltur, ‘lobby’ sectorial que agrupa a una trentena dels grups més grans (com Meliá, NH, Riu, Iberia, Globalia, Renfe o Amadeus) es reconeix que l’evolució de l’activitat en l’últim trimestre de l’any és una incògnita i que dependrà de l’impacte en el consum de la inflació, per l’evolució dels tipus d’interès i el seu efecte a la butxaca de les famílies, i de la incertesa general per l’impacte econòmic en funció de com es desenvolupi la guerra d’Ucraïna.

Temes:

Estiu Turisme