CEO de Ryanair a Espanya

Eddie Wilson (Ryanair): «Amb la vaga està en risc la reputació d’Espanya»

En plena tempesta empresarial com a conseqüència d’una amenaça de vaga de 12 dies al juliol, el màxim responsable de Ryanair a Espanya, Eddie Wilson, vol afrontar les creixents crítiques internes a la companyia, acusada de no complir les normatives laborals. Els sindicats USO i Sitcpla, convocants de les mobilitzacions, assenyalen Wilson com a responsable de la situació. El CEO de Ryanair acusa aquestes centrals de boicotejar qualsevol sortida negociada al conflicte i al·ludeix com a exemple l’acord de l’aerolínia amb CCOO. Falta un conveni col·lectiu, i en el moment d’aquesta entrevista les negociacions estan trencades. Wilson opina que la conseqüència immediata d’aquesta situació és que la reputació internacional d’Espanya està en risc.

Eddie Wilson (Ryanair): «Amb la vaga està en risc la reputació d’Espanya»

MANU MITRU

6
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

Els sindicats han convocat una vaga de diversos dies aquest mes de juliol a Ryanair a Espanya. ¿Quines en seran les conseqüències?

[Demana silenci a la sala, un saló en un hotel de Barcelona] Miri què passa aquí. Vam aconseguir gestionar els viatges de 16 milions de viatgers el mes de juny. La situació econòmica s’està recuperant i nosaltres estem recuperant l’activitat de manera mes forta que ningú. Planegem continuar creixent i donant llocs de treball a Espanya durant el període de crisi. Ens trobem en un període complicat de pujada de preus dels combustibles i la guerra d’Ucraïna. I, malgrat tot, estem creixent. En el marc d’aquest context, la vaga a Espanya és un assumpte menor per a nosaltres. Ryanair té 90 ubicacions amb personal donant servei als clients. El conflicte està situat principalment a Barcelona i Màlaga, però el trànsit de passatgers procedeix de múltiples aeroports d’arreu del món. El personal de cabina no recolza aquestes mobilitzacions en general, perquè la vaga no porta enlloc.

¿Està restant importància a l’impacte de la vaga a Espanya?

Tot s’ha de posar en perspectiva. L’impacte és petit si es posa en perspectiva del que és Ryanair a Europa. La vaga és inefectiva. I és inefectiva no perquè no vagi enlloc, sinó perquè no se sap què és el que volen els que la convoquen. Hem aconseguit acords amb els sindicats en els últims quatre anys a Irlanda, el Regne Unit, Alemanya, França, Itàlia, Portugal i també Espanya. Amb els pilots, i també amb CCOO. El que no és possible és negociar amb interlocutors que no volen arribar a cap acord i el que volen és fer vaga. I això no ha passat a cap altre país. Hem arribat a acords i ens hem adaptat els contractes a les lleis de cada país on som. Però si es demana un augment salarial del 16% després d’haver passat la pandèmia, ¿com és possible arribar a un acord? No tenim cap dificultat per atraure personal per treballar a Espanya, no tenim cap problema per negociar amb els sindicats per evitar un conflicte o una vaga...

Els sindicats acusen Ryanair de no complir les lleis laborals espanyoles...

Això és fals. És una acusació absolutament falsa. Hem fet una transició de les lleis irlandeses a les espanyoles en els últims quatre anys. Si no hagués sigut així no hauríem arribat a un acord amb CCOO. 

Per exemple, no hi ha conveni col·lectiu. I diuen que no es compleix la normativa de donar 22 dies de vacances...

Mentida. Absoluta porqueria. La tripulació de cabina només pot treballar 100 hores al mes i 900 hores a l’any per limitacions legals. No és possible negociar amb sindicats que convoquen vagues i parlen amb la premsa abans de seure a la taula a buscar acords. No és possible arribar a acords en aquestes circumstàncies. Proposta rere proposta, no tenen res més que la vaga sobre la taula. El punt de partida o el mínim és apujar salaris, acordar condicions i deixar la porta oberta a la negociació. L’economia s’està recuperant i no és el camí adequat buscar el conflicte i la vaga en aquests moments. Cal seure a la taula i comprometre’s. No és possible aconseguir-ho tot en una negociació. 

¿La presència de Ryanair a Espanya està en perill com a conseqüència d’aquesta vaga?

Els convocants de la vaga no representen tothom a Ryanair. No tots els tripulants de cabina recolzen la convocatòria de vaga, perquè la vaga és l’últim mecanisme dins d’una negociació. Tot el que es parla pot ser objecte de negociació. Si vam poder arribar un acord en sis setmanes amb el sindicat CCOO va ser perquè els representants sindicals que van protagonitzar la negociació se sentien capaços d’arribar a algun acord. No és la meva opinió, és un fet irrefutable. I van aconseguir part del que volien, la major part. 

Però altres sindicats són negociadors més durs... 

Hi ha negociadors que situen la seva posició en el 150% i no es mouen d’aquesta posició. I no és possible negociar amb ells. No és possible negociar amb aquells que el que fan és convocar una vaga i després fan propostes. La moderna negociació és seure i reduir els espais que separen les parts, no explicar falsedats a la premsa i dir que no es dona aigua als tripulants de cabina. Amb la vaga està en risc la reputació d’Espanya.

I també la de Ryanair... 

Tindrà un impacte mínim. No afectarà, perquè la vaga té escàs suport per part del personal i els serveis mínims fan que l’afectació als clients sigui moderada. Els serveis mínims decretats pel Govern espanyol en redueixen l’impacte. Té més impacte entre el personal, que tenen famílies i préstecs bancaris per tornar. 

¿L’obstacle més gran en la negociació són els salaris?

Hi va haver un acord amb CCOO. I estan previstes millores. 

¿Quina serà la solució a l’actual conflicte a curt termini?

Cal negociar i buscar un acord en què participin tot els sindicats. No és possible negociar res a través dels mitjans de comunicació. 

Però la negociació no sembla gens clara... ¿És més possible una solució al conflicte sense Eddie Wilson?

El més important és preguntar-se si totes les parts volen negociar. Ryanair va preservar els llocs de treball durant la pandèmia, va recolzar l’economia espanyola, va crear centenars de llocs de treball a Espanya en els últims anys, suposa una part important del creixement del PIB... atrau milions de passatgers. És una part important de l’economia espanyola i ha sigut capaç de negociar amb sindicats a Europa. I amb CCOO. El problema és dels sindicats que no volen negociar. Volem negociar, però no és possible amb Sitcpla i USO, que no responen ni negocien, parlen a través dels mitjans de comunicació. El problema són aquests dos sindicats que no volen negociar. Cal preguntar-se per què no han sigut capaços en quatre anys de negociar un acord amb Ryanair i com és que anuncien mobilitzacions a Brussel·les abans de seure a la taula de negociació. 

¿El moment d’alça de costos fa encara més inoportuna la vaga?

Els costos pugen. Però veig el personal satisfet. Oferim bons llocs de treball i ben pagats. És un treball complicat, però CCOO reconeix que s’ha arribat a un acord. Oferim llocs de treball a Santiago de Compostel·la i a Màlaga, per exemple. ¿Que la gent vol cobrar més? Lògic. Cal negociar. Això és el que es fa en qualsevol empresa. Però quan la demanda sindical va ser elevar els salaris el 160% fa dos anys, ¿com és possible la negociació? Ni tan sols als nens per Nadal se’ls pot dir que poden rebre tot el que demanen. Cal ser realista en les negociacions. 

¿Quan és la pròxima data de negociació?

No hi ha cap data. Ja vam arribar a un acord amb CCOO.

¿La negociació està trencada?

Només han anunciat una vaga. Abans de negociar res. Això no funciona. 

¿Hi ha algun problema polític?

És un problema d’aquests sindicats que convoquen la vaga. CCOO va firmar un acord en sis setmanes. 

Notícies relacionades

¿Hi haurà una solució en un parell de setmanes?

No ho sabem. Cal anar amb compte amb l’empresa i els llocs de treball. Els tripulants de cabina no recolzen aquestes mobilitzacions.