Estudi de l’OCU

Una quarta part de les llars ja té dificultats per cobrir les seves despeses diàries

El 34% de les llars no té capacitat d’estalvi, en un context de pujada de preus

BARCELONA 23 10 2020  Compras en el Mercat del Ninot Fotografia de JOAN CORTADELLAS

BARCELONA 23 10 2020 Compras en el Mercat del Ninot Fotografia de JOAN CORTADELLAS / JOAN CORTADELLAS

1
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

Una quarta part de les llars ja té dificultats per cobrir les seves despeses diàries. És la conclusió d’una enquesta realitzada per l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) que constata l’impacte creixent de l’alça de preus. Un 34% dels enquestats no té cap marge d’estalvi, cosa que està obrint «una situació delicada», conclou l’organització.

L’impacte de l’alça de preus afecta especialment les famílies amb dos o més fills a càrrec, els aturats, els que viuen de lloguer i les persones d’entre 45 i 59 anys. En vista d’aquesta situació, l’OCU reclama un pla de xoc per part del Govern en tres fronts bàsics; la suspensió temporal d’impostos energètics, una rebaixa de l’IVA als aliments i proporcionar xecs menjar per a les famílies més vulnerables.

Notícies relacionades

Les dificultats econòmiques, òbviament, no afecten totes les llars per igual. Tipus de família, la situació professional, la propietat de la vivenda i l’edat influeixen en l’impacte de la crisi. Segons l’enquesta de l’OCU, les llars que han resultat més perjudicats per aquestes pujades són les famílies més joves amb nens a càrrec (el 59% no tenen cap marge d’estalvi); després, els que es troben en situació d’atur (51% igualment sense marge d’estalvi); els que viuen de lloguer (46% incapaços d’estalviar), i, finalment, les persones del grup d’edat d’entre 45 i 59 anys (39% que tampoc poden estalviar gens).

Les mesures bàsiques per combatre la crisi per part dels consumidors són segons l’OCU comprar productes de marques més econòmiques al supermercat o utilitzar menys els electrodomèstics (42% dels enquestats); el 29% ha posposat la compra de roba o ha renunciat a fer-ho. A més, fins al 36% dels participants va revelar utilitzar menys el seu cotxe per estalviar gasolina, tal com s’explica a la revista ‘Compra Maestra’ del juliol. 

Temes:

Consum IPC