Consum
La marca de la distribució suposa ja el 42% de la despesa de les llars
Els productes de marca blanca passen del 51,5% al 53,1% de la cistella de la compra en un any
El pes de la marca pròpia al cistell de la compra ha arribat al 42% de la despesa mitjana de les llars. Segons la segona edició de l’‘Estudi sobre la marca pròpia a Espanya 2022’, elaborat per la cadena alemanya Aldi, el volum que representen els productes de marca pròpia a la cistella de la compra va passar d’un 51,5% l’abril del 2021 a un 53,1% l’abril del 2022. El creixement de dos punts en la despesa en aquest tipus de productes de preu més baix és una mostra més dels canvis produïts per l’alça dels preus.
La despesa en la marca del distribuïdor ha augmentat en 3,5 punts des del 2019. La meitat dels consumidors reconeixen que han augmentat el consum de productes de marca pròpia en els últims tres anys. Els motius per a l’augment de la compra de marques pròpies en els últims anys són principalment tres: el preu més assequible (58% de preferències), la millor relació qualitat-preu (51%) i l’augment de l’oferta al supermercat (40%).
El consum de productes de marca pròpia de supermercat s’ha accelerat en els últims anys i, especialment, durant aquest 2022. El 2022 s’ha produït l’increment més elevat en el volum d’aquest tipus de productes a la cistella de la compra de les llars espanyoles (sense tenir en compte productes frescos). En concret, la pujada registrada fins a aquest 53,1% de quota és el més elevat dels últims quatre anys.
El creixement de la marca pròpia s’ha accelerat l’últim any i ja representa 4 de cada 10 euros de la facturació del sector en productes envasats. L’informe revela, a més, que un de cada dos consumidors espanyols (51%) declaren haver augmentat el consum de productes de marca pròpia en els últims 3 anys i que un 41% té previst continuar incrementant-lo en els pròxims 12 mesos. Actualment, les llars espanyoles ja destinen 990,4 euros de mitjana anual a productes de marca pròpia (període del maig 2021 a l’abril 2022), fet que suposa un lleuger descens del 2% respecte als 1.007,91 de 2021 de l’any anterior (període maig 2020 a l’abril 2021), any marcat en part pel confinament. Durant el mateix període, la despesa dels espanyols i espanyoles en altres marques es va reduir també, en concret, en un 9%.
Respecte del perfil del consumidor, el 2022 s’observa que tots els grups d’edat van augmentar el consum de marca pròpia. Tot i això, destaca la franja de menys de 34 anys, en què la marca pròpia suposa el 58% del volum de compra (sense frescos), dos punts més que l’any anterior. A mesura que augmenta l’edat, el consum d’aquests productes disminueix, fins a arribar al 49% en les persones de més de 65 anys, una dada que, no obstant, ha crescut un punt respecte al 2021.
Els motius per a l’augment de la compra de marques pròpies en els últims anys són els relacionats amb el preu i l’augment de la presència a la botiga, però en un 37% dels casos les marques pròpies s’han convertit en marques de referència per als consumidors en alguns productes. En un 31% dels casos, el fet que estiguin elaborats per fabricants coneguts ha sigut un factor important per promoure’n el consum. Un 77% dels consumidors afirmen que, quan tasten un producte de marca pròpia que els agrada, deixen de comprar la marca de fabricant.
Notícies relacionadesL’origen també és rellevant, fins al punt que un 72% dels consumidors espanyols afirmen que prioritzen la compra de productes de marca pròpia si comproven que provenen de proveïdors nacionals o locals. A més, més de la meitat (57%) considera que els articles de marca pròpia són de proximitat, una impressió que augmenta com més es consumeix aquest tipus de productes. La sostenibilitat és un altre dels aspectes més valorats pels consumidors en la seva compra habitual. Gairebé 4 de cada 5 consumidors valoren molt o bastant la reducció de plàstics als envasos i per a un de cada dos és un factor determinant per decidir comprar o no marca pròpia de supermercat.
Els clients d’Aldi han incrementat la compra de marca pròpia per sobre de la mitjana. Segons dades de la consultora Kantar Worldpanel, Aldi conté la pujada de preus als seus establiments, ja que han pujat un 26% per sota de la mitjana de la distribució. Reforça la presència de la marca blanca al mercat, a l’aportar el 9% del creixement en general en volum que ha experimentat la marca pròpia en els primers quatre mesos d’aquest 2022 en comparació amb el mateix període del 2019. En concret, el 61% de les famílies que compren a Aldi afirma que ha incrementat el seu consum de productes de marca pròpia en els últims tres anys, 10 punts per sobre de la mitjana a Espanya; i aquests són també els més predisposats a augmentar el seu consum de marca pròpia l’any vinent, un 47%, sis punts per sobre de la mitjana. D’acord amb dades pròpies de la companyia, a prop del 80% del volum de la compra dels seus clients són productes de marca pròpia. En l’actualitat, Aldi compta amb prop de 2.000 productes en els seus lineals, en els quals la marca pròpia representa el 86% de l’oferta total i es complementa amb marques de fabricant de primer nivell.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Dos clubs de BCN repeteixen al top 10 mundial del 2024
- Tres hores que van canviar el Barça
- El jesuïta Peris, davant el jutge per la denúncia d’un abús no prescrit
- Dos milions de catalans es beneficiaran de la llei de salut bucodental
- El Govern agilitzarà els 10 tràmits ‘online’ més utilitzats per a la sol·licitud d’ajudes
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia