Pla estratègic
Enagás llança un macropla de 4.755 milions per blindar Europa davant el gas de Rússia
El grup dissenya un nou full de ruta estratègic fins al 2030 que contempla tres noves interconnexions internacionals de gas amb França, Itàlia i Portugal i mig centenar de projectes en gasos renovables

Enagás llança el seu nou full de ruta per a aquesta dècada per alinear-la amb els objectius estratègics que s’ha marcat la Unió Europea per garantir la seguretat energètica davant l’actual dependència del gas rus i per accelerar la transició ecològica i fer un gir verd també al sector del gas amb la revolució de l’hidrogen renovable i amb el biometà.
El nou pla estratègic d’Enagás revelat aquest dimarts posa el focus a Europa i contempla inversions de fins a 4.755 milions d’euros fins al 2030, incloent-hi la construcció de tres noves interconnexions internacionals de gas entre Espanya amb França, amb Itàlia i amb Portugal i duplicant la capacitat del gasoducte que porta gas a Europa des de l’Orient Mitjà a través de Grècia, Albània i Itàlia.
«La seguretat de subministrament està dramàticament sota els focus. Per a Enagás és una oportunitat empresarial, però també és una responsabilitat», ha remarcat el nou conseller delegat d’Enagás, Arturo Gonzalo Aizpiri, en una trobada amb analistes. Els grans projectes d’interconnexió proposats per Enagás s’emmarquen en el programa RePowerEU impulsat per Brussel·les per reduir progressivament, fins a eliminar per complet, la dependència europea del gas rus.
Els tres nous projectes d’interconnexions per a Espanya, que concentren inversions de 1.980 milions, estan en fase d’estudi i d’anàlisi i encara han de ser aprovats per la Unió Europea. El grup sí que garanteix per complet emprendre inversions per 2.775 milions a les seves actuals instal·lacions de gas (12.000 quilòmetres de gasoductes, set regasificadores...) per millorar la seva eficiència i ampliar la seva vida útil, així com en mig centenar de projectes per entrar en la revolució dels gasos renovables, tant en hidrogen verd com de biometà a través de la nova filial Enagás Renovables.
Rendibilitat i dividends
Notícies relacionadesEnagás preveu que el seu nou pla estratègic li permetrà millorar la seva rendibilitat i elevar el seu resultat brut d’explotació (ebitda) ajustat un 2% fins al 2030: un 1% fins a 2026 i un 4% fins al 2030 gràcies a l’impuls de les noves inversions. En el marc de la seva estratègia a llarg termini, Enagás promet elevar un 1% els dividends aquest any i un altre 1% el 2023, fins a arribar als 1,74 euros per acció. A partir de llavors, el grup pretén mantenir estable en aquests 1,74 euros per títol la retribució a l’accionista fins al 2026.
«És essencial els compromisos adquirits per la companyia en política de dividends, en particular quan s’han adquirit davant els accionistes, inclosos molts petits inversors», ha remarcat Gonzalo Aizpiri. «És irrenunciable per a mi complir els compromisos sempre que puguem fer-ho. I aquest pla mostra que podem fer-ho». La companyia, de moment, no ha revelat quina serà la seva política de dividend fins i tot final del període de vigència del pla estratègic, entre el 2026 i el 2030.
- Barcelonejant Així és el jardí viral de Barcelona amb més de 200.000 flors
- Districte de Ciutat Vella El tràfic de fàrmacs per crear la ‘droga dels pobres’ s’expandeix a la zona més vulnerable de Barcelona
- A les 40 setmanes L’alcalde de Girona Lluc Salellas anuncia la mort del seu fill no nat «de manera inesperada»
- La lliga de campions Adeu, Champions; ‘ciao’, Ancelotti
- Conflicte laboral PortAventura suspèn la venda d’entrades per a aquest dissabte per la vaga de treballadors
- Aquestes destinacions són millors a l'abril que al març: paisatges de somni en el seu màxim esplendor
- Guerra comercial Trump sacseja el mercat i només nou valors de l’Ibex resisteixen el cop
- Demanda de munició L’or blanc de la defensa: el negoci del rearmament desencadena la guerra pel control de la nitrocel·lulosa
- Sector clau Barcelona iniciarà els dies festius d’obertura comercial en zones turístiques el 18 de maig a l’espera d’un nou pacte per al 2026
- Delinqüència digital Creixen les «estafes híbrides»: l’engany que combina el món virtual i el físic