Logística i transport

Feijóo defensa el Corredor Mediterrani davant el ‘passat’ sistema radial d’infraestructures

El president del PP assegura que les reivindicacions valencianes de finançament i infraestructures són justes

Feijóo defensa el Corredor Mediterrani davant el ‘passat’ sistema radial d’infraestructures

Epi_rc_es

3
Es llegeix en minuts

El nou discurs que projecta el Partit Popular està ple de picades d’ullet a l’autonomisme i a la necessitat d’avançar cap a una concepció de les infraestructures a Espanya que superi el model de radialitat que ha imperat durant segles, que el president del PP, Alberto Núñez Feijóo considera passada. Si fa unes setmanes, Feijóo parlava de nacionalitat catalana davant els empresaris d’aquella autonomia al camí de la recerca per al seu partit de posicions més centrades a les del seu antecessor, Pablo Casado, a València aquest dijous també ha adaptat el discurs al fòrum en el qual es trobava. Totes les reclamacions en infraestructures i finançament que l’empresariat valencià li ha plantejat han sigut rebuts pel dirigent gallec, que les considera de justícia.

El discurs de Feijóo davant els empresaris de l’AVE en un hotel valencià té sobretot una visió perifèrica sòlida, de la qual patia l’anterior líder del partit. El dirigent dels populars ha plantejat davant els empresaris que les reivindicacions en matèria d’infraestructures i finançament són justes i ha lloat que es fan des de la raó i no des de l’enfrontament.

Segons el dirigent gallec aquesta concepció radial es va imposar quan Europa suposava una amenaça per a Espanya però ja no tindria sentit en l’actualitat amb la integració en la Unió Europea. Per això, el centre no pot ser un de sol, amb referència a Madrid, tot i que sense citar-lo directament. El líder gallec ha mostrat un discurs que fins i tot és diferent en el perfil de la defensa de les necessitats de les perifèries al d’Isabel Díaz Ayuso fa unes setmanes al mateix fòrum i davant idèntic públic, tot i que la presència de Feijóo ha concitat més expectació. Ayuso va defensar les polítiques implantades en aquesta autonomia i fins i tot va animar els empresaris valencians a tenir en compte Madrid com a futur centre d’inversions.

Així, a la convicció autonomista d’Espanya, una nació des de fa 500 anys, ha dit, ha unit la necessitat que el corredor mediterrani sigui una realitat perquè és una infraestructura generadora de riquesa per a tot el país i per això té tota la raó de ser.

Respecte al finançament, la posició del dirigent gallec és que no pot ser font de conflicte, el que creguin aquells que no volen avenços en la reforma. Ha recordat que ell mateix formava part del denominat front Atlàntic que unia les autonomies del nord-oest en una reclamació sobre el finançament que reclamava prevaler factors com la dispersió o l’envelliment, per la qual cosa quan va assumir la presidència del PP fins i tot es va especular que torpedinaria interessos com el que defensa el País Valencià, també el PP, que reivindica la primacia de la denominada població ajustada.

Segons el líder del PP, la reforma del finançament és un dels reptes més grans a què s’enfronta l’Espanya de les autonomies. En dues ocasions, primer davant els periodistes i després amb els empresaris de l’AVE ha resumit que el factor primordial és el cost efectiu dels serveis i, per tant, la població, tot i que sense concretar si han de tenir presència i en quina mesura altres factors que sempre va defensar com la dispersió i l’envelliment, per exemple. També en dues ocasions ha dit que el País Valencià és juntament amb Múrcia l’autonomia més mal finançada i a certa distància Andalusia. Això és un fet objectiu, ha dit i ha defensat un model més just i transparent que no es pacti en funció de martingales entre el Govern i els seus socis, sinó des del treball i la lleialtat institucional.

Notícies relacionades

Davant els empresaris també ha parlat de la necessitat d’escometre una reforma fiscal que ha concretat en el fet que si el Govern ha recaptat 15.000 milions més perquè els preus han crescut com a conseqüència de la inflació té sentit que una part d’aquests diners es tornin amb una rebaixa de l’IRPF a les rendes de menys de 40.000 euros. Qualsevol altra cosa és «hipocresia fiscal», assegura.

El president de l’AVE, Vicente Boluda, ha assegurat que el País Valencià «es nega a ser una regió pidolaire», perquè té «molt a aportar», i ha assegurat que Feijóo «té clares possibilitats d’ostentar la presidència del Govern a curt termini». És inaudit que València i Barcelona no estiguin connectades per alta velocitat quan hi ha 30 capitals de província amb l’AVE, malgrat que a les autonomies del Mediterrani viu la meitat de la població i es genera el 50% de la riquesa, ha lamentat el dirigent empresarial.