Estalvi col·lectiu
¿Què són els fons públics de pensions? La nova llei xoca amb el desconeixement de les pimes
Només una de cada tres petites i mitjanes companyies a Catalunya sap què és un pla de pensions d’ocupació, segons una enquesta de Caser
La nova llei de fons públics de pensions es posa en marxa en aquest segon semestre de l’any després de superar per la mínima el tràmit parlamentari. La norma pretén popularitzar aquests plans col·lectius d’estalvi, que fins ara estaven circumscrits a les grans companyies i amarrats a formats privats i amb altes comissions bancàries. I que els facin seus, especialment, les pimes i els autònoms. No obstant, l’esperit sota el qual va ser confeccionada la norma pel ministre d’Inclusió, José Luís Escrivá, xoca en els seus primers compassos amb el desconeixement existent entre les petites i mitjanes empreses sobre els fons de pensions.
La nova llei, si bé aprovada per les Corts, no té encara desenvolupament reglamentari i també està pendent d’acabar de concretar l’estructura asseguradora, és a dir, la part financera del mecanisme d’estalvi. No obstant, segons una enquesta de Caser, dues de cada tres pimes i autònoms a Catalunya diuen no saber ni tan sols què és un pla de pensions d’ocupació. Un desconeixement encara major entre els empleats, que, atenent les dades de l’enquesta, només el 4% dels treballadors ha preguntat a les seves direccions si disposa d’algun producte o servei d’aquest tipus. L’esmentada enquesta ha sigut elaborada entre una mostra de 450 empreses a nivell nacional i 100 d’aquestes a Catalunya.
«A diferència d’altres països, aquí hi ha molt poca cultura d’aquests plans col·lectius d’estalvi. I la fiscalitat beneficiosa que hi havia fins ara per als plans individuals provocava que, qui es plantejava estalviar, ho fes a través d’aquesta via», afirma el secretari general de Pimec, Josep Ginesta.
La negociació col·lectiva s’erigeix com la principal porta d’accés d’aquests fons, ja que la nova norma habilita un mecanisme perquè siguin les organitzacions sectorials les que promoguin aquests fons públics de pensions a través dels convenis. I així les empreses dels esmentats sectors poden acollir-se directament a un d’aquests i cadascuna no ha d’anar creant el seu. A més que la unió de diferents estalvis habilita una millor rendibilitat. «Si els agents socials no ho assumeixen com una part important en la negociació de nous convenis no prosperarà», alerta la catedràtica d’economia de la UB, Montserrat Guillén.
Des de la patronal catalana reconeixen que l’actual estat de la negociació col·lectiva –amb un elevat estancament donada l’elevada inflació i la pugna salarial– no és procliu a introduir aquests plans i demanen «pensar en petit» per facilitar que les pimes s’incorporin a condicions flexibles. No obstant, la catedràtica de la UB contraposa que la pujada dels tipus d’interès avançada pels bancs centrals pot compensar-ho, ja que el preu dels diners augmentarà i les rendibilitats dels productes d’estalvi també. «Els incentius fiscals d’aquests fons són millors que els privats, cosa que promet desplaçar estalvi de plans individuals a col·lectius», apunta Guillén.
La predisposició existeix
Notícies relacionadesLa predisposició i l’interès a explotar aquests mecanismes d’estalvi col·lectiu i de tall públic –que prometen uns interessos menors que els privats– existeixen, atenent de nou les dades de Caser. Segons aquestes dades, el 73% de les pimes catalanes considera interessant contractar productes o serveis d’estalvi per als seus empleats, una proporció substancialment superior a Catalunya que a la mitjana de tot Espanya, on el percentatge és del 57%. No obstant i malgrat aquesta aparent predisposició, només un 7% tenen contractat un mecanisme d’estalvi a llarg termini, segons aquesta mateixa enquesta.
De moment, l’únic sector que ha firmat un acord amb els sindicats per reservar part dels sous dels treballadors i destinar-lo a aquestes ‘guardioles col·lectives’ ha sigut el de la construcció a nivell estatal. Les fonts consultades coincideixen que aquells sectors menys intensius en mà d’obra, com la indústria, les oficines i despatxos o la consultoria, tenen més possibilitats d’acabar creant aquests fons públics, en tant que la negociació dels convenis acaba superant allò merament salarial o de temps de feina. En canvi, als sectors amb pitjors condicions salarials és difícil que els negociadors acabin sacrificant part dels possibles increments de sou en productes d’estalvi.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Dos clubs de BCN repeteixen al top 10 mundial del 2024
- El jesuïta Peris, davant el jutge per la denúncia d’un abús no prescrit
- Tres hores que van canviar el Barça
- Dos milions de catalans es beneficiaran de la llei de salut bucodental
- El Govern agilitzarà els 10 tràmits ‘online’ més utilitzats per a la sol·licitud d’ajudes
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia