Entrevista
Laura Carnicero: «Hem firmat el conveni més important en 70 anys d’història de Seat»
Primera entrevista amb la vicepresidenta de Seat SA després de la firma del conveni col·lectiu que ha de portar la companyia cap a l’electrificació amb el sostre del 2025.
Reconeix que hi ha personal interessat en marxar a Sagunt a la planta de bateries i es congratula de la bona sintonia entre l’empresa, els sindicats i la plantilla.
Laura Carnicero és la primera vicepresidenta de la història de Seat. Des del passat 1 de juliol ocupa el lloc com a màxima responsable de Persones i Organització, posició que fins a aquell moment exercia Xavier Ros (ara a Audi). Carnicero porta tota una vida (des de 1999) dedicada a Seat i ha passat per diferents àrees de la companyia (enginyeria de tècniques de producció, planificació de producte, responsable de formació i desenvolupament, i directora de personal), per la qual cosa el seu coneixement de l’empresa li ha permès disposar d’una perspectiva negociadora més gran.
Avui ha escenificat amb els representants de la plantilla la rúbrica de l’acord de conveni que ha de portar Seat com a companyia (o sigui, Seat i Cupra) fins a l’any 2026. El preacord el va firmar el passat 17 de juny amb un bolígraf verd que guarda com una relíquia, no en va es tracta de l’‘arma’ amb què s’ha rubricat «el conveni més important en 70 anys d’història de Seat». En la seva primera entrevista com a vicepresidenta, descobrim la doble faceta d’enginyera i humanista que l’han portat a ser peça clau en l’esdevenir de la transformació de la companyia. Amant del piano, melòmana, espera haver trobat la tecla per gestionar el futur per a Seat.
¿Han aconseguit tancar un bon conveni?
Sens dubte. És el conveni de l’electrificació que ens permet abordar la transformació que ve els pròxims anys. És un acord socialment responsable i que ens garanteix com a organització sostenible, robusta i preparada per al futur. Ho hem fet en un context d’incertesa sense precedents. La pandèmia, la crisi de semiconductors, la guerra d’Ucraïna, la crisi energètica i el transport. És una cosa per valorar. En aquest escenari estem oferint seguretat, futur. Ho hem fet gràcies al treball conjunt i a la resposta activa de sindicats, empresa i treballadors.
¿Aquest conveni donarà estabilitat a la companyia?
És un conveni que garanteix l’estabilitat laboral necessària per a aquesta transformació i millora les condicions econòmiques per a la plantilla. Això dona flexibilitat per a l’organització i per preparar-se en forma, mida i necessitats de cara a abordar els reptes que tenim per endavant.
Poques empreses estan tancant convenis similars. ¿Es consideren referent?
Som un mirall per al sector. El nostre conveni és una referència. Som conscients d’això. Hem volgut fer una cosa ben armada i socialment responsable, capaç d’adaptar-se a la transformació i a la formació necessària per preparar-nos. Perquè aquest futur que ve ho és per a nosaltres i també per a la resta.
¿L’electrificació ha condicionat la negociació?
L’electrificació és un element clau per a la companyia i per a la negociació. Anem cap aquí. Així ho demana la indústria i la mateixa societat que demana una sostenibilitat més gran. Anem cap aquest camí i aquesta transformació la veiem com una oportunitat per formar i transformar la gent. Per adaptar l’estructura, forma, mida i oportunitat, per ser una organització amb futur. Robusta, àgil, rendible i sostenible.
¿La plantilla entén la transformació que suposa l’electrificació?
Tots entenem que no hi ha pla b. La mateixa societat ho demana. El cotxe elèctric és l’opció més sostenible.
¿Hi ha hagut algun punt complicat en aquesta negociació?
Tots teníem clar que l’objectiu era trobar aquesta transformació. Si no, corríem el risc de quedar-nos en el model actual mentre tot al voltant va canviant. L’important és que tothom entengui que estem davant un canvi. A partir d’allà, una vegada ho interioritzem, el dia a dia et va portant cap a la direcció que et marques. De vegades ho pintem més complicat del que és. Si ho veiéssim en perspectiva, ens sorprendríem d’aquest canvi i que som capaços d’abordar-ho més fàcilment. Gairebé sense adonar-nos-en fem canvis grans
Han tancat un conveni marcat per l’electrificació i la transformació de la companyia. ¿Això condiciona?
¿Condiciona?, no. El nostre pla industrial està enfocat a l’electrificació de la marca, de la planta. Està enfocat a formar-nos i a transformar les nostres capacitats. També estem començant amb una nova marca com Cupra a la companyia. Són dos elements diferents.
Venen molts canvis tecnològics. ¿La formació és essencial?
Tot canvi motiva. Invertir en formació sempre ha sigut molt important. També som referència, escola d’aprenents... ens ve un salt i tots hem de preparar-nos en l’electrificació. Això fa que busquem més tecnologia per formar i desenvolupar un clúster small BEV per produir i desenvolupar. Electrificació, digitalització, mai podem parar d’aprendre. Tots ho hem d’entendre. Si no, arribarà un moment que en un món tan canviant ens quedaríem fora, desfasats. En això Seat sempre ho ha tingut clar.
¿Ha sigut el conveni més difícil?
És el conveni més important en els 70 anys de la història de la companyia. Perquè és el que ens permetrà abordar la transformació. Ha sigut difícil en el sentit que calia fer-lo en un moment d’incertesa, una cosa que mai havíem tingut. Això fa que estiguem en un moment rellevant, crucial per a la transformació.
Sortides cap a Sagunt
¿Han traçat un bon pla de sortides?
L’acord és socialment responsable. Dins d’aquest acord tenim el nostre pla social voluntari. Totes les persones que tinguin més de 61 anys poden optar a acollir-se a aquest pla social. Condicions favorables. Aquest és el camí de transformació adaptant l’estructura per ser sostenibles i àgils. També sorgeixen noves oportunitats com la planta de bateries a Sagunt per a persones amb ganes. Hi ha persones que tenen ganes, sí, en dono fe. També busquem més components per a Seat, treballem en projectes d’economia circular, maximitzar el volum i l’ocupació de qualitat que busquem, unint-lo a mesures socials.
¿Hi haurà més sortides fins al 2025? L’electrificació requereix menys personal...
El pla acordat ens porta al 2025 amb una estructura d’organització que és la que necessitem. Hem buscat les mesures, amb un pla social, la planta de bateries de Sagunt, Seat Componentes, economia circular, per poder arribar a això amb aquesta estructura que hem tancat. El nostre pla quadra amb el que tenim plantejat.
¿La flexibilitat de la plantilla serà clau per aconseguir noves adjudicacions?
Treballem contínuament per portar nous projectes a la planta. Forma part de l’acord del conveni, i ens comprometem a treballar activament per als nous projectes de Seat. La flexibilitat, la competitivitat i l’èxit del que fem, són claus. Ara estem liderant el projecte de l’small BEV, el Future Fast Forward, ens adaptem a la crisi de semiconductors, tot això ens ajuda a tenir nous projectes a casa i lluitarem per això.
És vostè la primera vicepresidenta de Seat. ¿Hi haurà més dones en el nivell directiu?
En el ‘management’ de Seat tenim el 25% de dones. No és el 50%, però no està gens malament si ho comparem amb la resta d’empreses del sector. Tinc la satisfacció de ser la primera vicepresidenta de la història de Seat. He crescut a la casa i conec la companyia i l’estimo. Això és clau. He estat a molts sectors de la casa, producció, planificació de models, formació, vaig ser a Wolfsburg... sens dubte seré la primera de moltes d’altres. El dia a dia ens portarà a això. Cada vegada més cal parlar de persones, no d’homes o dones. És parlar de persones vàlides per als llocs. Rendiment, competitivitat, talent i qualitat sempre va amb les persones, independentment del seu sexe.
La formació és clau
Fomenten el talent i la formació. ¿Estan satisfets amb el resultat?
Tots aquests anys a Seat, vaig ser la directora de formació i escola d’aprenents, des del 2015 al 2020. Hem tingut la sort de tenir tots els recursos interns per poder oferir la formació de màxima qualitat, tenint la tecnologia a l’abast del grup VW. I això ens ha permès aquesta formació per als nostres empleats. També tenim el desig que els proveïdors puguin rebre formació. És gairebé un projecte de país. Formant aprenents per a Seat i també per fora de la companyia. És un model de qualitat que permet formar professionals que et donen un excel·lent resultat professional.
¿Tenen una plantilla formada?
Hem fet una bona feina, però ara ens ve un altre salt, l’electrificació implica un volum molt gran de formació. Qualsevol persona de la línia de producció ha de saber com tocar aquest cotxe, els que el dissenyen també. Tot això fa que cal continuar fent salts... i tenim un centre de formació d’electrificació que continuarà creixent. Tenim la idea d’ampliar a una segona planta, l’escala està feta. És una escala al futur.
¿La seva experiència en diferents llocs ha sigut important per negociar aquest conveni?
És clau tenir una visió més centrada de cara a negociar. La rotació t’obre ment per negociar. Aprens del que els altres fan. Vaig començar en producció, enginyera industrial... Això fa que sempre vegi persones. Hem fet un gran canvi. Persones i organització.
Notícies relacionadesEl conveni els porta fins al 2026, però com diu tot es transforma molt ràpidament i cal prendre decisions àgils. ¿Hi haurà futurs convenis, però a més curt termini?
Té sentit, perquè no.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia