Vagues

¿Què pots fer si t’han cancel·lat el teu vol de Ryanair per la vaga?

¿En quins casos et compensarà la companyia aèria per la cancel·lació d’un vol i quines són les quanties d’aquestes compensacions?

¿Què pots fer si t’han cancel·lat el teu vol de Ryanair per la vaga?

Epi_rc_es

4
Es llegeix en minuts
El Periódico

Una de les pors més grans dels viatgers és que ens cancel·lin un vol i perdem les nostres vacances d’estiu. Una cosa que podria passar a causa de la vaga convocada pels treballadors de Ryanair i, recentment, també pels assistents de vol d’Easyjet.

Que et cancel·lin un vol a les portes de les teves vacances és una situació complicada per als passatgers i molts no saben què poden fer en aquests casos. Per solucionar aquests dubtes l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) ha publicat una sèrie de consells i recomanacions sobre què es pot fer si et cancel·len un vol de Ryanair. T’expliquem quins són:

Ryanair haurà de compensar-te en cas de cancel·lació per vaga

Les aerolínies estan protegides pel reglament comunitari, que els permet al·legar una sèrie de motius per no compensar els passatgers en el cas de la cancel·lació d’un vol. Per exemple, si les condicions meteorològiques són desfavorables, hi ha risc per a la seguretat o en casos de força major.

Tanmateix, quan la cancel·lació del vol es deu a una vaga anunciada i confirmada, la companyia aèria haurà de compensar els passatgers i prendre mesures per pal·liar les molèsties que suposi aquesta cancel·lació. De fet, el Tribunal Superior de Justícia Europeu va deixar clar fa uns anys que una vaga sigui legal o il·legal (vaga salvatge) no és causa de força major, per la qual cosa en aquest cas també hauran de compensar els clients.

¿Quins són els meus drets si em cancel·len un vol?

Si et cancel·len un vol per la vaga de Ryanair, tindràs dret aelegir entre el reemborsament del bitllet o que la companyia et proporcioni un transport alternatiu fins a la destinació final com més ràpidament millor o un transport alternatiu en un moment posterior que li convingui al passatger.

Així mateix, en cas que el retard sigui superior a cinc hores, podràs renunciar al vol i sol·licitar el reemborsament del bitllet. En aquest cas, si sol·licites el reemborsament i per tant no viatges perdràs el teu dret a ser compensat econòmicament.

Si sol·licites el reemborsament del bitllet, aquest s’abonarà en efectiu (metàl·lic, per transferència bancària o xec) en un termini de set dies. També s’admet el reemborsament en forma de bons de viatge o altres serveis sempre que hagis firmat un acord previ i hagis sigut correctament informat dels teus drets. Es pot recordar que, si optes pel reemborsament, no disfrutaràs de dret a atenció.

Places disponibles al més aviat possible

En cas d’optar per un transport alternatiu com més ràpid millor, la companyia t’ha d’oferir, si n’hi hagués, places disponibles aquella mateixa jornada, tot i que sigui amb altres companyies o altres mitjans de transport. És a dir, no et pot oferir únicament places en vols propis un o diversos dies després.

El transport alternatiu és fins a la destinació final i és responsabilitat de la companyia abonar-lo, per la qual cosa aquesta no pot demanar-te que avancis el cost d’aquest transport.

En cas que la companyia no te’l proporcioni, has de conservar el tiquet de compra del nou transport per reclamar-lo posteriorment a la aquesta.

Menjar i beguda

Fins a la sortida del vol retardat o el vol alternatiu, a partir de dues hores i en funció del temps que sigui necessari esperar, l’aerolínia ha d’oferir-te gratuïtament menjar i beguda suficient, dues trucades o accés al correu electrònic i, si fos necessari, allotjament inclòs el transport entre l’aeroport i el lloc d’allotjament.

En el cas que no te l’hagi ofert, malgrat l’obligació de fer-ho, si has hagut de pagar-te menjars i/o refrigeris, l’allotjament en un hotel, el transport entre l’aeroport i l’allotjament, així com els serveis de telecomunicacions, pots obtenir el reintegrament de les teves despeses per part de la companyia aèria, sempre que aquestes hagin sigut necessàries, raonables i apropiades. Per a això, has de conservar els tiquets per reclamar-ho posteriorment a la companyia.

Dret a ser compensat

Notícies relacionades

Si el teu vol ha sigut cancel·lat o arriba a la seva destinació amb més de tres hores de retard sobre l’horari previst tens dret a ser compensat.

La quantia d’aquestes compensacions varia depenent del tipus de vol i la destinació, aquests són alguns exemples de les compensacions automàtiques:

  • 250 euros de compensació per a vols cancel·lats de fins a 1.500 quilòmetres, que es converteixen en 125 euros si t’ofereixen viatjar amb una demora de no més de dues hores.

  • 400 euros de compensació si es tracta d’un viatge intracomunitari de més de 1.500 km, i per als altres vols cancel·lats d’entre 1.500 i 3.500 km. (200 si t’ofereixen una solució per viatjar a la destinació amb una demora de no més de tres hores).

  • 600 euros de compensació en el cas de trajectes de més de 3.500 km (300 euros si t’ofereixen viatjar al teu lloc de destinació amb una demora de no més de quatre hores).

Temes:

Ryanair Vagues