Sense esperar «mesos ni setmanes»
El Govern avisa que pot portar al Constitucional les autonomies que incompleixin el pla d’estalvi
Aquest dimecres entren en vigor les mesures més polèmiques: limitar l’aire condicionat a 27 graus en establiments públics i apagar els llums dels aparadors a partir de les 10 de la nit

Aquest dimecres entren en vigor les dues mesures més polèmiques del pla d’estalvi del Govern: limitar l’aire condicionat a un mínim de 27 graus (i la calefacció a un màxim de 19) en edificis públics i establiments comercials i apagar els llums d’aparadors i edificis públics buits a partir de les 10 de la nit. Unes hores abans, la vicepresidenta tercera del Govern i ministra per a la Transició Ecològica, Teresa Ribera, s’ha mostrat confiada que hi haurà un compliment generalitzat, però també ha advertit a les comunitats autònomes que l’Executiu pot anar al Tribunal Constitucional si es produís un incompliment flagrant del decret llei, ja que són les regions les que han de vigilar i resoldre dubtes per a la seva correcta aplicació.
«Si les administracions competents no exerceixen les seves competències poden ser advertides i en cas que no atenguin aquest apercebiment s’obre la porta a un conflicte negatiu de competències en el Tribunal Constitucional», ha indicat Ribera en una entrevista a la cadena SER. Aquestes declaracions arriben un dia després que la Comunitat de Madrid anunciés que portaria el decret llei al Constitucional al considerar que «envaeix competències autonòmiques».
La vicepresidenta ha descartat que hi hagi desobediència per part dels establiments, ja que «en general hi ha una voluntat de compliment». «Hi pot haver propietaris amb dubtes, però no crec que hi hagi una voluntat generalitzada de no complir les normes», ha afegit. Ha concedit, això sí, que és diferent la situació de les superfícies de més mida i les grans companyies, que tenen «una capacitat de posada en marxa immediata», de la dels petits comerços que és «possible» que experimentin dubtes o dificultats, i per això cal donar «un marge».
Notícies relacionades«No crec que ningú imposi multes immediatament. Hi haurà d’haver un apercebiment, preguntar per què no s’estan aplicant i, de forma proporcionada, anar adoptant mesures», ha explicat la vicepresidenta tercera, que ha insistit que és tasca de les administracions regionals «acompanyar els comerciants» per «afavorir» l’aplicació de les mesures i explicar i resoldre qualsevol dubte, més enllà de «vigilar» el seu compliment. Ara bé, ha aclarit que «si passa el temps i no passa res, s’hauria de pensar quins són els recursos i si el que es correspon és plantejar un conflicte de competències negatiu si es constata que l’Administració autonòmica pretén no aplicar la norma».
Així, si passen els dies i les mesures no s’apliquen, «o si demà hi ha un problema seriós perquè en algun lloc no s’aplica massivament cap mesura, ens posaríem en contacte immediatament amb la comunitat autònoma, sense esperar mesos ni setmanes,» ha advertit. Ribera ha insistit que la implantació del pla és «un procés que el que importa no és sancionar, sinó encarrilar la voluntat d’aportar a l’esforç col·lectiu».
Ministeri per a la Transició Ecològica Comunitat de Madrid PP - Partit Popular Energia Comerç Tribunal Constitucional Isabel Díaz Ayuso Teresa Ribera Rodríguez
- Tribunals Qui és Inés Guardiola, l'advocada que ha aconseguit l'absolució de Dani Alves
- Els Mossos volen que els forenses aclareixin si Tenneco causa càncer
- Reforma pendent El final del canvi d’hora apunta al 2026
- Set projectes multiplicaran la potència cultural de Barcelona
- El TSJC absol Alves d’agressió sexual a una jove al Sutton el 2022
- Tribunals Alliberada la presa espanyola més jove a l’estranger: Fátima Ofkir complia cadena perpètua a Oman per tràfic de drogues
- Ciclisme La Volta suspèn el final de l’etapa reina a Queralt i farà una etapa plana de 120 km amb final a Berga en el seu lloc
- ChatGPT La IA aposta per aquest barri de Barcelona per viure: "On tradició i modernitat es troben"
- Pla pilot El Govern concedirà beques de 500 euros al mes per estudiar Filologia Catalana i augmentar la xifra de professors
- Catalunya Media City Salvador Illa presenta el ‘hub’ audiovisual Catalunya Media City a les Tres Xemeneies