Consum

Carrefour impulsarà una cistella de la compra de 30 productes per 30 euros

La cadena ha demanat reunir-se amb la ministra de Treball, Yolanda Díaz, per impulsar productes de baix preu

Carrefour impulsarà una cistella de la compra de 30 productes per 30 euros

Manu Mitru

3
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

La proposta de la vicepresidenta del Govern central i ministra de Treball, Yolanda Díaz, que es limiti el preu d’una vintena de productes bàsics d’alimentació ha sigut aprofitada aquest dimecres per la cadena francesa Carrefour, que ha anunciat la venda a Espanya d’una cistella de 30 productes per 30 euros. Carrefour ha demanat una reunió amb Díaz per explicar la seva estratègia. Sense esperar acords sectorials i exemplificant millor que ningú el grau de competència que hi ha al sector, Carrefour dona un cop d’efecte a l’anunciar una mesura reclamada per l’ala morada del Govern central i els consumidors en uns moments d’inflació desencadenada.

Entre els productes que formen part d’aquesta cistella de la compra s’inclouen articles d’alimentació d’ús habitual a les llars, com esmorzars, conserves, pasta, oli, cafè... Juntament amb una selecció d’articles de drogueria, neteja i perfumeria, entre d’altres, informa Carrefour. Tots de marca blanca. Carrefour és especialista en aquesta mena d’estratègies promocionals. Per a Alexandre de Palmas, director executiu de Carrefour Espanya, «la situació actual requereix mesures àgils i efectives. En aquests moments, on cada acte de compra és més valuós que mai, Carrefour dona resposta als seus clients: treballem per oferir solucions d’estalvi que protegeixin el poder adquisitiu de les famílies a Espanya». La cistella amb 30 productes a 30 euros estarà disponible des del 12 de setembre al 8 de gener a la seva xarxa d’hipermercats Carrefour, Carrefour Market i també en comerç ‘online’.

La iniciativa de Carrefour trenca d’alguna manera la cohesió sectorial i posa de manifest l’elevada competència a què estan acostumades les ensenyes del sector. Lluny de l’«oligopoli» descrit per Díaz, el cert és que l’alça dels preus ha introduït noves dosis d’estrès en els òrgans directius de les cadenes de distribució des de fa mesos. Avaluen de manera contínua els nivells d’elasticitat de preus de cada línia de productes, oferint alternatives i intentant minimitzar la caiguda del consum (causada inicialment per l’auge del consum en bars i restaurants després del període de pandèmia).

I el grau de concentració empresarial al sector de la distribució a Espanya és més baix que a la resta d’Europa.  Les cinc primeres cadenes de supermercats del mercat espanyol –Mercadona, Carrefour, Lidl, Dia i Eroski– tenen una quota del 49%, però si es mira per comunitats autònomes la llista dels líders incorpora firmes regionals. En altres països europeus, el fenomen de les cadenes regionals no es repeteix i les cinc principals ensenyes tenen un pes de mercat més gran, especialment als Països Baixos, amb un 80% del mercat, Alemanya (el 79%) o França (el 78,9%).

Notícies relacionades

Mercadona és el líder del mercat, amb una quota del 26%, però el pes en productes frescos es redueix considerablement per la importància del comerç tradicional. No hi ha cap cadena de supermercats amb una quota per sobre del 10%. Qualsevol cadena intentarà posar al mercat productes al preu més baix possible si entra en les seves estratègies de posicionament comercial (però també hi ha consumidors que volen producte de més qualitat i estan disposats a pagar més).

Les cadenes de supermercats han defensat sempre que per afrontar la situació actual d’alça de preus la millor mesura és retallar l’IVA dels productes, del 21% al 4%. Els productors defensen ajudes directes per sufragar l’alça dels costos de producció i transport. Els sindicats mantenen que limitar els preus de l’alimentació és difícil i que la mesura més efectiva és complementar les rendes baixes amb algun bo o la pujada del salari mínim.