Inflació alimentària

El cistell de la compra del francès Sarkozy que inspira Yolanda Díaz

  • La vicepresidenta segona posa com a exemple una proposta aprovada a França el 2011 per limitar els preus

  • Aquesta mesura no fixava un preu màxim dels articles i va tenir un impacte limitat

El cistell de la compra del francès Sarkozy que inspira Yolanda Díaz

Archivo

3
Es llegeix en minuts
Enric Bonet
Miguel Ángel Rodríguez

El Govern espanyol estudia la possibilitat de topar els preus d’aliments bàsics. Davant la inflació històrica que afecta Espanya i la resta de països de la Unió Europea, contempla limitar el cost d’un cistell de productes bàsics, com el pa, la llet, els ous o la fruita. Així ho ha anunciat la vicepresidenta segona i ministra de Treball i Economia Social, Yolanda Díaz. «Estem estudiant mesures que [...] han tingut bons efectes a França amb distribuïdores com tenim aquí. Estem parlant d’un acord» entre la gran distribució i associacions de consumidors, va dir dimarts la número tres de l’Executiu en la roda de premsa posterior al Consell de Ministres. 

Curiosament, Díaz es referia a una mesura aprovada el 2011 pel Govern del conservador Nicolas Sarkozy. L’abril d’aquell any, el secretari d’Estat de Consum francès va firmar un acord amb els representants principals de les grans superfícies per posar en marxa un «cistell de productes bàsics».

L’anomenat ‘Panier des essentiels’ incloïa una selecció setmanal d’un mínim de deu productes (fruita, un llegum, una classe de carn, de peix, de formatge, un producte làctic i una beguda) que les cadenes de supermercats es comprometien a vendre a preus assequibles. Va ser una de les propostes del Govern francès per respondre a l’augment mundial dels preus dels aliments, que va originar la Primavera Àrab. També pretenia promoure una alimentació variada i saludable.

En la iniciativa van participar les grans superfícies (Carrefour, Cora, Géant Casino, Intermarché, E.leclerc, Monoprix i U.

Carrefour) i, per exemple, es va comprometre a oferir un cistell de la compra de menys de 10 euros composta per patates, pastanagues, carbassons, taronges, suc de taronja, dues peces de carn d’origen francès, 1 quilo de peix (panga), una baguet i un formatge blanc. Es van distribuir fullets explicatius als clients del supermercat i es va mostrar publicitat a la pàgina d’internet. Hi van participar 232 hipermercats Carrefour. En el cas de la cadena Cora, el contingut del cistell constava de 4 brics de suc de taronja, 6 escalopes de pollastre, iogurt de fruita, poma, kiwi, patata, endívies, filet de llucet, pernil blanc i pa integral. 

«Una mesura comunicativa»

«Una mesura comunicativa»Per contra, aquesta mesura no implicava la intervenció administrativa dels preus. És a dir, no se’n bloquejava el cost. Només hi havia un acord amb les grans distribuïdores per vendre’ls a preus assequibles. Per aquesta raó, aquesta proposta aparentment interessant va rebre llavors dures crítiques per part de les associacions franceses de consumidors. «Pel seu escàs abast i la seva delimitació mal definida, aquest cistell resulta més aviat una mesura comunicativa per intentar fer oblidar l’augment dels preus i la mala qualitat nutricional de l’oferta alimentària», va assegurar l’UFC-Que Choisir. 

De fet, França va registrar aquell any una pujada dels preus dels aliments del 2,4% i una inflació del 2,1%. El ‘Panier des Essentiels’ es va aplicar el 2011 i el 2012. Però amb el canvi de president i l’arribada del socialista François Hollande a l’Elisi, va anar desapareixent de les cadenes de supermercats. 

Debat a França sobre la necessitat de limitar els preus

Notícies relacionades

Debat a França sobre la necessitat de limitar els preusDavant la inflació actual –la més important a França des de principis de la dècada de 1980–, el fet de bloquejar els preus dels productes bàsics va ser una de les mesures més debatudes a la campanya presidencial a la primavera. L’ecosocialista Jean-Luc Mélenchon i la ultradretana Marine Le Pen defensaven mecanismes d’aquesta mena, mentre que Emmanuel Macron, actual president i vencedor d’aquests comicis, s’hi oposava. Tanmateix, als territoris francesos d’ultramar sí que s’ha fixat un preu màxim per a tota una sèrie de productes essencials.

França va registrar a l’agost una inflació del 5,8%, una pujada inferior al 9,1% del conjunt de la Unió Europea. Mentre l’augment del cost de l’energia sembla que ha frenat gràcies a les diferents mesures adoptades, el dels aliments ha continuat pujant, fins a situar-se en un 7,7% al país veí. I es tem que aquesta tendència s’accentuï en els pròxims mesos.

Temes:

Consum França