CNMC contra Yolanda Díaz

Competència adverteix que està prohibit fixar límits als preus d’aliments

Segons l’organisme, la llei de defensa de la competència i el Tractat de Funcionament de la UE «prohibeixen expressament els acords o recomanacions de fixació de preus o altres condicions comercials que restringeixin o falsegin la competència»

Competència adverteix que està prohibit fixar límits als preus d’aliments
2
Es llegeix en minuts

Qualsevol acord entre operadors per fixar preus màxims en alguns aliments està prohibit per llei, va advertir divendres la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) arran de la recent iniciativa de la vicepresidenta del Govern, Yolanda Díaz.

La CNMC s’ha posicionat així davant la reunió que mantindran dilluns la vicepresidenta i el ministre de Consum, Alberto Garzón, amb organitzacions de consumidors i patronals de la distribució per debatre la seva iniciativa de limitar els preus dels aliments bàsics de la cistella de la compra davant l’impacte de la inflació.

Segons l’organisme, tant la llei de defensa de la competència com el Tractat de Funcionament de la Unió Europea «prohibeixen expressament els acords o recomanacions de fixació de preus o altres condicions comercials que restringeixin o falsegin la competència».

«La fixació entre operadors de preus màxims, fins i tot sota l’auspici o l’impuls d’autoritats públiques, és un acord de preus dels que prohibeixen» aquestes normatives, ha apuntat la CNMC.

Efectes de la intervenció

La Comissió ha ressaltat que té l’obligació de vigilar, investigar i sancionar qualsevol concertació que puguin pactar les empreses i ha aconsellat valorar «acuradament els efectes de tota intervenció pública en matèria de preus».

Segons el seu parer, un acord per a la fixació de preus màxims, tot i que sigui puntual, determina un estàndard o barem de fixació de preus que «eventualment desemboca en preus més alts, menys innovació, menys inversió i una alteració negativa de l’estructura competitiva del mercat».

La CNMC ha alertat de la possible disminució en la competència en preus per part de les empreses, així com de la impossibilitat dels petits i mitjans operadors de seguir aquestes mesures en contextos econòmics similars a l’actual.

Aquestes mesures poden «provocar l’enfortiment dels grans operadors de mercat en detriment de la resta, amb efectes negatius a llarg termini en l’estructura competitiva del mercat i, per tant, en els consumidors».

L’organisme ha explicat que les grans distribuïdores, com que tenen més múscul financer, poder de negociació i diversificació del negoci, poden estar en situació d’afrontar les vendes a pèrdua que poden implicar els límits acordats.

Notícies relacionades

Les petites distribuïdores, en desavantatge, poden acabar desapareixent en un context com l’actual, marcat pels elevats costos de producció, de manera que s’elimina la competència, una situació «que sempre perjudica els consumidors», segons la CNMC.

La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència ha recordat que la regulació pública dels preus té normalment «efectes contraproduents i que s’han de sospesar cautelosament els efectes de la regulació a mig i llarg termini».