Inflació
El Govern vol que la cistella d’aliments contra la inflació inclogui ous, peix, carn i llet
La llista de 30 productes feta per Carrefour exclou aquest tipus de productes i se centra en la seva marca blanca

La vicepresidenta tercera del Govern, Yolanda Díaz, i el ministre de Consum, Alberto Garzón, han insistit aquest dilluns que la cistella bàsica d’aliments i productes d’higiene que el Govern vol promoure entre les cadenes d’hipermercats i supermercats ha d’incloure productes frescos de carn, peix, ous, hortalisses, fruites i lactis, així com productes adequats per a celíacs.
Després de reunir-se amb representants de les cadenes de distribució i dels consumidors a la seu del Ministeri de Treball, la ministra i vicepresidenta Yolanda Díaz ha anunciat que des del Govern es dissenyarà una cistella tipus de productes que haurien de garantir una alimentació saludable de les famílies. El contingut genèric d’aquesta cistella tipus hauria de servir de guia per als establiments que decideixin voluntàriament adherir-se a la proposta del Govern de promoure ofertes que contribueixin a contenir els preus de l’alimentació i ajudin les famílies a esquivar la pèrdua de poder adquisitiu que suposa la inflació.
El que porta i el que no porta la llista Carrefour
La vicepresidenta ha refusat valorar la llista de 30 productes a 30 euros amb què ja s’ha avançat la cadena Carrefour, els responsables de la qual ja es van reunir divendres amb Díaz i Garzón. La llista de Carrefour no inclou cap dels aliments frescos que al Govern li agradaria veure incorporats a la cistella de la compra. Sí que hi ha oli de gira-sol, espirals vegetals de pasta, farina de blat, brou de pollastre, llaunes de tonyina en oli de gira-sol, mandonguilles en salsa, suc de taronja, llimona i pastanaga i pa de motllo. Tot i que no hi ha llet, sí que s’hi inclouen alguns bàsics per a l’esmorzar, com cafè molt, galetes Maria, flocs de civada i cereals de blat de moro. També hi ha productes d’indulgència del sabor, com xocolata blanca, te de llimona, melmelada de préssec i pans per a hamburgueses. Completen la llista, referent a l’alimentació, les ofertes de sal marina; pèsols de llauna, blat de moro dolç de llauna, pebrots del piquillo de pot; xampinyons de llauna i vinagre de vi blanc. Al marge dels productes alimentaris, la cistella també compta amb productes d’higiene i neteja, com sabó per a rentaplats, detergent per rentar a mà, lleixiu, netejavidres, dentífric, compreses, gel de dutxa i paper higiènic.
Yolanda Díaz ha explicat que la confecció d’aquesta llista de productes va ser prèvia a la reunió que van mantenir divendres amb Carrefour i que els seus responsables «s’han compromès a estudiar» la proposta que farà el Govern sobre el possible contingut de les ofertes.
Pròxima reunió
En la reunió d’aquest dilluns han participat representants de les grans superfícies (patronal ANGED) i de les cadenes de supermercats agrupades en les organitzacions ACES i ASEDAS, així com de vuit organitzacions de consumidors (Adicae, AUC, CECU, Facua, FUCI, Hispacoop, OCU, UNAE), entre les quals – segons la representant del Govern– hi ha hagut una actitud de col·laboració de cara a l’objectiu d’aconseguir el llançament d’ofertes de productes bàsics d’alimentació i higiene al més aviat possible i fins a un període més enllà del Nadal.
Les parts han quedat emplaçades a una pròxima reunió per treballar a fons en les diferents propostes del Govern i del sector que s’han posat sobre la taula.
La qüestió de la legalitat
Notícies relacionadesLa vicepresidenta Díaz ha insistit en la legalitat de la iniciativa impulsada des del seu departament. «No és que no vulneri la legalitat espanyola i europea. La respecta i està basada en el principi de competència», ha remarcat Yolanda Díaz. A més, ha explicat que ella mateixa ha compartit aquesta iniciativa amb el president del Govern, Pedro Sánchez, i que l’Executiu està treballant en altres propostes similars.
Les crítiques del petit comerç
La vicepresidenta també ha sortit al pas de les crítiques expressades pel petit comerç a la iniciativa perquè les grans cadenes d’alimentació facin ofertes de productes bàsics. El petit comerç tem perdre clients, que podrien sentir-se atrets per unes ofertes que el comerç de proximitat no es pot permetre, segons s’argumenta des del sector representat en la Confederació Espanyola de Comerç. Segons Yolanda Díaz només es pot demanar un esforç de contenció de marges a la gran distribució; «per als petits només podem fer una campanya per ajudar-los, per fomentar l’opció del comerç de proximitat entre els consumidors», ha puntualitzat.
- Pèls de punta Gonzalo Bernardos adverteix del "festival" immobiliari que ve: "L'habitatge de compra es posarà molt car..."
- Privacitat "Jo mai dono el DNI": un expert explica com donar les teves dades de forma segura en hotels i allotjaments
- A Terrassa L’escola acusada d’ultracatolicisme acomiada el director
- Futbol Noves imatges del Camp Nou: així serà com quedarà l’estadi
- Xavier Amor, secretari de Governs Locals de la Generalitat: "Hem d’ajudar els ajuntaments; no importa el color polític"
- Guerra a Ucraïna Putin declara una «treva» unilateral per la Pasqua fins dilluns a la mitjanit
- Aquest és l’efecte d’esmorzar taronja als nostres ronyons
- Violència de gènere Un home s’entrega a una patrulla de Mossos a l’AP-7 amb el cadàver de la seva dona al maleter
- Gentrificació Dos anys convivint amb 35 pisos turístics al ‘Bloc Tarragona’: «És interminable el que patim»
- Adéu a la jubilació als 67 anys: aquest 2025 la Seguretat Social puja l'edat per a aquests treballadors