Frau laboral

¿Com afectaran a Glovo les multes milionàries de Treball?

  • L’empresa de repartiment a domicili acumula més de 150 milions d’euros en multes en els tres últims exercicis i la previsió és que la xifra es multipliqui en els pròxims mesos

¿Com afectaran a Glovo les multes milionàries de Treball?
4
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Glovo continua pedalant i expandint comanda a comanda el negoci de les ‘apps’ de repartiment a domicili a Espanya. No obstant, amb cada pedalada, l’empresa fundada el 2014 a Barcelona acumula més pes a la motxilla a causa de les seves fraudulentes pràctiques laborals. La Inspecció de Treball ha donat a conèixer aquest dimecres una multa rècord de 78,9 milions d’euros per ocupar 10.600 repartidors com a falsos autònoms. És, de moment, la sanció més gran que ha emès la «policia laboral», a expenses que continuïn arribant-ne de noves i aquest deute amb la Seguretat Social continuï augmentant fins al punt d’amenaçar de posar en risc la viabilitat de l’empresa.

¿És real el perill que Glovo, la segona ‘start-up’ espanyola que va aconseguir superar els 1.000 milions de dòlars de valoració, acabi tancant? Totes les fonts consultades per a aquest reportatge ho rebutgen, malgrat l’efecte sobre els balanços i la mala reputació de cara als inversors que aquesta última multa els pugui donar. «Suposa un impacte important», és la reflexió en la qual coincideixen les diferents fonts consultades per aquest mitjà. Més encara tenint en compte que l’empresa de les motxilles grogues acumula desenes de sancions. 

A nivell purament monetari el perjudici no és menor, ja que només aquests 78,9 milions ja equivalen al 13,4% de la facturació que va tenir Glovo el 2021. «A partir d’ara haurà de pagar cada mes les cotitzacions a la Seguretat Social d’aquests 10.600 repartidors, que suposa un altre cost gairebé més important», apunta el professor de Finances i Comptabilitat de la UPF-BSM Andrei Boar. «O això o acomiadar-los, que també implica un cost», afegeix.  

Segons les dades que ha pogut recopilar EL PERIÓDICO, entre 2020 i 2022 Glovo ha sigut requerit amb un total de 151,3 milions d’euros. Als quals s’haurà de sumar, a curt termini, una xifra pròxima als 70 milions d’euros, en concepte de l’acta que Inspecció preveu tancar en els pròxims mesos a Madrid. És a dir, entre totes les actuacions, el cost de mantenir el model de falsos autònoms pot superar els 220 milions d’euros al tancament d’aquest exercici. Faltaria sumar totes les sancions que puguin arribar quan s’inspeccionin les actuacions posteriors a la ‘llei Rider’, però per això caldrà esperar prop d’un any com a mínim.

Problema d’expectatives

A nivell reputacional, les multes són molt més lesives de cara als inversors que per als consumidors. Cap de les fonts consultades considera que la sanció tingui un impacte significatiu sobre els consumidors. «La gent no deixa de demanar a través de Glovo per més multes que els posin. A la gent el que li importa és que li portin la comanda ràpid i a temps i això Glovo ha demostrat que pot fer-ho millor que la competència amb el seu model d’autònoms», apunta una font coneixedora del sector. 

Aquesta perspectiva de futures sancions –que encara haurà d’acreditar la Inspecció de Treball– promet ser una llosa per a Glovo. «En un sector com el ‘delivery’ són més importants les projeccions que els resultats. Perquè a curt termini tots hi estan perdent diners. I el problema de Glovo és que aquestes multes prometen continuar arribant i amb quantitats molt més elevades», apunta una altra font del sector. «Ara Glovo ha de convèncer els seus inversors que continua sent viable, que té futur i que aquesta multa no li suposarà res més que un pagament econòmic», coincideix el professor de Logística i Producció de la UOC Cristian Campos.

L’impacte d’una multa tan gran no és el mateix en un negoci com Glovo que en un model d’empresa més tradicional. En qualsevol altra empresa, una despesa sobrevinguda tan gran com aquesta impactaria en el marge de beneficis i seria un problema –de major o menor grau– per als accionistes, ja que afectaria el repartiment de dividends. En canvi, la firma fundada per Óscar Pierre no ha presentat beneficis en cap dels set exercicis de la seva història i els seus balanços es llegeixen en clau de quina porció del mercat tindrà demà i com podrà escalar en aquest mercat.  

Notícies relacionades

«Per Glovo en solitari, aquestes xifres serien un problema. Però Glovo forma part d’un entramat molt més gran que és Delivery Hero [controla el 90% de les seves accions], per a qui aquestes quanties representen un percentatge molt reduït dels seus ingressos», apunta Boar, de la UPF-BSM. El 2021 la companyia, que s’autodefineix com a líder en el repartiment local, va facturar 6.600 milions d’euros. «Té múscul financer per continuar», assenyala Castillo, de la UOC. 

«La clau està en quant voldrà apostar Delivery Hero a Glovo», afegeix Boar, de la UPF-BSM. No tots els inversors van veure amb bons ulls l’operació Nit de Cap d’Any de Delivery Hero. L’empresa britànica de serveis financers HSBC va arribar a titllar-la d’«estrambòtica» i va plantejar que equivalia a un «rescat». Per la seva banda, Credit Suisse va assegurar que l’adquisició de l’espanyola posa en tensió el balanç de l’alemanya. A nivell borsari, el gegant alemany no passa pel seu millor moment –igual que la majoria d’actors del sector– i la seva cotització ha baixat des dels 98,86 euros per acció de l’1 de gener als 42,39 euros que ha registrat aquest dimecres.