Discussió entre autonomies
Giró respon a Moreno: «Catalunya no es pot permetre el que pretén Andalusia»
El conseller d’Economia recorda el dèficit fiscal que arrossega i que «només torna un dels tres euros que ens prometen»
El conseller d’Economia i Hisenda, Jaume Giró, ha respost aquest dimecres a la proposta del president d’Andalusia, Juanma Moreno, sobre la invitació als empresaris catalans a tributar en la seva comunitat després de l’eliminació de l’impost de patrimoni. «Catalunya no s’ho pot permetre», ha conclòs el responsable de les finances catalanes per, a continuació, recordar que el dèficit fiscal que arrossega és de 20.200 milions d’euros, que se’n van i no tornen.
«Catalunya és una comunitat que redistribueix la seva riquesa mentre que Andalusia és receptora», ha interpretat el conseller, lamentant-se de la iniciativa del president del PP andalús. Giró ha advertit que la proposta, el mirall de la qual és la Comunitat de Madrid, amb Isabel Díaz Ayuso al capdavant, dona arguments als que aposten per la independència de Catalunya. «Per això alguns ens volem marxar d’Espanya al més aviat possible».
Pressupostos per sota del PIB i de la població
«Espanya pressuposta unes inversions per sota del pes poblacional i del PIB de Catalunya i, després, només arriba un dels tres euros que s’han promès», s’ha queixat. Giró ha advertit que només si es planteja un sistema de finançament just entre comunitats es podria eliminar l’impost de patrimoni a Catalunya, però que no comparteix «ni el fons ni les formes» de Moreno, que ha anunciat que tornarà a obrir la delegació d’Andalusia a Catalunya.
82.000 contribuents a Catalunya
Andalusia té entorn de 19.000 contribuents de l’impost de patrimoni, dels quals 16.785 són pagadors perquè tenen la base imposable positiva. A Catalunya hi ha entorn de 82.000 contribuents d’aquest impost, dels quals 80.100 són pagadors, un 1% del total de la població del país, ha descrit el conseller d’Economia.
La recaptació a Andalusia és de 93 milions d’euros i, a Catalunya, 547 milions d’euros. Aquest model de finançament afavoreix Andalusia, la recaptació per habitant passa de 72 euros per habitant a 93,5 euros per habitant, després de la distribució.
Notícies relacionadesCatalunya és la segona comunitat on més es recapta per habitant, a ser la número 10 en recursos fiscals que arriben i la catorzena si tenim en compte el cost de la vida.
Giró ha fet aquestes declaracions durant la inauguració dels actes de celebració dels 10 anys d’infraestructures.cat, que han arrencat aquest dijous amb un debat entre els consellers Josep Rull i Joaquim Nadal.
- Tribunals Qui és Inés Guardiola, l'advocada que ha aconseguit l'absolució de Dani Alves
- Els Mossos volen que els forenses aclareixin si Tenneco causa càncer
- Reforma pendent El final del canvi d’hora apunta al 2026
- Set projectes multiplicaran la potència cultural de Barcelona
- El TSJC absol Alves d’agressió sexual a una jove al Sutton el 2022
- Ciclisme La Volta suspèn el final de l’etapa reina a Queralt i farà una etapa plana de 120 km amb final a Berga en el seu lloc
- ChatGPT La IA aposta per aquest barri de Barcelona per viure: "On tradició i modernitat es troben"
- Pla pilot El Govern concedirà beques de 500 euros al mes per estudiar Filologia Catalana i augmentar la xifra de professors
- Catalunya Media City Salvador Illa presenta el ‘hub’ audiovisual Catalunya Media City a les Tres Xemeneies
- Crisi transatlàntica ¿Per què el Vell Continent és tan important per als EUA? Desmuntant el mite de l’Europa parasitària de Trump