Davant el ‘cistell’ de Yolanda Díaz

L’OCU proposa als súpers una compra col·lectiva de «productes bàsics» per aturar la crisi de preus

L’organització cerca un cistell assequible que inclogui hortalisses, patates, fruites, pa, pasta, llegums, fruita seca, peix, ous, llet, formatge, llet, carn, oli d’oliva i aigua

L’OCU proposa als súpers una compra col·lectiva de «productes bàsics» per aturar la crisi de preus

Manu Mitru

2
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

El cistell de consum d’aquest any és el més car des que l’OCU té registres (1.988). La pujada, avançada al juliol, ha sigut del 15,2% entre el maig de l’any passat i el mateix mes del 2022. I l’organització alerta que l’escalada es mantindrà en el curt i mitjà termini. No en va, en els últims quatre mesos, l’increment s’ha sostingut (0,9%). L’organització apressa al Govern una rebaixa dels impostos dels aliments, com en l’energia, i proposa als supermercats realitzar una compra col·lectiva de «productes saludables i essencials» per oferir productes bàsics a preus assequibles, després dels intents fallits de la vicepresidenta primera, Yolanda Díaz, de crear un cistell barat.

La compra col·lectiva és un mecanisme habitual en sectors com el de l’energia o les telecomunicacions que passa per tancar un acord amb un distribuïdor, en aquest cas un supermercat, perquè proveeixi uns productes a un preu més reduït que l’habitual donat l’ampli volum de compres compromeses. Un exemple és la compra col·lectiva que de llum i gas realitza anualment l’OCU. Aquest any l’acord va ser amb Repsol i a ellas’hi van apuntar 20.000 consumidors amb un estalvi estimat a la seva factura anual d’uns 241 euros.

La proposta de l’OCU estaria oberta a «tota la distribució» que vulgui adherir-s’hi, això inclou «petits, mitjans i grans supermercats». I la CNMC tindria poc a dir perquè es tractaria d’un acord bilateral entre el distribuïdor i l’organització de consumidors. «És una cosa similar al que deia la ministra, però no sabem quin cistell proposa ella i sí que tenim molt clar quin proposem nosaltres», ha explicat la portaveu de l’OCU, Ileana Izverniceanu, durant la presentació de l’estudi anual de supermercats.

L’organització prefereix no revelar els productes concrets, de moment, que a més poden variar en funció de l’època, apunten, però sí que indiquen una llista amb els grups d’aliments que volen que s’hi incloguin: hortalisses, fruites, patata/tubercle, pa, pasta/arròs, llegums, fruita seca, peix, ous, llet, formatge fresc, formatge curat, llet fermentada, carn, oli d’oliva i aigua, segons revela a EL PERIÓDICO.

Notícies relacionades

Aquesta llista s’assembla una mica a la que vol promoure el Govern, que va posar l’accent en la importància d’incloure productes frescos, i s’allunya de la de 30 productes a 30 euros anunciada per Carrefour. «Hi ha alguna marca de supermercat que ha proposat un cistell que ens sembla una mica d’acudit amb productes com la xocolata blanca o la sal cada mes. Nosaltres parlem de productes que realment estiguin al cistell de Pressupostos familiars», afegeix Izverniceanu.

Triar supermercat

Però a més del Govern i els supermercats, l’OCU també posa tasca als consumidors a l’assegurar que triar bé el supermercat pot suposar un estalvi en el pressupost d’alimentació d’una llar mitjana (despesa d’uns 5.568 euros) del 17,5%. Les cadenes més assequibles són Tiger, que es troba a Castella i Lleó, i Dani, cadena local que opera sobretot a Granada, mentre que a nivell nacional destaquen Family Cash, Alcampo i Supeco. Entre les cadenes més cares hi ha Sánchez Romero, Ulabox, Novavenda i Amazon. Alcampo és l’opció més barata a 27 localitats; seguida de Mercadona, l’opció més assequible en 10 llocs més, davant les 17 localitats que acumulava l’any passat, i de Sudeco (7 ciutats). Si bé, Mercadona va ser juntament amb Dia el supermercat que més va incrementar els preus, per l’encariment de les marques pròpies.

Temes:

Alimentació