Entrevista a la ministra de Transport

Raquel Sánchez: «Analitzarem com mantenir la gratuïtat de Rodalies més enllà del 2023»

«El que aconseguirà que es redueixin les avaries als trens a Catalunya serà la inversió», assegura la ministra de Transport

La també responsable de Vivienda reclama que la nova llei s’ha d’aprovar al més aviat possible en el Congrés i que no està bloquejada

La ministra de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez Jiménez (Gavà, 1975), atén EL PERIÓDICO després de comparèixer a Nuevos Ministerios per detallar els pressupostos de la seva cartera durant més d’una hora. Manté el somriure i la vehemència.  

4
Es llegeix en minuts
Cristina Buesa
Cristina Buesa

Periodista

Especialista en infraestructures de mobilitat i la Copa Amèrica de vela.

ver +

¿Està satisfeta dels pressupostos? Acaba d’explicar que són sostenibles i socials, i «els més ambiciosos dels últims 13 anys».

Sí, molt. Vull posar en valor que hem sigut capaços de presentar-los i així es tanca aquesta legislatura. El Ministeri de Transport és el més transformador i les xifres són històriques. Tenim ambició, apostem per una transformació ecològica i digital en les polítiques de mobilitat i vivenda.

¿Quins són els grans reptes?

Els pressupostos ens serviran per cohesionar i acostar entre si als ciutadans, també a les zones rurals, no només els de les àrees metropolitanes. Hem de descarbonitzar la mobilitat i garantir una vivenda digna i assequible.

En els pressupostos, presentats aquest dijous, hi ha una partida de 700 milions perquè Rodalies i Mitjana Distància siguin gratuïts l’any vinent. La ministra Montero va anunciar en una entrevista en aquest diari que es plantejava prolongar-la. ¿Aniran més enllà del 2023?

En el primer mes i mig de gratuïtat s’ha demostrat que és una mesura positiva, un alleujament per a les economies familiars, s’agafa més el transport públic. Per això ho mantindrem tot el 2023 i analitzarem com es pot mantenir la mesura o combinar-la amb altres modes de transport, fomentant la intermodalitat.

Han incrementat els fons en polítiques de vivenda. «El pagament d’un lloguer no pot ser una causa d’empobriment per a les famílies», ha dit.

Ja estem executant programes per als més vulnerables en el Pla Estatal de Vivenda però, a més, cal corregir un dels grans dèficits, la falta de vivenda pública, que per culpa de les polítiques erràtiques de governs de la dreta aquest parc es va vendre a fons voltors.

Les vivendes estan cada vegada més envellides i tenen més despesa energètica.

Desgraciadament hi ha persones grans que es plantegen deixar la seva llar perquè no està en condicions, però estem impulsant subvencions de rehabilitació que poden arribar al 100%.

La llei de la vivenda ha tornat a tensar les relacions entre els socis del Govern. ¿En quin punt està?

El que es diu no s’ajusta a la realitat: aquesta llei mai ha estat bloquejada, hem treballat molt i parlem amb tots els grups polítics amb l’esperança que s’aprovi al més aviat possible. No defraudem a la ciutadania, la necessitem, és la primera de la democràcia. Que compleixi el marc jurídic, que es garanteixin els drets dels propietaris.

El 2021 només es va executar a Catalunya el 35,7% del total pressupostat: any rere any, una cosa és el que es pressuposta, una altra el que es licita, una altra el que s’acaba executant. ¿Quan acabarà aquest ball de xifres?

Ens estem centrant en l’execució pressupostària. A Catalunya, aquest 35,7% es refereix només als capítols 6 i 7, però hi ha més inversions. El 2022 és la comunitat autònoma en la qual s’han certificat més obres ferroviàries. Aquest any s’ha executat un 40% més que en el mateix semestre del 2021.

Rodalies és un altre dels grans temes del seu ministeri. Ha dit que la situació no és tan dolenta com se li retreu a Catalunya.

Demanem disculpes, paciència i comprensió als usuaris per unes incidències que no s’haurien de produir. Hi ha un malestar que obeeix a una xarxa ferroviària en què no es va invertir i es nota. Estem actuant per corregir-ho, molts dels problemes a Rodalies tenen a veure amb les obres que s’estan realitzant ara. Hi estem invertint com mai. A més, a Ferrocarrils de la Generalitat també hi ha problemes i això no es recull tant. La gent valora Rodalies i per això a Catalunya és on s’han distribuït més abonaments gratuïts.

Sembla que l’acord sobre el traspàs és a prop. ¿Què falta?

Avancem, però primer la Generalitat ha de subscriure el contracte programa amb Renfe. Cal anar pas a pas a les taules de negociació, sense maximalismes. Tant en aquest àmbit de Rodalies com en d’altres.

¿El traspàs significarà que Rodalies deixarà de tenir incidències?

El que aconseguirà que es redueixin les incidències serà la inversió: per art de màgia no desapareixeran.

Ha dit que de vegades no era fàcil arribar a acords amb la Generalitat.

La situació d’inestabilitat en el Govern és una mala notícia, té un impacte. S’ha mostrat paralitzat en moltes ocasions i això dificulta les coses. Arriben a acords i després se’n desmarquen per raons polítiques, com amb l’aeroport del Prat.

Aquest divendres se sabrà què passa amb Junts. ¿Què preferiria que ocorregués la ministra?

Com a catalana m’agradaria que el Govern garantís l’estabilitat, en cas contrari cal replantejar la governabilitat.

¿Si Junts segueix hi ha més possibilitats que s’ampliï l’aeroport de Barcelona?

Si continuen, com a Govern ho hauran de resoldre. És un projecte positiu per a Catalunya, vam perdre un temps preciós i no es pot recuperar la inversió fins al següent DORA.

Notícies relacionades

¿El Ministeri de Transició Ecològica hi està d’acord?

S’ha de complir la normativa mediambiental perquè sigui viable i aplicar les mesures compensatòries que siguin.