Energia

El preu dels carburants repunta després de l’anunci de retallada de l’OPEP

L’Agència Internacional de l’Energia alerta que la decisió dels països productors de petroli pot provocar la recessió de l’economia mundial

El preu dels carburants repunta després de l’anunci de retallada de l’OPEP

Bloomberg / David Paul Morris

2
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

Després de cinc setmanes de caigudes, el preu dels carburants ha tornat a pujar a l’empara de l’anunci dels 23 grans països productors de petroli, emmarcats en el càrtel OPEP+, que van decidir la setmana passada retallar la producció en 2 milions de barrils diaris (el 2% de l’oferta mundial), malgrat les pregàries d’Occident per fer el contrari. La reacció ha sigut la pretesa: la pujada de preus del cru. I això ha contagiat els carburants. S’haurà de veure quant i fins quan, però l’Agència Internacional de l’Energia (AIE) alerta que aquesta reducció d’oferta pot provocar la recessió de l’economia mundial.

La decisió dels 13 membres de l’Organització de Països Exportadors de Petroli (OPEP), liderats per l’Aràbia Saudita, i els seus 10 socis, encapçalats per Rússia, que conformen l’OPEP+, va provocar que la setmana passada la gasolina s'apugés un 2,1%, fins a una mitjana d’1,711 euros per litre, i el dièsel, un 2,6%, fins als 1,856 euros per litre, segons el Butlletí Petroler de la Comissió Europea publicat aquest dijous. De fet, si s’observa el preu mitjà diari, a través del geoportal del Ministeri per a la Transició Ecològica, va ser precisament el 5 d’octubre, el dia de l’anunci, quan es va iniciar el camí alcista.

I això malgrat que la retallada de la producció no es produirà fins al novembre, però la simple previsió que això passi ha provocat la pujada del 7% dels preus del cru (barril Brent) el mes d’octubre després d’una alça acumulada del 25% des de l’estiu. I això ràpidament ha contagiat el preu de les estacions de servei pel que es coneix com a ’efecte coet’ que no és res més que la rèplica immediata de les pujades de preus dels carburants, quan creix l’índex de preus de referència, mentre que en el cas contrari (quan baixa) es produeix un ’efecte ploma’, amb un contagi més tardà.

Notícies relacionades

Els carburants encara són lluny dels màxims assolits a l’estiu, quan al juliol la gasolina va arribar als 2,141 euros per litre i el gasoil als 2,1 euros per litre. En el cas de la gasolina es tracta, a més, d’un preu inferior als nivells previs a la bonificació de 20 cèntims per litre aprovada pel Govern a finals de març (1,818 euros per litre), no així en el cas del dièsel (1,837 euros per litre). Però l’Agència Internacional de l’Energia (AIE) posa l’accent en la situació que ha d’arribar, no per als conductors, sinó per al conjunt de l’economia a causa del fet que una pujada de preus de l’energia pressionarà encara més a l’alça la inflació dels països.

«Amb les implacables pressions inflacionàries i els augments dels tipus d’interès, l’alça de preus del petroli pot ser el punt d’inflexió per a una economia global que està a punt de la recessió», diu l’agència, braç energètic de l’OCDE, en el seu informe mensual sobre el mercat petroler publicat aquest dijous. L’informe apunta que la retallada anunciada per l’OPEP+ no serà de 2 milions de barrils, sinó d’aproximadament un milió, perquè la major part dels països del càrtel estan produint per sota de les quotes que tenen atribuïdes i expliquen que el gruix de la retallada anirà a càrrec de l’Aràbia Saudita i dels Emirats Àrabs Units (EAU). També podrien venir de Rússia a partir del desembre, quan s’executi l’embargament decretat per la Unió Europea.