Informe trimestral
Allau de licitacions d’obra pública desertes a Catalunya per l’increment del cost de materials
La Cambra de Contractistes d’Obra de Catalunya alerta que entre el 2021 i fins al setembre del 2022 han quedat 370 projectes sense adjudicar
Es mostren preocupats que no es gastin els fons europeus i aquests «tornin a Brussel·les», avisa el seu president Lluís Moreno
Els contractistes estan preocupats per la desacceleració en les licitacions d’obra pública. L’informe del tercer trimestre del 2022 de la Cambra de Contractistes d’Obra de Catalunya (CCOC) revela que s’ha frenat el ritme de les administracions a l’hora de licitar obres o serveis. No obstant, el que més els preocupa és que l’increment dels costos dels materials com a conseqüència de la guerra d’Ucraïna està provocant que es dispari el volum de licitacions que queden desertes.
Només fins al setembre d’aquest any ja hi ha hagut 156 projectes als quals no s’ha presentat al concurs públic cap empresa, per un volum total de 48,3 milions d’euros. En tot el 2021 hi va haver 214 obres desertes per 46 milions, un valor menor d’allò a què ja s’ha arribat el 2022 en tan sols nou mesos. Els preus de sortida que marquen els plecs dels concursos «no entren», cosa que en argot de constructor significa que no surten a compte, ha traduït aquest dimarts el president de la CCOC, Lluís Moreno.
Revisió de preus a la baixa
Aquesta circumstància fa que les empreses de construcció o que presten serveis a les diferents administracions (Govern central, Generalitat, ajuntaments o diputacions) evitin presentar la seva oferta, cosa que obliga els responsables públics a reobrir el procés, revisar els preus a la baixa i això provoca nous retards, i l’execució mai es compleix i el pressupost s’ha de traslladar al següent exercici.
«Hi està havent desequilibris en les empreses perquè tenen un preu incert per les matèries primeres i la proximitat de les eleccions municipals tampoc ajuda», ha valorat Moreno. «La preocupació és extrema», ha remarcat per precisar a continuació que en un 14,8% de les licitacions obertes actualment a Catalunya només s’ha presentat un licitador i, en el 30% dels casos n’hi ha un o dos de concurrents, un «símptoma que els preus no estan ben actualitzats», ha opinat. «Si es presenta un sol licitador a una obra és que o bé s’ha equivocat o és que l’empresa està desesperada», ha afegit el representant dels contractistes.
Canvis de cadires al Govern
El 2019 van quedar cinc obres desertes a Catalunya i unes 60 el 2020, ha assegurat Moreno, que ha titllat l’increment d’«alarmant». El responsable ha advertit que estan «molt preocupats» per la «capacitat de gestió que tingui l’Administració en els fons europeus pel risc que no es licitin aquests treballs, quedin desertes les obres i aquests diners tornin a Brussel·les», s’ha queixat.
Moreno s’ha mostrat preocupat perquè els recents canvis en el Govern podrien alentir encara més certs projectes, i ha esmentat la licitació de la futura L-8 del metro (la connexió de les dues línies de Ferrocarrils de la Generalitat pel centre de Barcelona). «Entenem que hi hagi un període d’aterratge dels nous càrrecs, però la licitació està programada: demanem que no es retardi pels canvis de cadires», ha reclamat.
Una xifra «terrorífica» d’execució
No obstant, malgrat el toc d’atenció del sector, en els primers nou mesos d’aquest 2022 s’ha augmentat un 24% respecte al mateix període de l’any anterior, arribant a la xifra de 2.738,6 milions d’euros.
La denúncia sobre l’alentiment es produeix pocs dies després de conèixer les dades d’execució del primer semestre del Ministeri de Transports, als quals només va arribar el 16%, cosa que va provocar la crítica del Govern per part del seu portaveu, Patrícia Plaja: «Els hauria de caure la cara de vergonya».
El president dels contractistes s’ha referit expressament a aquesta xifra del 16% per exigir «que es compleixin els Pressupostos aprovats; no pot ser de cap altra manera, és una xifra terrorífica, que expliquin el que vulguin i canviïn els números. És una entelèquia, no s’entén que hi hagi Pressupostos de 3.000 o 4.000 milions i a tot estirar es compleixi el 35%», ha analitzat.
La mateixa entitat havia revelat al juliol que la licitació d’obra pública havia arribat als 1.967,6 milions en el primer semestre del 2022 a Catalunya, un augment del 29% respecte al mateix període de l’any anterior.
Barcelona Adif Trens Transport públic Transports Ministeri de Transports Obra pública Infraestructures Construcció
- Dos clubs de BCN repeteixen al top 10 mundial del 2024
- Tres hores que van canviar el Barça
- El jesuïta Peris, davant el jutge per la denúncia d’un abús no prescrit
- Dos milions de catalans es beneficiaran de la llei de salut bucodental
- El Govern agilitzarà els 10 tràmits ‘online’ més utilitzats per a la sol·licitud d’ajudes
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia