Infraestructures
El Govern suggereix que els usuaris de les autovies paguin peatges en funció de la seva renda
La secretària d’Estat de Transportes assegura que l’actual model de finançament de carreteres és «insostenible» i planteja un model de pagament amb progressivitat fiscal

La secretària d’Estat de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Isabel Pardo de Vera, ha plantejat la possibilitat de crear un sistema progressiu, en el qual es tingui en compte la capacitat econòmica de cada usuari, de cara a la implementació dels peatges a totes les autovies del país.
Durant la seva participació en una comissió del Congrés dels Diputats per explicar els Pressupostos Generals de l’Estat del 2023, Pardo de Vera ha admès que l’actual model de finançament de carreteres és «insostenible». Les dades apunten a un dèficit de 9.000 milions d’euros.
«És un model insostenible. Si hi hagués un pacte, que n’hi hauria d’haver més enllà dels temps polítics, aquest tema estaria solucionat, però tots els governs li estant donant una puntada de peu cap endavant i no han fet res. Això és no moure’s perquè ningú surti a la foto i surtin les empentes, però jo no concebo el Congrés com una selva», ha manifestat.
Posteriorment, ha explicat que el seu departament hagués preferit dissenyar la gratuïtat del transport públic, que ja s’aplica des del setembre als Rodalies i Mitjana Distància, des d’un punt de vista de progressivitat fiscal, ja que hi ha viatgers recurrents de tren que poden permetre’s pagar-se el bitllet i d’altres que no.
Tanmateix, l’especial conjuntura ha provocat que aquesta decisió s’hagi hagut de prendre de forma ràpida i fer gratuïts els viatges de forma generalitzada, sense tenir en compte la renda de cada persona. Pardo de Vera ha vinculat aquesta progressivitat a la implementació dels peatges de les autovies dient que «s’han de prendre aquestes mesures des d’un punt de vista progressiu».
En qualsevol cas, ha insistit que es presentarà un model quan hi hagi un consens polític sobre un tema que creu que s’ha d’abordar «amb criteris de vertebració territorial, igualtat i seguretat».
Notícies relacionadesEn els PGE de l’any vinent, la secretària d’Estat ha recordat que es destinaran prop de 2.700 milions d’euros a mantenir i ampliar la xarxa de carreteres de l’Estat, gairebé un 9% més que fa un any, amb especial èmfasi en la conservació de les carreteres.
«Tenim l’obligació de planificar un sistema que permeti el finançament del sistema i que no decaigui en funció dels cicles polítics i econòmics i permeti cobrir els costos de manteniment, integrar les externalitats negatives del transport per carretera i modernitzar tota la xarxa i la seva explotació cap a un futur elèctric», ha conclòs.
- Fenomen controvertit La venda de pisos ocupats prolifera a Barcelona i alimenta un ‘negoci’ paral·lel de desocupacions pagades
- Els treballadors podran avançar tres anys la jubilació parcial a partir de demà
- Pòdcast José Elías ho deixa clar: en què invertir per tenir rendibilitat sense riscos
- MotoGp Marc Márquez demostra el seu enorme poder als EUA
- A partir del 2 d’abril Novetats en la Renda 2024: pagament per bizum, deducció per lloguer i millora per als donatius
- RAMBLA FLAMENCA La ‘bailaora’ japonesa La Yunko debuta al Liceu
- Concert Califato 3/4 sedueix amb el seu folklore arribat del futur
- Conflicte La Mina reclama un pla per actuar en cas d’incidents greus
- Turisme Sant Adrià estrena un resort de luxe de 53.000 metres quadrats
- Programa de celebració Badia apel·la a la memòria històrica per celebrar els seus 50 anys de vida