Inflació disparada

Supermercats alemanys prescindeixen de productes pel seu elevat preu

Davant una inflació situada en un nivell rècord del 10%, els gegants de la distribució es neguen a pagar el que consideren preus irracionals

Supermercats alemanys prescindeixen de productes pel seu elevat preu

El PERIÓDICO

3
Es llegeix en minuts
France Presse

Amb la inflació disparada, els supermercats alemanys comencen a prescindir dels productes d’algunes grans marques alimentàries, i deixen cada vegada més lleixes buides que abans acollien cereals o barres de xocolata de segells molt coneguts.

«Estimats clients: lamentem informar-los que actualment no podem oferir tots els productes del nostre proveïdor Mars», indica una nota en un passadís precàriament proveït d’un supermercat Edeka a Berlín.

Davant una inflació situada en un nivell rècord del 10%, els gegants de la distribució es neguen a pagar el que consideren preus irracionals d’algunes de les marques més conegudes del món.

Les multinacionals de l’alimentació argumenten que els costos de fabricació es van disparar per l’encariment dels costos de l’energia i el transport, en part per la guerra a Ucraïna.

Promoció d’alternatives

Però els supermercats de la principal economia europea diuen que estan protegint el poder adquisitiu en moments difícils i que els increments de fins al 30% en alguns casos són exagerats.

«Moltes marques internacionals intenten treure avantatge de la inflació per cobrar preus excessius i augmentar els seus beneficis», va dir un portaveu d’Edeka a l’AFP, qui va afirmar que les demandes de Mars eren «injustificades».

Edeka i la seva rival Rewe, dues de les cadenes de distribució més grans a Alemanya, van deixar de rebre entorn de 300 productes de Mars, conegut per les seves barres de xocolata Twix o Snickers, els paquets d’arròs de Ben’s Original i el menjar per a gats Whiskas.

També van aprofitar per promocionar com a alternatives les seves marques pròpies, més barates.

Disputa legal amb Coca-Cola

Mars es justifica pel «context volàtil» i la «pressió inflacionària».

Thomas Roeb, un expert del sector de la distribució a la Universitat Bonn-Rhein-Sieg de Ciències Aplicades, va dir que la batalla per les marques no era nova i que cada any hi ha productes retirats per disputes entre supermercats i empreses alimentàries.

«Però aquesta vegada ha sigut una mica menys discret, perquè Edeka i Rewe estan afectats alhora», diu Roeb a l’AFP.

A l’Edeka del centre de Berlín, l’absència de menjar per a animals, un sector dominat per Mars, és particularment evident.

En un Rewe pròxim, la lleixa d’arròs és mig buida. La secció de cereals també té un aspecte precari, després que Rewe no aconseguís tancar un acord amb l’empresa nord-americana Kellogg’s que, segons mitjans alemanys, demanava un 30% pels seus productes.

Guerres de preus similars ocorren amb altres marques. En algunes botigues no es troben els productes de te i cafè de Jacobs Douwe Egberts.

Els supermercats de baix preu Aldi i Lidl ja no treballen amb Danone, el productor de iogurts més gran del món.

A més, Edeka i Coca-Cola lliuren la seva pròpia batalla als tribunals, on el supermercat va recórrer una sentència recent que reconeixia els drets del gegant de la beguda per aturar el seu subministrament enmig de la disputa.

«Més barat i té el mateix gust»

«Falta menjar, begudes, fins i tot productes d’higiene», diu Leana Kring, de 24 anys, davant un supermercat al bulevard Karl-Marx-Allee de Berlín. Aquesta escassetat als supermercats genera més pressió als consumidors alemanys, que s’enfronten a un hivern descoratjador davant l’alta inflació i la crisi d’energia pel tall dels subministraments russos.

L’economia d’Alemanya, normalment motor del creixement europeu, es preveu que caigui en recessió aquest any. Un portaveu de Rewe va dir a l’AFP que els supermercats no volen que els consumidors es vegin «innecessàriament penalitzats» durant «aquests temps difícils».

Però les cadenes de distribució van aprofitar l’oportunitat per promoure les seves marques blanques, la popularitat de les quals va créixer mentre els alemanys controlen més les seves despeses.

«¿Preus astronòmics de Mars? Llavors, compra Netto», diu en una recent publicació d’Instagram dels supermercats de baix cost Netto, del grup Edeka.

A la botiga de Rewe a l’estació berlinesa de Friedrichstrasse, la marca pròpia de cereals «Ja» (Sí) ha reemplaçat les acolorides caixes de Kellogg’s.

Notícies relacionades

Les marques blanques van generar un 34,6% de la facturació dels supermercats alemanys en el primer trimestre del 2022, segons un sondeig de GfK, un augment d’1,2 punts respecte a l’any anterior.

«És més barat i té el mateix gust», explica Mirjam Branz, una resident de Berlín de 30 anys al deixar el Rewe.