Consum

El gran comerç confia en un Black Friday de rècord per desencallar el consum

Els principals eixos i centres comercials de Barcelona esperen una campanya que superi en facturació la d’abans de la covid i que alleugi la situació del sector de la moda

El gran comerç confia en un Black Friday de rècord per desencallar el consum

MANU MITRU

4
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Consum, start-ups, sector emprenedor

ver +

Si no hi ha ensurts en forma d’onada de covid, recrudescència de la guerra o pujada descarada, de nou, del cost de la vida, «serà la millor Black Friday des que es va iniciar la promoció». Ho assegura una font ben endinsada en els racons del comerç català, i ho confirmen obertament diversos representants del sector. «La sensació que tenim és de bones perspectives», confirma el delegat a Catalunya de l’Associació Espanyola de Centres i Parcs Comercials (AECC), Victor García. «Ho esperem amb molta expectativa», coincideix la presidenta de Comertia, Elisabet Vilalta.

Sobretot perquè, segons el baròmetre mensual d’aquesta última associació, l’octubre ha sigut un mes més aviat fluix. Les dades que maneja Comertia, que agrupa empreses familiars catalanes dedicades al comerç en gairebé tota la seva expressió (moda, alimentació, mobles, cosmètics...), indiquen que els ingressos d’aquests negocis creixen, però ho fan bàsicament perquè han funcionat molt bé la restauració, l’oci i la cultura, i per efecte de la inflació: la facturació ha sigut un 12% superior a fa un any, però la mitjana d’unitats venudes només ha avançat un 0,5%. De fet, afegeix aquest balanç, sis de cada 10 empreses diuen haver vist reduir el nombre de tiquets aquest mes.

«No tots els nostres sectors participen en el Black Friday, però els que ho fan són bastant optimistes, perquè aquest mes d’octubre ha sigut un mes complicat especialment per a moda i parament de la llar,» analitza Vilalta. Així, tenint en compte que el mes que just queda enrere sol ser bo per a aquestes empreses, l’expectativa és que una campanya de descomptes com aquesta els permeti recuperar-se i donar sortida a les existències acumulades. I, en definitiva, començar amb magnificència la campanya de Nadal.

La mateixa sensació comparteix el portaveu de Barcelona Oberta i conseller delegat de Muji a Espanya i Portugal, Joaquim de Toca, que posa sobre la taula la possibilitat que sigui aquest estoc acumulat el que forci els grans descomptes.

Sigui com sigui, independentment del nivell de rebaixa, ell està convençut del fet que de moviment, n’hi haurà. «El Black Friday s’ha convertit en un dels millors caps de setmana de l’any, i la gent espera aquest dia per anar de compres: després pot consumir més o menys, comprar coses que estiguin rebaixades o no, però aquest dia hi ha molt moviment comercial», assegura aquest empresari.

Canvi d’armari

Als centres comercials i grans magatzems l’optimisme és, fins i tot, més gran, perquè aquí no han detectat encara la contenció del consum. «Tots crèiem que a la tornada de vacances hi hauria una crisi de consum, però el setembre va anar molt bé i l’octubre no ha sigut com el setembre, però ha sigut bo», analitza García, com a portaveu català de l’AECC i gestor dins d’Unibal-Rodamco-Westfield, propietari de centres com La Maquinista o Glòries.

A això cal sumar-hi (i per això, en gran manera, els aires optimistes), que tot apunta que el Black Friday coincidirà amb el canvi de temps i, consegüentment, amb el canvi d’armari, cosa que ajudaria a respirar el sector de la moda. «Si sumes la tendència que seguim, les perspectives dels operadors de canvi de temporada i noves col·leccions... tot això fa preveure que serà una bona campanya», assegura aquest expert. «Nosaltres som optimistes i els operadors, en principi, també», conclou.

¿I el poc marge per a descomptes que en principi deixen els alts nivells d’inflació? «Tot el comerç està fent un gran esforç, però pel que ens diuen, les campanyes i les promocions continuaran sent interessants», afirma. «És cert que hauran d’ajustar costos, però les marques estan disposades a fer una bona campanya per tenir bons números», argumenta.

La campanya de Nadal

L’únic perill, assenyala una altra font del sector, és que tant èxit impacti directament en la campanya de Nadal i que sigui una mica menys intensa del que s’espera.

Notícies relacionades

«Segurament sí que es menja una part de la campanya, perquè és un cap de setmana molt bo, però no el 100%», opina De Toca. «El que es preveu són bones campanyes de Black Friday i de Nadal en conjunt», assegura García, que porta el seu optimisme més enllà d’aquella penúltima setmana de novembre en concret. «Ara, cada vegada més, ja no es distingeix una cosa de l’altra: la campanya comença a finals de novembre i dura fins al 6 de gener», assegura.

El mateix pensen a Comertia. «Per a nosaltres la campanya de Nadal és importantíssima, quan abans no teníem Black Friday era una campanya boníssima i encara ho és, però ara reforçada per aquest punt de partida que és el Black Friday», assegura Vilalta. L’únic que reconeix que pot passar aquesta responsable és que afluixi el ritme la setmana just de després, però quant a la resta, ho té clar: «Aquí comença la campanya de Nadal».