Protesta

¿Qui convoca l’aturada de transportistes i què demanen?

  • L’organització de transportistes de mercaderies per carretera, majoritàriament, autònoms, va provocar al març problemes a les cadenes de subministrament de mercaderies

¿Qui convoca l’aturada de transportistes i què demanen?
3
Es llegeix en minuts
El Periódico

La Plataforma per a la Defensa del Transport, l’agrupació d’autònoms i petites empreses de transportistes d’àmbit nacional que va paralitzar Espanya al març, ha anunciat un nova aturada indefinida a partir de la mitjanit d’aquest diumenge per protestar per l’«incompliment per part dels carregadors de la llei de costos, que prohibeix treballar a pèrdues». Aquesta organització de transportistes de mercaderies per carretera, majoritàriament, autònoms, va provocar problemes a les cadenes de subministrament de mercaderies, inclosa l’arribada d’aliments als punts de venda de les botigues i grans cadenes de distribució de bona part del territori d’Espanya. 

Però, ¿quina organització ha convocat les protestes? ¿Què reclamen exactament els convocants?

La protesta l’ha convocat la Plataforma per a la Defensa del Sector de Transport de Mercaderies per Carretera Nacional i Internacional, que diu que representa els autònoms i les petites i mitjanes empreses del gremi. El seu origen parteix del 29 de desembre del 2007, quan un grup de transportistes gallecs –ells mateixos es van xifrar en 400– es van ajuntar per exigir un canvi en les tarifes de pagament per quilometratge. El 2008 aquests gallecs es van ajuntar amb un altre grup de transportistes d’Albacete i van constituir la plataforma actual, que no ha tingut incidència directa en el sector fins a la mobilització d’ara. 

La persona que està actuant com a portaveu durant les protestes actuals és Manuel Hernández, que es presenta com a autònom. També José Fernández Delgado, que fa més d’una dècada que està al capdavant de la Unió Independent de Transportises Autònoms (UITA), associació amb 30 anys d’existència i amb presència a Astúries.

Actualment són els únics que han cridat a parar la seva activitat, si bé en l’anterior protesta de la primavera van aconseguir arrossegar altres patronals del sector, que van rebutjar les propostes del Govern per suavitzar l’impacte de l’encariment del combustible. Entre aquestes va figurar al seu dia Fenadismer, la segona en nombre de socis del sector i que integra més de 32.000 empreses de transport amb més de 50.000 vehicles, totes, pimes i autònoms que en determinades ocasions s’integren en règim cooperatiu. De moment, no s’han pronunciat ni a favor ni en contra de les protestes.

Si bé la principal entitat del sector, CETM (sòcia de CEOE), ha rebutjat de ple la nova convocatòria d’aturades. L’entitat ja emès un comunicat en el qual demana als transportistes interpel·lats que evitin una aturada «que només perjudicarà el sector i el conjunt de la població espanyola».

Una altra és la Federació Espanyola de Transport Discrecional de Mercaderies, Fetransa, que agrupa diverses organitzacions empresarials de transport de mercaderies per carretera. La tercera és Feintra, la Federació Independent de Transportistes fruit de la unió d’Associacions de Transportistes de Getafe, Talavera de la Reina i Càceres, amb més de 2.900 associats.

Aquestes tres patronals estan integrades al CNTC, l’òrgan interlocutor amb el Govern i en el qual estan representades prop d’una desena de patronals.

La principal reivindicació de la plataforma per justificar la seva nova convocatòria d’aturades està vinculada als preus i exigeixen prohibir per llei que els contractes fixin un pagament per serveis inferior als costos d’explotació del mateix. Els demandants afirmen que els grans operadors imposen als petits condicions a la baixa i demanen «poder repercutir de manera automàtica en la pujada de qualsevol cost necessari per al desenvolupament de l’activitat». Volen evitar el que popularment es coneix com «treballar a pèrdues».

Notícies relacionades

Altres reivindicacions que van sostenir a la protesta anterior i sobre les quals no hi ha hagut avenços incumbeixen a la negociació col·lectiva del sector, que per llei les han de desenvolupar patronals i sindicats i no el Govern. Com per exemple, la jubilació als 60 anys i anticipada als 58 dels conductors professionals.

També demanen al Govern que limiti les pràctiques de competència deslleial, perseguint aquelles companyies que creguin societats fictícies en altres països per pagar sous i amb condicions per sota dels mínims fixats a Espanya i així guanyar més contractes. En conseqüència, exigeixen limitar els serveis de transport a les empreses amb raó social a l’estranger que actuen al territori espanyol i que aquestes només puguin deixar un servei mensual amb origen i destí al territori español.