Reivindicació històrica
Llum verda al soterrament de l’R-2 de Rodalies a Montcada i Reixac
El Consell de Ministres aprovarà dimarts la licitació, que es va interrompre a l’abril per la presentació d’un recurs
El preu de les obres també s’ha hagut d’actualitzar: passarà de 465 milions a 511, un 10% més
Set mesos després que el projecte de soterrament de Rodalies a Montcada i Reixac (Vallès Occidental, Barcelona) quedés abruptament interromput per un recurs administratiu, el Consell de Ministres aprovarà dimarts vinent la nova licitació dels treballs, segons ha pogut saber EL PERIÓDICO. Es tracta d’una obra llargament reivindicada, ja que en els passos a nivell que parteixen en dos la ciutat han mort 174 persones atropellades, per la qual cosa la mobilització ciutadana ha sigut sempre majúscula.
El nou concurs del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana per integrar la línia R-2 a Montcada pujarà a 515,9 milions d’euros, un 10% més del que es va preveure inicialment, que eren 465 milions. Aquest augment del cost respon a una actualització del preu de les matèries primeres, que recentment ha aprovat el Govern.
Resolució del recurs al juny
De fet, els costos dels treballs d’aquest projecte de l’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries (Adif) i l’ús de certa maquinària per afrontar una obra d’aquesta envergadura van provocar que la Confederació Nacional de la Construcció (CNC), presentés un recurs administratiu contra el plec de clàusules administratives particulars de l’expedient de licitació, que el juny va resoldre el Tribunal Administratiu Central de Recursos Contractuals (TACRC).
Tot i així, la resolució del recurs fa quatre mesos (que no havia transcendit) no va servir perquè es reactivés l’obra, ja que l’oscil·lació dels preus que inquietaven el sector va fer recomanable que s’actualitzés el cost del soterrament, ja que es tracta del projecte més important en marxa de Rodalies.
Sis anys de treballs
Aquesta obra passarà llavors a engreixar la llista d’incompliments en l’execució d’infraestructures de l’Estat a Catalunya d’aquest 2022, que a l’octubre van admetre que només havia arribat al 16% del previst en el primer semestre. En els Pressupostos del 2022 ja apareixia una partida en què s’incloïa el soterrament, tot i que els contratemps amb la licitació i l’actualització de preus provocaran que no es pugui gastar la partida en aquest exercici.
La ministra Raquel Sánchez va explicar fa uns mesos a Montcada que el termini d’execució dels treballs seria de 72 mesos, 6 anys. El projecte contempla soterrar la línia Barcelona-Granollers-Girona d’ample convencional i evitar així que les vies travessin Montcada en superfície, una cosa que també es preveu a Sant Feliu de Llobregat (Baix Llobregat, Barcelona), l’altre gran projecte del Ministeri de Transports d’integració urbanística del ferrocarril.
Nova estació soterrada
El soterrament de l’R-2 (i l’R-11), que també comportarà la construcció d’una nova estació soterrada, s’executarà un túnel d’una longitud d’uns quatre quilòmetres, que allotjarà tres vies i s’ubicarà en les proximitats de l’estació actual.
El futur tram soterrat s’iniciarà a l’altura del barri de Can Sant Joan i la zona de descens s’executarà construint una estructura formada per pantalles de formigó. Posteriorment, i una vegada situat el túnel per sota de l’aqüífer que hi ha la zona, el seu desenvolupament es farà mitjançant sistemes convencionals d’excavació de túnels a una profunditat de 35 metres, evitant l’efecte barrera en la circulació subterrània de l’aigua, tal com consta en el projecte d’Adif.
Sota el curs del riu
Superat aquest sector i coincidint amb l’àmbit urbà del municipi, el tram soterrat es farà mitjançant la construcció de pantalles, discorrent sota el traçat de les vies actuals, on ara hi ha els passos a nivell que han provocat tants accidents al llarg dels anys.
A partir de la futura nova estació, el soterrament continuarà avançant en direcció nord, creuant sota el curs del riu Ripoll i l’autopista C-33. El traçat s’ha calculat amb paràmetres aptes per a circulacions de fins a 140 km/h i rampes màximes del 3%.
Via per als regionals sense parada
Notícies relacionadesL’estació de Montcada comptarà amb tres vies i dues andanes laterals. La via central, sense andana, es farà servir per a les composicions de trens regionals que no faran parada, reduint així el temps de viatge.
L’edifici de la nova estació tindrà dos accessos: un des del carrer Guadiana i l’altre des del passeig que es crearà sobre la llosa que cobrirà les vies del ferrocarril. El vestíbul comptarà amb dues claraboies que permetran l’entrada de llum dins l’edifici.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
Raquel Sánchez Jiménez Adif Renfe Trens Montcada i Reixac Rodalies Transport públic Transports Ministeri de Transports Obra pública Infraestructures